Tips på lite nyttigare snacks

Miingla

Trådstartare
Jag vill komma ifrån chips och godis på kvällarna, men ändå ha något gott snacks att tugga på framför en bra serie eller film.

Vad äter ni för goda snacks?
Det måste inte vara supernyttigt, men åtminstone ett bättre alternativ än chips, smågodis, choklad etc.

På min lista står just nu
Oliver
Stekta äpplen med vaniljkvarg (ist för paj)
Popcorn (poppa egna)
Melon
 
Min senaste synd är sötad yoghurt. Alltså de som oftast har fruktsmaker men jag föredrar vanilj. Vill jag lyxa till det så toppar jag med egna bär.

En kaloribomb som dock ger en hel del mättnad, utöver stillande av sockerbegär, är macka med sylt och jordnötssmör. Kan ersätta middagen helt och hållet om man vill.

Parmesanchips görs väldigt enkelt i ugn. Fett och salt.
 
Jag vill komma ifrån chips och godis på kvällarna, men ändå ha något gott snacks att tugga på framför en bra serie eller film.

Vad äter ni för goda snacks?
Det måste inte vara supernyttigt, men åtminstone ett bättre alternativ än chips, smågodis, choklad etc.

På min lista står just nu
Oliver
Stekta äpplen med vaniljkvarg (ist för paj)
Popcorn (poppa egna)
Melon
Jag kommer med en jättetråkig,

morotsstavar. Sorry.

Jag bara avskydde människor som föreslog morotsstavar tidigare, såå tråkigt. Haken är att sedan vi provade (blev för mycket film och vi ville inte att 12 åringen skulle äta chips varje melodifestival, de är ju miljarder) det är ju så gott!

Vindruvor är mitt andra förslag.
 
Jag kommer med en jättetråkig,

morotsstavar. Sorry. Jag bara avskydde människor som föreslog morotsstavar tidigare, såå tråkigt. Haken är att sedan vi provade (blev för mycket film och vi ville inte att 12 åringen skulle äta chips varje melodifestival, de är ju miljarder) det är ju så gott!

Vindruvor är mitt andra förslag.
Ja det låter ju lite tråkigt, men kanske dippa i något som inte är allt för onyttigt :D
 
Ja det låter ju lite tråkigt, men kanske dippa i något som inte är allt för onyttigt :D
Jo precis, de vanliga dipperna fungerar bra. Vill man vara mer onyttig rekommenderas hemmagjort aioli...

Vill man slå på stort kan man ha paprikastavar också, fast dippen liksom halkar av.

Vill man vara mer onyttig så tar man plötsligt en baguette till aiolin, men då är man tillbaka på ruta ett och kan lika gärna ta chips antar jag.
 
Linsbågar/linschips och Wellibites eller annat sockerfritt godis kör jag på. :) Läkerol funkar också. Frukt och ost i större utsträckning som belöning.

(Men framför allt så har jag börjat med att stanna upp och reflektera mer innan jag äter snacks/sötsaker, det funkar väldigt bra men är ju inget tips egentligen.)
 
Ibland byter jag ut kvällsmat och godis, till kex och ost med marmelad och ev litet päron.

Fruktsallad gillar jag också, gärna med nötter, ännu hellre att de blivit torr rostade i ett stekjärn. Eller så har man i en klick nötsmör.

Säger också morotsstavar fast med Holiday dipp, eller zeinas hummus med soltorkade tomater.
 
Rökt eller torkat kött kanske? Sitta och skava av små flisor med kniv är ett ganska mysigt chipssubstitut.
Åh bara för det, rotfruktschips. Men då är vi såklart tillbaka till det onyttigare, men å andra sidan så är det färre smakämnen som gör att man inte kan sluta äta i tid.
 
Jag vill komma ifrån chips och godis på kvällarna, men ändå ha något gott snacks att tugga på framför en bra serie eller film.

Vad äter ni för goda snacks?
Det måste inte vara supernyttigt, men åtminstone ett bättre alternativ än chips, smågodis, choklad etc.

På min lista står just nu
Oliver
Stekta äpplen med vaniljkvarg (ist för paj)
Popcorn (poppa egna)
Melon
Är det för kalorier du undrar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp