Tips på ländtäcke?

MiniLi

Trådstartare
Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips!
Vill ha:
- Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt smidigt quiltat material. Ska vara mjukt och fint, inget tunnt och stelt.
- Högt smidigt spänne så att det kan fästas i ”stigläderflärpen”. Kan alltså inte vara något klumpigt plastspänne.
- Bra passform som ligger still och inte glider snett.

Jag vill inte ha skrittäcke som fästs framför sadeln. Vill inte heller ha låga eller mellanhöga spännen. Har annat för ridning utomhus så detta kommer bara användas i ridhus.
Har redan en budgetvariant så tänkte köpa ett finare denna gång😊

Har kollat lite på Catago, någon som har erfarenhet? Hur är de i storlek?
PS of Sweden har haft en modell som jag sett mycket begagnat, någon som testat? Undrar om de är dåliga eller konstiga i storlek eftersom så många verkar sälja sina knappt använda?
Även tittat på Kentucky, är ju lite dyrare.. Ser stora ut också?

Tar gärna emot alla tips!
 
Det catagotäcket jag sett är snyggt men inte särskilt varmt. Materialet "fastnar" lite i klippt päls och ligger ok på bred rygg/rumpa men ser knöligare ut på häst med smalare kroppsform. Trots "höga" fästen så får man fästa i sadelgjorden för att de inte är höga nog (i alla fall inte på hoppsadel) Fäster man i stigläderöglorna så tenderar täcket att vrida sig/hamna på snedden.

Själv har jag ett HV-Polo av ullblandning som jag gillar. Fäster dock iofs i sadelgjordsstropparna ändå för jag tycker det åker bak för mycket om man försöker fästa det på annat sätt.
 
Jag har ett från Mias som jag är väldigt nöjd med. Det är plastspänne men i övrigt motsvarar de vad du vill ha.
58AF42CD-C59D-46A7-AA9D-7E4BBF61BEBF.jpeg
 
Det catagotäcket jag sett är snyggt men inte särskilt varmt. Materialet "fastnar" lite i klippt päls och ligger ok på bred rygg/rumpa men ser knöligare ut på häst med smalare kroppsform. Trots "höga" fästen så får man fästa i sadelgjorden för att de inte är höga nog (i alla fall inte på hoppsadel) Fäster man i stigläderöglorna så tenderar täcket att vrida sig/hamna på snedden.

Själv har jag ett HV-Polo av ullblandning som jag gillar. Fäster dock iofs i sadelgjordsstropparna ändå för jag tycker det åker bak för mycket om man försöker fästa det på annat sätt.
Är det detta Catago du menar?
1627889088353.jpeg

Inte bra om det fastnar i pälsen! Fastnar det mer än vad fleece gör?

Jag har singelkåpa på min dressyrsadel så vill kunna fästa i stiglädergrejen. Men vill inte att det ska glida!
Jag har ett från Mias som jag är väldigt nöjd med. Det är plastspänne men i övrigt motsvarar de vad du vill ha.
Visa bifogad fil 74681
Jag har singelkåpa på dressyrsadeln och tycker att plastspännen lätt hamnar på ett knöligt sätt vid skänkeln. Spännena måste dessutom sitta jättelågt på täcket för att det ska bli bra.. Har redan ett fleeceländtäcke som jag får fästa så, vill inte ha samma lösning när jag köper nytt utan vill kunna använda stigläderhällan.
Annars är ju mias väldigt fina!
 
Är det detta Catago du menar?
Visa bifogad fil 74685
Inte bra om det fastnar i pälsen! Fastnar det mer än vad fleece gör?

Jag har singelkåpa på min dressyrsadel så vill kunna fästa i stiglädergrejen. Men vill inte att det ska glida!

Jag har singelkåpa på dressyrsadeln och tycker att plastspännen lätt hamnar på ett knöligt sätt vid skänkeln. Spännena måste dessutom sitta jättelågt på täcket för att det ska bli bra.. Har redan ett fleeceländtäcke som jag får fästa så, vill inte ha samma lösning när jag köper nytt utan vill kunna använda stigläderhällan.
Annars är ju mias väldigt fina!
Jag förstår, jag hade också singelkåpa men ingen bild på det, och jag tyckte att det funkade bra för att ullen var så bra. Tror Kingsland har ett bra täcke som min kompis är nöjd med.
 
Jag förstår, jag hade också singelkåpa men ingen bild på det, och jag tyckte att det funkade bra för att ullen var så bra. Tror Kingsland har ett bra täcke som min kompis är nöjd med.
Ja, det är just plastknäppet som jag tycker blir bulkigt och störigt!

Kingslands såg bra ut! Pris därefter🤑💸
 
Är det detta Catago du menar?
Visa bifogad fil 74685
Inte bra om det fastnar i pälsen! Fastnar det mer än vad fleece gör?

Jag har singelkåpa på min dressyrsadel så vill kunna fästa i stiglädergrejen. Men vill inte att det ska glida!

Jag har singelkåpa på dressyrsadeln och tycker att plastspännen lätt hamnar på ett knöligt sätt vid skänkeln. Spännena måste dessutom sitta jättelågt på täcket för att det ska bli bra.. Har redan ett fleeceländtäcke som jag får fästa så, vill inte ha samma lösning när jag köper nytt utan vill kunna använda stigläderhällan.
Annars är ju mias väldigt fina!

Ja, det är det hon har (om än i blått). Jag upplever det som att det fastnar mer än fleece.
 
Om det kan hjälp dig hade jag L till min 175-häst som använde 155-160 i horsewaretäcken.
Oki! Var det lagom?
Min är 170 cm och har 155 i HW, så lite mindre.

Tycker kanske kingsland ser bättre ut på bild. Kentuckytäcket korvar sig liksom vid sadeln på flera bilder jag sett.. Som här:
1627907609415.jpeg
 
Oki! Var det lagom?
Min är 170 cm och har 155 i HW, så lite mindre.

Tycker kanske kingsland ser bättre ut på bild. Kentuckytäcket korvar sig liksom vid sadeln på flera bilder jag sett.. Som här:
Visa bifogad fil 74700
Ja, storleksmässigt var det bra.
Jag tyckte det blev lite knöligt uppe under sadeln med vissa schabrak, men satt bra vid spännet.
Kan inte sätta fingret på vad det var jag inte riktigt gillade med det, men det var ingen favorit 🙈
 
Ja, storleksmässigt var det bra.
Jag tyckte det blev lite knöligt uppe under sadeln med vissa schabrak, men satt bra vid spännet.
Kan inte sätta fingret på vad det var jag inte riktigt gillade med det, men det var ingen favorit 🙈
Ah okej! Tack!👍
 
Just det där att det fastnar i pälsen är hopplöst. Tycker teddyfodrade från Mias eller Exclusive Horsewear (vet inte om det märket ens finns längre?) ligger bäst utan att fastna. Har ett gammalt från EH med metallöglor som spännen som jag fäster i stigläderöglan.
 
Jag har ett PS ländtäcke på min häst. Jag har en PRE med kort och rund rumpa (hon drar 145-155 cm täcken) och på henne ligger det bra men kan nog bli för kort på en häst med ”lång” rumpa. Jag kan mäta det om du vill. 🙂 Tror att många liksom jag själv köpte det billigt på utförsäljningen förra sommaren för 250:-.
 
Jag har ett PS ländtäcke på min häst. Jag har en PRE med kort och rund rumpa (hon drar 145-155 cm täcken) och på henne ligger det bra men kan nog bli för kort på en häst med ”lång” rumpa. Jag kan mäta det om du vill. 🙂 Tror att många liksom jag själv köpte det billigt på utförsäljningen förra sommaren för 250:-.
Vad tycker du om det i övrigt? Gillar du det?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vill ha ett ulltäcke till min storpudel men eftersom hon kräver rätt stor storlek så blir det så dyrt att köpa. Jag funderar därför...
Svar
2
· Visningar
1 338
Senast: jemeni
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461
Utrustning Jag har en ganska klar bild av ett träns jag vill ha, men jag kan inte hitta det... :meh: Det ska vara ett brunt pullarträns, gärna åt...
Svar
10
· Visningar
1 454
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp