Tips på kombinerad kött- veganmat

Bara ett kort inflik i en generell diskussion om diet så tycker jag det är tråkigt att vegetarisk/vegansk mat oftast ses som "annan" än den mat som en köttätare äter, som är "vanlig".

Jag tycker det är klurigt, hur man kan bidra till att ändra på det synsättet, för som någon redan påpekat, så är ju mycket av den mat en köttätare äter, redan vegansk eller vegetarisk, det är ju bara köttbiten som "fel", och i t.ex en carbonara är det ju bara några pancettabitar som skiljer den från en vegetarisk måltid.

Kan inte riktigt utveckla det bättre just nu, men tycker vara att det är lite tråkigt att vegansk icg vegetarisk mat ofta kan ses som väldigt främmande.


(Detta är absolut inte menay som någon kritisk av TS, som verkar vara en väldigt eftertänksam och god värd, mer av en generell reflektion gällande många av mina interaktioner med köttätare)

Fast vanta nu ... Vad skulle veganerna har saga om jag gjorde en Spagetti Carbonara ... med agg ... och bjod pa aven om jag substituted kottet till nagot annat?

Jag ater garna vissa gronsaker och mycket garna Indisk mat (i alla fall i Indien, dar det nastan alltid ar vegansk) MEN ... det ar en helt annan sak med alla substitut for "kott/mejeri/agg/etc" vi har i vastvarlden. Min nagot omtaliga mage klarar inte alls av det.

Personligen skulle jag laga nagot med kott av nagon sort, eller sea food, till alla som vill ha det och nagot annat till kompisen som ar vegan. Jag har en mycket nara kompis som bara ater kyckling och annars vegetariskt ... Hon far ibland av dottern nagra skivor kyckling palagg i stallet for kottet vi andra ater och sedan ater vi alla tillbehoren till. Kompisen tycker att det gar aldeles utmarkt da hon far vad hon vill ... och vi andra far ocksa vad vi vill.
 
Fast vanta nu ... Vad skulle veganerna har saga om jag gjorde en Spagetti Carbonara ... med agg ... och bjod pa aven om jag substituted kottet till nagot annat?

Jag ater garna vissa gronsaker och mycket garna Indisk mat (i alla fall i Indien, dar det nastan alltid ar vegansk) MEN ... det ar en helt annan sak med alla substitut for "kott/mejeri/agg/etc" vi har i vastvarlden. Min nagot omtaliga mage klarar inte alls av det.

Personligen skulle jag laga nagot med kott av nagon sort, eller sea food, till alla som vill ha det och nagot annat till kompisen som ar vegan. Jag har en mycket nara kompis som bara ater kyckling och annars vegetariskt ... Hon far ibland av dottern nagra skivor kyckling palagg i stallet for kottet vi andra ater och sedan ater vi alla tillbehoren till. Kompisen tycker att det gar aldeles utmarkt da hon far vad hon vill ... och vi andra far ocksa vad vi vill.

Jag vet att carbonara inte ar passande for veganer, men mitt exempel var for vegetarianer :)
Sjalv ar jag vegetarian och ater inte alls mycket substitut, utan ater baserat kring gronsaker, linser, bonor etc, sa de ar inte alls nodvandigtvis en del av en vegansk eller vegetarisk diet - i min varld ar de bra produkter kanske for de som vill testa att ata mindre kott utan att for den sakens skull borja laga nya recept, eller for situationer som i TS fall har, dar man har en kottbaserad maltid och vill kunna byta ut enbart kottbiten for nagot veganskt/vegetariskt.

Jag har manga veganska och vegetariska vanner, och overlag sa lagar vi mat som inte ar baserade kring kott/mejeri, istallet for att anvand kott/mejeri substitut.
 
Ok. Jag tror de flesta gör saken väldigt svår i onödan. "Köttätare" äter ju redan veganskt liksom, för ingen äter ju alltid uteslutande animaliskt. Jag har bjudit många köttätare på tex biffar av formbar färs och faktiskt så har alla tyckt att det har varit gott. Använder samma recept som kötträtter men byter bara ut mot vegofärs. Det är enkelt. Tom köttbonden kan nog tåla det, köttkvoten bli nog uppfylld hemmavid ;)

Men för att göra det enkelt så gjorde jag såhär på den tiden jag åt mer normala grejer:
Rotfrukter i ugnen som lagar sig självt. Biffar av vegofärs / köttbiffar till de som inte alls kan tänka sig att inte äta kött. En kall sås på tex creme fraiche till. Veganen kan få samma sås med på havre- eller sojabaserat alternativ. Lätt som en plätt :)
Dessert: Gino dvs frukt i ugnen, glass till. Veganglass till veganen. Kolla bara så att ev choklad är vegansk, finns många och de smakar inte nån större skillnad.

Respektera bara att alla inte vill bjuda på enbart veganskt när man bjuder folk på middag. Respekten måste ju gå åt båda hållen.
 
Förrätt:
Jorärtskockssoppa med knaperstekt bacon och/eller salta krutonger vid sidan av.

Huvudrätt:
Lasagne och gratänger och liknande går att göra vegansk, även utan en massa köttsubstitut. En god sallad med färska grönsaker och bönor och en skiva nybakt bröd så blir det en jättebra och mättande måltid.

Efterrätt: Äppelsäsong. En smulpaj med äpple och vegansk glass till.

Jag hatade köttsubstituten när jag var vegan. De är dyra som sjutton och näringsmässigt rätt fattiga. Satsa på kvalitetsråvaror och gör något från grunden istället!
 
Det ar val ingen som inte respekterat detta?

Jag tycker att @Taggis gjorde det när hen skrev att "köttätare" redan äter veganskt eftersom ingen äter bara kött. Så därför var det ju inga problem för "köttätaren" att laga bara veganskt.

För min del så är jag inte köttätare. Jag är allätare. D.v.s. Jag äter mat somkommer från animaliska och vegetabiliska källor. Men min matlagning är därför sådan att jag inte lagar veganskt någon gång. De rätter som jag lagar som är köttfria innehåller alltid nån form av mejeriprodukt (grädde, creme fraiche, ost). Så för att jag skulle laga nåt veganskt hade jag behövt komma på en helt ny rätt. Jag ser inget nöje i att laga mat som är så begränsad som vegansk kost är. Så jag hade definitivt föredragit att liksom TS att laga en rätt som lätt kan göras vegansk för den som önskar det.

Min go to rätt när jag har flera olika kostinriktningar att ta hänsyn till är hemmagjorda hamburgare. Det är lätt att anpassa efter både allergier och typer av specialkost.
 
Till helgen ska jag bjuda ett gäng köttätare plus en vegan på middag. Finns det någon rätt som är lätt att kombinera och där man bara behöver byta ut köttet mot tex quorn så är saken biff (höhö)?
Jag hade nog gjort nära vad som helst som bestod av någon variation på kött, sås och potatis. Och stekt kött i en stekpanna till och portobellosvamp i den andra stekpannan till.

Tex risotto, med kyckling/portobellosvamp.
Hamburgare/portobellosvamp
eller ngt sådant.

Dvs försökt undvika grytor och annat där man blandar allt i en röra och måste göra två rätter och det märks mycket att folk äter olika.
 
Mitt tips är soppa! Gör en god vegansk soppa med 5-6 olika toppings där det finns tex kyckling att lägga på.

Favoriter;
linssoppa med cremefraishe, salladslök, rostade frön, olivolja och hummus.
Buljong (grönsaker kokas med vatten samt nejlika, sechuanpeppar, chili, lagerblad, kryddan som ser ut som en blomma, har glömt namnet) som hälls över konjaksnudlar, champinjoner och salladslök, ha även långkokad kyckling (pulled typ) samt lite av buljongen som kycklingen kokade i till. Här är även citrus gott att ha som en topping.
Krämig pumpasoppa med pumpafrön, krutonger, frön, bacon.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tack för alla svar!
En sak till vill jag veta:
Vad är skillnaden mellan quorn, oumph, soja, tofu (äcklig konsistens) och hur tillagar man det? Vad funkar som ersättning för kött och vad funkar som ersättning för fisk o skaldjur?
 
Jag slår ett slag för nachotallriken! Löjligt enkel att göra.
Tortillachips, tacokryddad quornfärs, majs, ost och pangtjong in i ugnen.
Ha guac, salsa, gräddfil, ostdipp, peperoni etc vid sidan och en pitcher med sangria till *chefs kiss*
 
Tack för alla svar!
En sak till vill jag veta:
Vad är skillnaden mellan quorn, oumph, soja, tofu (äcklig konsistens) och hur tillagar man det? Vad funkar som ersättning för kött och vad funkar som ersättning för fisk o skaldjur?
Skillnad i protein främst men smak är väl det man oftast går på. Quorn är t.ex. en sorts svampprotein, oumph är soja osv. Fisk och skaldjur har jag dålig koll på ersättningar tyvärr
 
Förrätt:
Jorärtskockssoppa med knaperstekt bacon och/eller salta krutonger vid sidan av.

Huvudrätt:
Lasagne och gratänger och liknande går att göra vegansk, även utan en massa köttsubstitut. En god sallad med färska grönsaker och bönor och en skiva nybakt bröd så blir det en jättebra och mättande måltid.

Efterrätt: Äppelsäsong. En smulpaj med äpple och vegansk glass till.

Jag hatade köttsubstituten när jag var vegan. De är dyra som sjutton och näringsmässigt rätt fattiga. Satsa på kvalitetsråvaror och gör något från grunden istället!
Nyfiken fråga, jag lagar ofta vegetarisk, aldrig (typ) veganskt, inser att jag tycker veganskt känns mycket svårare. Men om man satsar på lasagne känns ”köttfärssåsen” skitlätt att ersätta, men inte bechamelsås och ost. Finns bra vegansk ost man kan använda. Och på mina lasagneplattor står det att de kan innehålla spår av ägg, äter man det som vegan?

Ts, jag skulle satsat på nån form av bowl, enkelt, superlätt göra veganskt, alla kan ta det de vill ha och så gott också :)
 
Tack för alla svar!
En sak till vill jag veta:
Vad är skillnaden mellan quorn, oumph, soja, tofu (äcklig konsistens) och hur tillagar man det? Vad funkar som ersättning för kött och vad funkar som ersättning för fisk o skaldjur?
Tofu finns olika sorter - rökta, smaksatta på annat sätt, olika konsistenser - finns fast tofu. Som veganskt alternativ när andra ätit animaliskt har jag t.ex. blivit serverad marinerad, pankopanerad friterad tofu som "ersättning" för friterad fisk till fisktaco, ingefäramarinerad sesamvänd och stekt tofu (som vi först funderade på om det var lax för det såg precis likadant ut!) och brukar ofta äta "skagen"-röra och "sill" med tofu som substitut. Men absolut - att äta en halvsladdrig naturell kylskåpskall tofu är ju inte så kul.

På blandade middagar bukar det helt enkelt serveras tillbehör som alla kan äta och så varierar man "köttet" så det passar: när särbons bandkamrater har middag efter de haft bandmöte så kan det bjudas på t.ex. en stor sallad bland med couscous, eller ungsrostade rotsaker/potatis, ungsbakad/grillad spetskål, färskpotatis osv, bröd (köpt baguette) med lite olika röror, och sen kött till de som vill ha och ett veganskt alternativ till övriga - det har varit schnitzel, biffar/spett av formbar sojafärs, tacofärs på sojafärs (när det varit tacomiddag till alla), stekt oumph (gillar speciellt thyme & garlic), "pulled" jackfruit osv.

vegansk schnitzel steker man i olja/mjölkfritt margarin
oumph t.ex. thyme & garlic, kan man steka, krydda lite till och antingen servera så eller göra som "viltskavgryta" med havregrädde, svampbuljong (och svamp såklart) och servera med potatis/ris, gele, inlagd gurka osv.
Formbar färs är lite grundkryddad men blir godare om man hivar i mer kryddor, vi har gjort spett som vi grillat i somras med barbeque-inspiration, eller pannbiffar med massa örtkryddor, eller "köttbullar" - pannbiffar brukar särbon servera t.ex. med "gräddsås" och potatis eller med kall sås på havrefraiche och sallad med couscous
Tofu är gott att marinera om den är naturell (gärna fastare variant) och steka i bitar eller skivor och använda i typ allt. Finns även rökt och smaksatt tofu, i vanliga affärer brukar det finnas det en svensktillverkad alspånsrökt tofu och ett annat märke med mandel i som är god att äta kall, eller stekt, som stekt kan den ersätta bacon typ.
 
Nyfiken fråga, jag lagar ofta vegetarisk, aldrig (typ) veganskt, inser att jag tycker veganskt känns mycket svårare. Men om man satsar på lasagne känns ”köttfärssåsen” skitlätt att ersätta, men inte bechamelsås och ost. Finns bra vegansk ost man kan använda. Och på mina lasagneplattor står det att de kan innehålla spår av ägg, äter man det som vegan?

Ts, jag skulle satsat på nån form av bowl, enkelt, superlätt göra veganskt, alla kan ta det de vill ha och så gott också :)
Till lasagne gör jag bechamelsås på mjölkfritt margarin och havremjölk (jag använder Ikaffe i typ allt) med bottenredning, och kryddar med muskot, salt och vitpeppar och blandar i B-jäst/näringsjäst för "ostsmak" - man behöver rejält med B-jäst! (sååååååå gott). Hoppar "ost" helt om jag ska laga helt veganskt och tar extra mycket sås på översta lagret (tycker själv inte att det finns ngn bra ostersättning till matlagning). "Spår av" är väl ngt som tillverkaren måste skriva ut om det finns i samma lokaler pga av allergener.
Tror ingen vegan jag träffat har brytt sig om det, men fråga personen om du är osäker?
 
Bara som inflik i diskussionen. Jag äter helt vanligt mat, inte ”veganmat/vegetarianmat”.
Byter bara ut mot icke-animaliska grejer.
Går exempelvis utmärkt att göra carbonara vegetariskt och till och med vegansk.
Finns ju verkligen allt i affärerna nu för att underlätta utbytet av råvaror.
Jävligt gott är en hejare på att laga helt vanlig mat som även ”köttälskare” brukar gilla.
 
När jag bjudit liknande personer på middag, alltså en vegan, och de andra omnivorer, på höst/vinter, så har jag ofta satsat på att bygga upp måltidens huvudrätt kring en stor ugnsform med rostade rotsaker. Blandade rotsaker och potatis, små/halverade lökar eller rödlök, kanske lite oljemasserad grönkål som läggs på 5-8 minuter innan servering, som grönkålschips.

Den kan sedan kombineras med en eller flera olika röror, såser och sallader som hummus (på svenska gula ärtor), aubergineröra, avokadoröra, fetaoströra, en tomatsås, en bönsallad (typ kokta bönor i olika färger), en tomatsallad, blandad grönsallad.
Något/några alternativ som är veganska, några inte.
Obs, jag menar inte att man måste göra alla förslagen, utan en röra och kanske två sallader blir bra. Vill gärna ha med bönsalladen för att ge mer protein till den som vill äta veganskt.

För att få med höstens/vinterns smaker, så gillar jag "stekt svamp", som blir vegansk, men gillas av de flesta, det kan vara vildsvamp om man har tillgång till det, eller skogschampinjoner/portabella, gärna med lite pressad vitlök och hackad persilja.

För att få till lite kött till köttätarna, så fungera det med endera lite kallskuret, som rökt skivad skinka t.ex. (svensk) eller, om man vill ha något varmt, lite ugnsstekta kycklingdelar.

Gärna med något bröd också, att ha till rörorna.

Fungerar för alla, vegan eller ej, och att servera några sallader och någon röra, ger ett festligt intryck. Dessutom kan man förbereda många röror dagen före eller så.
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp