Tips på laddhybrid

Bison

Trådstartare
När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil som han får köra till och från jobbet så har behovet av två bilar minskat.

Den ska ha hyfsad räckvidd, vill inte behöva ladda varje dag iom att vi inte har laddare (än) där vi bor. Jag kommer köra den till och från jobbet, har 14 km enkel väg.
Den behöver kunna dra 1300 kg och göra det hyfsat. Jag kör inte i dåligt väglag och max några mil med släp så någon värsting behövs inte. Drar kanske ett par gånger i månaden i snitt.
Nu hat jag en golf kombi, 1.6 turbodiesel och klarar mig bra med den.

Vi är två vuxna och en liten hund i bur i baksätet. Inga ungar och behöver inte plats för barnvagnar och annat skit.
Min lilla Aygo X räcker till gott och väl så extra utrymme, stort baksäte osv är inget vi behöver tänka på.

Vad har vi att välja på?
Jag har jättedålig koll på hybrider. Rav 4 verkar trevlig men är egentligen onödigt stor och troligtvis för dyr.
Kommer inte köpa ny, den ekonomin finns inte.
 
När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil som han får köra till och från jobbet så har behovet av två bilar minskat.

Den ska ha hyfsad räckvidd, vill inte behöva ladda varje dag iom att vi inte har laddare (än) där vi bor. Jag kommer köra den till och från jobbet, har 14 km enkel väg.
Den behöver kunna dra 1300 kg och göra det hyfsat. Jag kör inte i dåligt väglag och max några mil med släp så någon värsting behövs inte. Drar kanske ett par gånger i månaden i snitt.
Nu hat jag en golf kombi, 1.6 turbodiesel och klarar mig bra med den.

Vi är två vuxna och en liten hund i bur i baksätet. Inga ungar och behöver inte plats för barnvagnar och annat skit.
Min lilla Aygo X räcker till gott och väl så extra utrymme, stort baksäte osv är inget vi behöver tänka på.

Vad har vi att välja på?
Jag har jättedålig koll på hybrider. Rav 4 verkar trevlig men är egentligen onödigt stor och troligtvis för dyr.
Kommer inte köpa ny, den ekonomin finns inte.
Jag har en XC60 T6 laddhybrid, kommer ca 7 mil på en laddning el. Lite kortare på vintern i kylan. Den drar hemska mängder bensin, ca 0,85-0,9 l/mil blandad körning. Trevlig att köra och åka i, men jag upplever att fyrhjulsdriften tar lite tid på sig innan den kickar in, den är bakhjulsdriven innan AWD kopplas in. Hade det inte varit tjänstebil så hade jag inte haft den kvar!

Kollegan har en Audi Q3 laddhybrid som är riktigt trevlig, likaså har jag provat Mazda CX60 som kändes intressant. Många verkar nöjda med sina MG laddhybrider, den har jag dock aldrig provat.
 
Jag har en XC60 T6 laddhybrid, kommer ca 7 mil på en laddning el. Lite kortare på vintern i kylan. Den drar hemska mängder bensin, ca 0,85-0,9 l/mil blandad körning. Trevlig att köra och åka i, men jag upplever att fyrhjulsdriften tar lite tid på sig innan den kickar in, den är bakhjulsdriven innan AWD kopplas in. Hade det inte varit tjänstebil så hade jag inte haft den kvar!

Kollegan har en Audi Q3 laddhybrid som är riktigt trevlig, likaså har jag provat Mazda CX60 som kändes intressant. Många verkar nöjda med sina MG laddhybrider, den har jag dock aldrig provat.

Volvon är alldeles för törstig, då blir det mer ekonomisk att fortsätta ha en diesel 😆
Audi är så satans dyra att äga så de går bort.
4wd har vi inget behov av.

Får kika på MG.
 
Hur ofta tänker du att det är rimligt att ladda?

Jag har ju en laddhybrid (volvo med el+ diesel) men den går bara ca 3 mil på el. Tar ca 3 timmar att ladda batteriet från tomt till fullt. Finns nyare som går längre på el, men då blir det genast dyrare.
Jag hade laddare där jag bodde förut, inte nu efter flytten. Laddar på jobbet (men då går halva batteriet åt sen när jag kör hem från jobbet) och så kan jag parkera vid en laddare en bit från stallet och promenera därifrån så bilen laddar när jag är i stallet.
Tänker att det hade varit enklare med ren elbil nu när jag inte kan ladda varje dag. Min bil är snål även på diesel så inget problem så egentligen, men jag har ju inte betalat extra pengar vid inköp för att ändå köra en massa på diesel😅
Jag kommer troligen kunna börja ladda regelbundet igen från i sommar. Hoppas det iaf.

Men annars kan jag verkligen rekommendera en sådan jag har. V60 twin engine. Min är från 2018 och är superbra både med och utan släp.
 
Hur ofta tänker du att det är rimligt att ladda?

Jag har ju en laddhybrid (volvo med el+ diesel) men den går bara ca 3 mil på el. Tar ca 3 timmar att ladda batteriet från tomt till fullt. Finns nyare som går längre på el, men då blir det genast dyrare.
Jag hade laddare där jag bodde förut, inte nu efter flytten. Laddar på jobbet (men då går halva batteriet åt sen när jag kör hem från jobbet) och så kan jag parkera vid en laddare en bit från stallet och promenera därifrån så bilen laddar när jag är i stallet.
Tänker att det hade varit enklare med ren elbil nu när jag inte kan ladda varje dag. Min bil är snål även på diesel så inget problem så egentligen, men jag har ju inte betalat extra pengar vid inköp för att ändå köra en massa på diesel😅
Jag kommer troligen kunna börja ladda regelbundet igen från i sommar. Hoppas det iaf.

Men annars kan jag verkligen rekommendera en sådan jag har. V60 twin engine. Min är från 2018 och är superbra både med och utan släp.

70 km känns mer rimligt, 30 behöver jag ladda varje dag, det blir för mycket meck. Kan ladda på jobbet när det finns plats men det är inte direkt prisvärt.
Volvo blir nog för dyra eller alldeles för stora.
 
70 km känns mer rimligt, 30 behöver jag ladda varje dag, det blir för mycket meck. Kan ladda på jobbet när det finns plats men det är inte direkt prisvärt.
Volvo blir nog för dyra eller alldeles för stora.
Jag kanske har fel, men jag tror att det är få laddhybrider i lägre prisklass som tar sig så långt i verkligheten.
Min ska tex kunna gå 5 mil, men ca 3 blir det i praktiken.
 
Jag kanske har fel, men jag tror att det är få laddhybrider i lägre prisklass som tar sig så långt i verkligheten.
Min ska tex kunna gå 5 mil, men ca 3 blir det i praktiken.

Det är det jag har så dålig koll på 😅
Vet bara att Volvo ligger väldigt högt i pris jämfört med Toyota och att de tyska blir så himla dyra att äga.
Vill ha något mellanting, inte liten bil men inte en stor suv.
Hyundai har ett par modeller men har ingen erfarenhet alla av deras bilar.
Nu ligger köpet en bit fram i tiden.
 
Jag har en Kia Niro och är på det stora hela väldigt nöjd med den. Dock är räckvidden bara ca 5,2 mil på el och om jag verkligen kommer så långt beror mycket på hur fort jag kör. Dessutom drar den bensin även när den går på el, till uppvärmningen. Så hur mycket bensin den förbrukar beror på hur kallt det är ute.
När den är i hybridläge drar den runt 0.5-0,6 liter/mil, vilket jag tycker är helt okej med tanke på hur stor den är.
 
Hmm, när de är så törstiga med så kort räckvidd känns det ju inte ett dugg prisvärt 😅
Min stora dieselsuv drog 0.65 l blandad körning och sambons golfkombi ligger på 0.4 l med löjligt låg årsskatt.

Ja, vi får väl helt enkelt se vad som blir mest ekonomiskt när det är dags.
 
Hmm, när de är så törstiga med så kort räckvidd känns det ju inte ett dugg prisvärt 😅
Min stora dieselsuv drog 0.65 l blandad körning och sambons golfkombi ligger på 0.4 l med löjligt låg årsskatt.

Ja, vi får väl helt enkelt se vad som blir mest ekonomiskt när det är dags.
Min hybrid drar ca 0,5 när den går på endast diesel. Totalt snittar den på 0,2 när man räknar in alla resor (alltså både på diesel och el).

422 kr i årsskatt👍
 
What? Jag har en tiguan (suv diesel) och den drar kanske 0,65. Så exakt vad gör den där hybridgrejen för nytta om den drar lika mkt som en vanlig fossilbil? :o
Dieselbilar drar ju alltid mindre än bensinbilar. Hade den inte varit hybrid hade den nog dragit runt 0,8-0,9.

Fördelen för mig är förstås att jag pendlar till jobbet och tillbaka på ungefär en laddning och i elläget drar den ner till 0,0 (beroende på utomhustemperatur som sagt).
 
Började titta på elhybrid, men kom snabbt fram till att den inte är lönt. Antingen diesel/bensin eller el. Så för oss blev det en elbil istället. Ett val som vi är mycket nöjda med 😬
 
Jag kör också Kia Niro, en -20 uttagen -21. Den drar 0.2 l i snitt. Mer nu när det varit svinkallt, men sommartid tankar vi en gång i månaden typ. Älskar det mesta med bilen, förutom att fläktsystemet är lite sådär, det immar lätt igen om man inte har mycket fläkt igång. Men den är stabil och stark att dra med och bekväm att köra.
 
Började titta på elhybrid, men kom snabbt fram till att den inte är lönt. Antingen diesel/bensin eller el. Så för oss blev det en elbil istället. Ett val som vi är mycket nöjda med 😬

Ren el blir alldeles för dyrt, speciellt eftersom vi inte kan ladda hemma.
 
Jag har en Ateca diesel (typ samma) och den drar 0,5 liter per mil. Alltså snåla dieselbilar är inte så knäppt som de velat framställas.

Ja, nån hybrid blir det inte för mig inser jag. Jag kör denna med gott samvete tills den är slut. Trodde faktiskt de skulle ha lite bättre räckvidd men inser att där jag bor skulle det bara gynnas till jobbet, all annan körning skulle bli på diesel ändå. Så kostnaden att byta bil sett till nyttan, blir ju obefintlig...
 
Jag har en Kia Niro och är på det stora hela väldigt nöjd med den. Dock är räckvidden bara ca 5,2 mil på el och om jag verkligen kommer så långt beror mycket på hur fort jag kör. Dessutom drar den bensin även när den går på el, till uppvärmningen. Så hur mycket bensin den förbrukar beror på hur kallt det är ute.
När den är i hybridläge drar den runt 0.5-0,6 liter/mil, vilket jag tycker är helt okej med tanke på hur stor den är.

Jag älskade min Kia Niro och borde aldrig sålt den. Min drog mindre i HEV. 50 mil upp till fjällen (fullastad bil, uppförsbacke) på 0,32 l/mil. Jag pendlar 7 mil enkel väg och laddar på jobbet och snittade 0,07 l/mil enkel väg. Snittet efter 5500 körda mil var 0,18 liter/mil!
 
Då skulle jag titta på Kia Niro. Vet flera som är nöjda med dem som dragbil.
Jag skulle absolut stryka Rav 4. Vi har haft dem i några år på jobbet och jäklar vad de krånglar. Nu fasas de ut för de har blivit dyra historier för kommunen. Två av sambons kollegor tog ut Rav 4 som förmånsbilar för att dra husvagn men båda lämnade tillbaka dem redan första året pga flera orsaker. Vi provkörde en i samma veva men sambon tyckte den var gungig och obekväm så det blev ingen.
 
När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil som han får köra till och från jobbet så har behovet av två bilar minskat.

Den ska ha hyfsad räckvidd, vill inte behöva ladda varje dag iom att vi inte har laddare (än) där vi bor. Jag kommer köra den till och från jobbet, har 14 km enkel väg.
Den behöver kunna dra 1300 kg och göra det hyfsat. Jag kör inte i dåligt väglag och max några mil med släp så någon värsting behövs inte. Drar kanske ett par gånger i månaden i snitt.
Nu hat jag en golf kombi, 1.6 turbodiesel och klarar mig bra med den.

Vi är två vuxna och en liten hund i bur i baksätet. Inga ungar och behöver inte plats för barnvagnar och annat skit.
Min lilla Aygo X räcker till gott och väl så extra utrymme, stort baksäte osv är inget vi behöver tänka på.

Vad har vi att välja på?
Jag har jättedålig koll på hybrider. Rav 4 verkar trevlig men är egentligen onödigt stor och troligtvis för dyr.
Kommer inte köpa ny, den ekonomin finns inte.

Om du inte kan ladda hemma så tänker jag inte att det kanske inte är värt att lägga pengarna på en laddhybrid. Mildhybrid skulle kunna vara något kanske, en Subaru Outback X-fuel, har låg skatt, har bra pris och drar ca. 0,7 l/mil vid blandad körning.

Ett tyngre laddhybrid som får dra har ofta en ganska hög kvot vad gäller km/kilowattimme. Bortser man från miljöaspekten och tänker ekonomi så kan det till och med bli billigare att köra på bensin - särskilt om man inte kan ladda hemma (+ att det tar lång tid att ladda).
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 506
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
740
Senast: Bonita4
·
Äldre Jag och sambon ska snart flytta till hus utanför stan och behöver då varsin bil. Sambon äger en bil, så det så nu är det upp till mig...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 920
Senast: Jeffery
·
Äldre Ni som har en sådan här, vilket jag hoppas det finns!:) Vore jättekul att få höra om ni är nöjda med bilen eller inte? Är den rolig att...
Svar
4
· Visningar
1 335
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp