Tips på kombinerad kött- veganmat

fejko

Trådstartare
Till helgen ska jag bjuda ett gäng köttätare plus en vegan på middag. Finns det någon rätt som är lätt att kombinera och där man bara behöver byta ut köttet mot tex quorn så är saken biff (höhö)?
 
Jag hade nog satsat på typ plockmat/buffémat där var och en tar det man vill ha - någon matigare sallad med t.ex. bönor eller kikärtor i, någon potatisrätt som är vegansk, någon sorts kött till köttätarna, lite röror som hummus o liknande, något gott bröd osv...
 
Ska det vara lite finare?
Annars funkar ju tacos, det brukar vi äta när vi äter tillsammans jag och några kompisar, enkelt bara att alla tar det de vill och det finns olika alternativ alltså :)
Annars hade jag nog gjort biffar av formbar färs, den tycker jag är väldigt god :) och då kan man ju blanda i något mer om man vill det också :)
Annars en t ex indisk gryta som är vegansk från början? Indiskt är ju mums (tycker jag).
 
J
Till helgen ska jag bjuda ett gäng köttätare plus en vegan på middag. Finns det någon rätt som är lätt att kombinera och där man bara behöver byta ut köttet mot tex quorn så är saken biff (höhö)?

Pa traden om plockmat sa gillar jag gillar typ libanesisk mat - hummus, baba ganoush, falafel, pita, tabbluueh, batata harrah, friterad blomkal osv i all evighet, och sen kan du val ha nagon typ kafta lammkott att lagga till for de som vill ha det?
 
En spontan fråga: Varför kan inte alla äta veganskt?

I övrigt verkar buffe/plockmat vettigt. Då kan alla ta vad de själva vill :)
Därför att alla inte gillar veganmat, jag själv och min sambo tex ;) inte heller den andra gästen som är köttbonde. Men jag har frågat veganen och det är OK att vi äter kött. Därför vore det smidigt om man kan processa rätten samtidigt och bara byta ut det nödvändigaste.
 
J


Pa traden om plockmat sa gillar jag gillar typ libanesisk mat - hummus, baba ganoush, falafel, pita, tabbluueh, batata harrah, friterad blomkal osv i all evighet, och sen kan du val ha nagon typ kafta lammkott att lagga till for de som vill ha det?
Det där låter som lite överkurs för mig…
 
Kanske bowl som var och en plockar ihop?

Jasminris
Mango
Avokado
Stekt halloumi
Marinerad tofu
Ev lax
Sojabönor
Picklad rödlök
Cashewnötter
Gurka
Finstrimlad rödkål i dressing på sesamolja och citron

Serveras med dressing på t ex sesamolja, honung, lime, japansk soja.
 
Därför att alla inte gillar veganmat, jag själv och min sambo tex ;) inte heller den andra gästen som är köttbonde. Men jag har frågat veganen och det är OK att vi äter kött. Därför vore det smidigt om man kan processa rätten samtidigt och bara byta ut det nödvändigaste.

Ok. Jag tror de flesta gör saken väldigt svår i onödan. "Köttätare" äter ju redan veganskt liksom, för ingen äter ju alltid uteslutande animaliskt. Jag har bjudit många köttätare på tex biffar av formbar färs och faktiskt så har alla tyckt att det har varit gott. Använder samma recept som kötträtter men byter bara ut mot vegofärs. Det är enkelt. Tom köttbonden kan nog tåla det, köttkvoten bli nog uppfylld hemmavid ;)

Men för att göra det enkelt så gjorde jag såhär på den tiden jag åt mer normala grejer:
Rotfrukter i ugnen som lagar sig självt. Biffar av vegofärs / köttbiffar till de som inte alls kan tänka sig att inte äta kött. En kall sås på tex creme fraiche till. Veganen kan få samma sås med på havre- eller sojabaserat alternativ. Lätt som en plätt :)
Dessert: Gino dvs frukt i ugnen, glass till. Veganglass till veganen. Kolla bara så att ev choklad är vegansk, finns många och de smakar inte nån större skillnad.
 
En sak att tänka på är att det inte är alla som tål all köttersättning som tex courn. Det kan vara riskabelt att bjuda på det och så får någon av gästerna gå hem i förtid, been there done that och det var en helvetisk natt med sjuk magknip som resultat av en mycket god chili con "carne"

För övrigt blir jag lite förfärad över värden anser att man behöver fråga veganen om lov att bjuda övriga gäster på kött :crazy: . Det måste väl ändå vara värdens val vilken mat övriga gäster får så länge man inte ljuger för veganen och påstår att dennes mat är vegansk om den inte är det
 
En sak att tänka på är att det inte är alla som tål all köttersättning som tex courn. Det kan vara riskabelt att bjuda på det och så får någon av gästerna gå hem i förtid, been there done that och det var en helvetisk natt med sjuk magknip som resultat av en mycket god chili con "carne"

För övrigt blir jag lite förfärad över värden anser att man behöver fråga veganen om lov att bjuda övriga gäster på kött :crazy: . Det måste väl ändå vara värdens val vilken mat övriga gäster får så länge man inte ljuger för veganen och påstår att dennes mat är vegansk om den inte är det

Ja köttsubstituten är inte direkt de hälsosammaste. Jag har själv slutat äta samtliga det senaste året. Men ofta handlar det ju om tex allergier som folk kanske kunnat meddela värdparet innan, ägg, soja eller liknande? Likväl som jag antar att man meddelar om man är allergisk mot mjölk eller nötter.

Jag håller med om det senare. Men samtidigt är det väl ingen som sagt att det måste frågas om lov? Jag bryr mig inte (varit vego men ej vegan i 20 år) men jag tar ju inte illa upp om nån som inte vet, frågar mig om jag är okej med att andra äter kött. Det finns så mkt olika sorters folk så det kan väl inte alla hålla reda på om just jag är lättkränkt och kinkig? De ville ju bara väl med frågan.
 
Bara ett kort inflik i en generell diskussion om diet så tycker jag det är tråkigt att vegetarisk/vegansk mat oftast ses som "annan" än den mat som en köttätare äter, som är "vanlig".

Jag tycker det är klurigt, hur man kan bidra till att ändra på det synsättet, för som någon redan påpekat, så är ju mycket av den mat en köttätare äter, redan vegansk eller vegetarisk, det är ju bara köttbiten som "fel", och i t.ex en carbonara är det ju bara några pancettabitar som skiljer den från en vegetarisk måltid.

Kan inte riktigt utveckla det bättre just nu, men tycker vara att det är lite tråkigt att vegansk icg vegetarisk mat ofta kan ses som väldigt främmande.


(Detta är absolut inte menay som någon kritisk av TS, som verkar vara en väldigt eftertänksam och god värd, mer av en generell reflektion gällande många av mina interaktioner med köttätare)
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp