Tips på kombinerad kött- veganmat

Respektera bara att alla inte vill bjuda på enbart veganskt när man bjuder folk på middag. Respekten måste ju gå åt båda hållen.

Jag tycker du övertolkar mitt inlägg, eller kanske snarare utelämnade mitt inlägg där jag förklarar min kommentar ang just detta du tar upp. Det handlar mest om hur vi ser på mat, och vad som är "normalt". Och som sagt är det ju ett alternativ att laga veganskt om man inte vill göra flera rätter. Varken mer eller mindre.

Jag har i över 20 års tid varit den som är udda. Jag har inga som helst problem med att andra äter kött, och inte heller att värdar inte vill göra nåt special åt mig. Jag dör liksom inte av att äta tex potatis och sallad en måltid i mitt liv, om de övriga äter en köttbit till. Men jag tänker också att de allra flesta inte heller dör av att vara utan den där köttbiten till en enda måltid i sitt liv. Typ så. För enkelhetens skull. Så tänker jag kring allergier också, om man inte har tid att göra tex flera olika bakverk så kan väl alla äta en laktosfri. Eller nåt.
 
Jag tycker du övertolkar mitt inlägg, eller kanske snarare utelämnade mitt inlägg där jag förklarar min kommentar ang just detta du tar upp. Det handlar mest om hur vi ser på mat, och vad som är "normalt". Och som sagt är det ju ett alternativ att laga veganskt om man inte vill göra flera rätter. Varken mer eller mindre.

Jag har i över 20 års tid varit den som är udda. Jag har inga som helst problem med att andra äter kött, och inte heller att värdar inte vill göra nåt special åt mig. Jag dör liksom inte av att äta tex potatis och sallad en måltid i mitt liv, om de övriga äter en köttbit till. Men jag tänker också att de allra flesta inte heller dör av att vara utan den där köttbiten till en enda måltid i sitt liv. Typ så. För enkelhetens skull. Så tänker jag kring allergier också, om man inte har tid att göra tex flera olika bakverk så kan väl alla äta en laktosfri. Eller nåt.

När jag bjuder en grupp vänner/släktingar på mat så nöjer jag mig inte med att ingen dör. Jag vill ju att alla (inkl. jag själv) ska njuta av maten. Det är inte ett alternativ för mig att någon ska sitta där och bara äta potatis och sallad om det finns något jag kan laga som personen kan äta. Sen vill jag laga något jag tycker är roligt att laga och som jag kännermig bekväm med att laga.

Min go to rätt i såna lägen är hamburgare. Jag hade en middagsbjudning med en som allergisk mot mjölk+ägg och en annan var glutenintolerant och en tredje kräsen. Alla var nöjda och glada över maten! Hamburgarna stektes i olja. Mjölkfria hamburgerbröd köptes in liksom glutenfria. Tillbehören var många och alla fick göra sin egen hamburgare. Hade jag haft en vegan/vegetarian på den middagen hade det var enkelt att lösa genom att köpa en lämplig vegetarisk/vegansk hamburgare och steka i en separat stekpanna.
 
När jag bjuder en grupp vänner/släktingar på mat så nöjer jag mig inte med att ingen dör. Jag vill ju att alla (inkl. jag själv) ska njuta av maten. Det är inte ett alternativ för mig att någon ska sitta där och bara äta potatis och sallad om det finns något jag kan laga som personen kan äta. Sen vill jag laga något jag tycker är roligt att laga och som jag kännermig bekväm med att laga.

Min go to rätt i såna lägen är hamburgare. Jag hade en middagsbjudning med en som allergisk mot mjölk+ägg och en annan var glutenintolerant och en tredje kräsen. Alla var nöjda och glada över maten! Hamburgarna stektes i olja. Mjölkfria hamburgerbröd köptes in liksom glutenfria. Tillbehören var många och alla fick göra sin egen hamburgare. Hade jag haft en vegan/vegetarian på den middagen hade det var enkelt att lösa genom att köpa en lämplig vegetarisk/vegansk hamburgare och steka i en separat stekpanna.

Inget av detta ar val igentligen i motsats med fragan om ifall alla skulle kunna ata veganskt for en maltid?
Sen var det ju just det, en fraga, och inte en varldsyn i stil med "alla maste absolut ata veganskt", utan bara ett forslag som skulle kunna underlatta for eventuella vardar!

Att du ar glad i att laga mat och garna anpassar till det som varje gast foredrar ar saklart jattesnallt och kul, men man kan ju enkelt ocksa servera alla en god och mattande (vegansk) maltid utan att gora variationer :)

Sjalv ar jag som sagt vegetarian, men formodligen en dalig sadan, da jag ater kott om jag blir bortbjuden, just for att jag inte vill att varden ska behova bry sig om alternativ, daremot har jag snalla och omtanksamma vanner som oftast lagar vegetarisk mat anda nar de bjuder over mig.
 
När jag bjuder en grupp vänner/släktingar på mat så nöjer jag mig inte med att ingen dör. Jag vill ju att alla (inkl. jag själv) ska njuta av maten. Det är inte ett alternativ för mig att någon ska sitta där och bara äta potatis och sallad om det finns något jag kan laga som personen kan äta. Sen vill jag laga något jag tycker är roligt att laga och som jag kännermig bekväm med att laga.

Min go to rätt i såna lägen är hamburgare. Jag hade en middagsbjudning med en som allergisk mot mjölk+ägg och en annan var glutenintolerant och en tredje kräsen. Alla var nöjda och glada över maten! Hamburgarna stektes i olja. Mjölkfria hamburgerbröd köptes in liksom glutenfria. Tillbehören var många och alla fick göra sin egen hamburgare. Hade jag haft en vegan/vegetarian på den middagen hade det var enkelt att lösa genom att köpa en lämplig vegetarisk/vegansk hamburgare och steka i en separat stekpanna.

Exakt sådana lösningar är ju perfekta. Precis som jag skrev ang buffemat där alla tar vad de vill ha.

Du behöver inte tolka in "dö" ordagrant. Jag tror du förstår precis vad jag menar utan att jag behöver precisera det mer :)
 
Jag är själv allätare (som numera inte äter fisk och skaldjur) men har en vegansk vän som jag genom åren bjudit på middag då och då. Exempel på vad jag bjudit på:

Kantarellrisotto serverad med parmesanen på sidan. Till den hade jag grillade kycklingbröst för allätarna och marinerad, grillad quornfilé för veganen.

Sommarrullar dvs färska vårrullar där vi gjorde dem själva vid bordet. Den enda anpassningen var att jag verkligen kollade upp att dippsåserna var veganska. Annars valde man själv bland fyllningarna som var olika finskurna grönsaker, avokado, böngroddar, tofu, lax, räkor osv. Just lax och räkor var det enda som inte var veganskt. Jag hade toppings i form av rostade sesamfrön, tångkaviar och tångchips mm.

Hamburgare med hemgjord pommes. Jag tror jag gjort egna black bean burgers, men numera finns det veganska burgare av för alla smaker att köpa. Åter var det dippsåserna som var en utmaning. Ketchup funkar alltid, men jag tror också jag köpte veganska majonnäs. Och gjorde guacamole (uppskattat!).

Souvlaki med massor av rostade grönsaker. Lätt och lite festligt att göra spett av olika sorters färs inklusive vegansk. Vill man ha tzatziki till får man ta veganskt alternativ. Avjar är gott till det också. Och baba ganousch.

Olika indiska rätter. Jag gjorde någon linsvariant som var vegansk från början, bytte osten mot tofu i Palak Paneer och hade sedan även någon kycklingvariant.
 
Jag tycker du övertolkar mitt inlägg, eller kanske snarare utelämnade mitt inlägg där jag förklarar min kommentar ang just detta du tar upp. Det handlar mest om hur vi ser på mat, och vad som är "normalt". Och som sagt är det ju ett alternativ att laga veganskt om man inte vill göra flera rätter. Varken mer eller mindre.

Jag har i över 20 års tid varit den som är udda. Jag har inga som helst problem med att andra äter kött, och inte heller att värdar inte vill göra nåt special åt mig. Jag dör liksom inte av att äta tex potatis och sallad en måltid i mitt liv, om de övriga äter en köttbit till. Men jag tänker också att de allra flesta inte heller dör av att vara utan den där köttbiten till en enda måltid i sitt liv. Typ så. För enkelhetens skull. Så tänker jag kring allergier också, om man inte har tid att göra tex flera olika bakverk så kan väl alla äta en laktosfri. Eller nåt.
Jo absolut, men det blir inte så himla kul tycker jag med en måltid som är den minsta gemensamma nämnaren av vad alla kan äta. Glutenfri, mjölkfri, inga nötter, inga långa fibrer (som i sparris), vegansk, sojafri, ingen lök, inga äpplen, inga stenfrukter, ingen svamp osv. Så bakverket blir ju laktosfritt, mjölkfritt, glutenfritt, äggfritt, äppelochstenfruktsfritt osv. Har gjort det men tycker inte det är kul att laga maten på mest fiberhusk och rapsolja.
 
@emma74
Nu har jag bestämt mig för att göra en köttgryta baserad på rostasfilé och grädde. Kan man byta ut rostasfilén mot oumph och funkar det att ha i ugnen? Vilket gräddsubstitut är bäst, ska också vara i ugnen. Du nämnde något om havregrädde, finns det olika sorter? Det blir en liten gryta till veganen och en större till oss andra där övriga ingredienser är desamma.
 
Jo absolut, men det blir inte så himla kul tycker jag med en måltid som är den minsta gemensamma nämnaren av vad alla kan äta. Glutenfri, mjölkfri, inga nötter, inga långa fibrer (som i sparris), vegansk, sojafri, ingen lök, inga äpplen, inga stenfrukter, ingen svamp osv. Så bakverket blir ju laktosfritt, mjölkfritt, glutenfritt, äggfritt, äppelochstenfruktsfritt osv. Har gjort det men tycker inte det är kul att laga maten på mest fiberhusk och rapsolja.

Ovanstående är liksom far away från det jag exemplifierade så varför dra så stora växlar på det?

Jag är fö ovanstående numera pga elimineringskost. Jag är väldigt tydlig mot ev värdar att jag ordnar egen mat och jag har aldrig mött någon med ovanstående kravlista som Inte är av samma uppfattning. Jo förresten, en bortklemad man 50+ i mina föräldrars bekantskapskrets men det är alltså den enda sådana jag mött på och då är jag snart 40 år gammal så jag anser risken vara minimal, och möter man på den är det ju bara att be hen ta egen mat så att hen inte riskerar bli sjuk pga nåt felsteg.
Men ja, att göra en rätt vego en gång är inte oöverstigligt, det är ju bara att se i den här tråden hur många tips det kommit in. Jag ser frågan som rejält uppförstorad. Det går liksom att lösa. Det viktigaste är väl ändå att kunna umgås, nu efter så lång tid i isolering, så matlagningen är väl ändå inte en utslagsfaktor till att kunna hänga ihop över en middag..? :confused:
 
Ovanstående är liksom far away från det jag exemplifierade så varför dra så stora växlar på det?

Jag är fö ovanstående numera pga elimineringskost. Jag är väldigt tydlig mot ev värdar att jag ordnar egen mat och jag har aldrig mött någon med ovanstående kravlista som Inte är av samma uppfattning. Jo förresten, en bortklemad man 50+ i mina föräldrars bekantskapskrets men det är alltså den enda sådana jag mött på och då är jag snart 40 år gammal så jag anser risken vara minimal, och möter man på den är det ju bara att be hen ta egen mat så att hen inte riskerar bli sjuk pga nåt felsteg.
Men ja, att göra en rätt vego en gång är inte oöverstigligt, det är ju bara att se i den här tråden hur många tips det kommit in. Jag ser frågan som rejält uppförstorad. Det går liksom att lösa. Det viktigaste är väl ändå att kunna umgås, nu efter så lång tid i isolering, så matlagningen är väl ändå inte en utslagsfaktor till att kunna hänga ihop över en middag..? :confused:

Fast för mig är inte vego nåt jag vill bjuda på när jag bjuder på nåt extra gott till middag. Jag kan laga vego till mig själv till lunch t.ex. en grönsakssoppa. Men det är inget jag vill bjuda på som finmat. Jag ser liksom inte högprocessade importerade proteiner som finmat. Därför lagar jag inte dem när jag ska bjuda folk på middag. Det är inget lagar till vardags så varför skulle jag laga det när det är fest? Jag lagar en middag som jag vill laga och sen lagar en specialare till veganen. Nu har aldrig den situationen uppstått. I min bekantskapskrets har de med specialkost allergier (då anpassar jag efter den/de allergier som är aktuella just den middagen).
 
Fast för mig är inte vego nåt jag vill bjuda på när jag bjuder på nåt extra gott till middag. Jag kan laga vego till mig själv till lunch t.ex. en grönsakssoppa. Men det är inget jag vill bjuda på som finmat. Jag ser liksom inte högprocessade importerade proteiner som finmat. Därför lagar jag inte dem när jag ska bjuda folk på middag. Det är inget lagar till vardags så varför skulle jag laga det när det är fest? Jag lagar en middag som jag vill laga och sen lagar en specialare till veganen. Nu har aldrig den situationen uppstått. I min bekantskapskrets har de med specialkost allergier (då anpassar jag efter den/de allergier som är aktuella just den middagen).
Det går utmärkt att äta veganskt utan några "högprocessade importerade proteiner". Det där är ju bara tramsigt.
 
Det går utmärkt att äta veganskt utan några "högprocessade importerade proteiner". Det där är ju bara tramsigt.
Det är klart att det går men varför inte respektera att folk vill bjuda på den mat de trivs med när de bjuder på fest? Varför ska det alltid ifrågasättas varför man inte bjuder på den mat en enda av gästerna har som preferens när man dessutom säger att man ser till att denna gäst får mat som passar preferensen?
 
Det är klart att det går men varför inte respektera att folk vill bjuda på den mat de trivs med när de bjuder på fest? Varför ska det alltid ifrågasättas varför man inte bjuder på den mat en enda av gästerna har som preferens när man dessutom säger att man ser till att denna gäst får mat som passar preferensen?
Har inte haft nån åsikt om vad för mat som erbjuds. Jag frågar alltid om jag ska ta med mat och blir väldigt glad om det ens erbjuds ett alternativ för mig. Jag tyckte det var tramsigt att likställa vegansk mat med högprocessade importerade proteiner, för det behöver det verkligen inte vara.
Lagar veganer kött/fisk till allätande gäster och om svaret är nej, är de då tramsiga?
Eh va? Har inte ens nån åsikt om ifall veganen får ta med egen mat så ditt svar är obegripligt.
 
Fast för mig är inte vego nåt jag vill bjuda på när jag bjuder på nåt extra gott till middag. Jag kan laga vego till mig själv till lunch t.ex. en grönsakssoppa. Men det är inget jag vill bjuda på som finmat. Jag ser liksom inte högprocessade importerade proteiner som finmat. Därför lagar jag inte dem när jag ska bjuda folk på middag. Det är inget lagar till vardags så varför skulle jag laga det när det är fest? Jag lagar en middag som jag vill laga och sen lagar en specialare till veganen. Nu har aldrig den situationen uppstått. I min bekantskapskrets har de med specialkost allergier (då anpassar jag efter den/de allergier som är aktuella just den middagen).

Nej det kanske är så att du inte vill det, men vad har det med mitt inlägg att göra? Det går om man vill. Vill man inte så vill man inte. Okej?
 
Lagar veganer kött/fisk till allätande gäster och om svaret är nej, är de då tramsiga?

Det hade jag kunnat göra som vego men problemet är ju att jag inte har nån aning om vad det smakar eller ens är duktig på att laga till det. Köttfärs har jag lagat till för det vet jag hur det tillreds, men kan inte smaka av. De flesta brukar ha som ambition att bjuda på nåt som smakar bra, som man kan smaka av. De flesta kan smaka av vegomat.
Jag kan inte heller smaka av rätter med gluten, tex.

Jag trodde den här tråden handlade mest om vad man kan bjuda på, att få tips på rätter?
 

Liknande trådar

Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 430
Senast: Tilly_85
·
Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 485
Senast: Voeux
·
Mat Jag vill bjuda en person som är speciell för mig på middag. Jag har en ytterfilé av lamm i frysen, och eftersom det lille lammet är har...
Svar
6
· Visningar
943
Senast: Karfitsa
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp