Tips på liknande sadlar/Baloun dressage - åsikter

Cillaramsa

Trådstartare
Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej överbyggd), ungefär MW i bomstorlek generellt. Dåligt sadelläge, mao behövs nog Le Tixerant-gjord.

Vi provade följande sadlar som satt bra på henne:
Lippo Vanessa 17 tum MW
Prestige Roma 35 (behöver 34) 17 tum
Baloun dressage G3 16,5 tum bom 5 (4)
Prestige D1 17 tum/M

Lippon och Roma trivdes hästen bra med, men de är för breda för mig att sitta i. Har tydligen ett smalt bäcken och dessutom är jag kort. Prestige D1 var skön och passade både mig och häst. Men priset...Kan inte ge 30-40 tusen...
Baloun är en helt ny sadel uppbyggd på ett helt annat sätt där hästen själv värmer upp sadeln så den passar och ryttaren påverkar sätet också. Hemsida: http://baloun-flexisaddles.cz/en/
Den var näst bäst för mig att rida i. Dock en väldigt ny sadel. Kostar 19.000. Är osäker på om jag ska våga mig på en sådan... Några uppfattningar om denna? Det är ett mycket intressant koncept!

Så, har någon tips på sadel som kan passa hästen som är öppen fram, bred kanal men med ett smalare säte/midja? Sadelprovaren tyckte att jag ska ha 16,5 men har ju problem med skav i snippan så jag kan behöva en 17 tum.

Jag har nu en gammal Röösli som jag sitter bra i men för smal för hästen...

Mycket tacksam för tips!!
 
Kollade snabbt på Balouns hemsida, personligen drar jag öronen åt mig när de uttrycker sig som att den här sadeln är så extremt teknologiskt avancerad osv, bara speciellt utbildad personal kan förklara hur den funkar osv.
Med tanke på att priset är jämförelsevis lågt så kan jag inte se hur den kan vara såååå avancerad.
Det verkar ju också vara en väldigt ny grej, min erfarenhet av nya sadelmodeller (sålde förut några olika modeller) är att i början kan det vara mycket krångel, en massa fel som upptäcks och ska rättas till, snedsydda sadlar osv. Inte så kul. Efter ett tag får de ordning på produktionslinjen, men jag är inte en sån som orkar vara med i starten så.
Skulle hellre satsat på något mer välkänt.
Bittert att den andra var så dyr, men kan det vara möjligt att hitta såna bättre begagnade?
 

Liknande trådar

Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: poetin
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 268
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Utrustning Har idag en Tekna S Line Dressyr som ligger bra på hästen men jag är så trött på att det är en syntetsadel. Ska börja leta efter en...
Svar
0
· Visningar
943
Senast: Laban
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp