Tips på måltid med tonfisk på burk

Jag brukar röra ihop en burk tonfisk, en burk creme fraiche och en burk majs. Ganska mycket örtsalt. Äts med valfri pastasort (smakar säkert gott till bakad potatis också). Röran får gärna stå i kylen under tiden pastan kokar så den blir lite krämigare i konsistensen :) Svinenkel och snabb vardagsmat när man knappt orkar laga mat :up:
 
Fräs upp tonfisken tillsammans med vitlök i olja i en kastrull. Blanda i valfri tomatsås, antingen med smak eller bara vanliga passerade tomater. Servera med pasta.
 
Jag gör liknande som @McFlurry och kokar upp lite creme fraiche paprika chili, häver i tonfisk och majs. Äter som pastasås. Jag älskar pasta och avskyr matlagning så det är inte en ovanlig rätt här hemma 😆
 
Äpple och curry låter som en märklig kombination, curry ska inte riktigt vara sött kan jag tycka. Hm.
Äpple och curry är riktigt gott tillsammans och faktiskt inte någon ovanlig kombination. Min moster brukar ha det tex i rätten coronation chicken, blir riktigt gott! Har dock inte ätit kombinationen äpple och curry med tonfisk.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tonfiskröra med tex créme fraiche och rödlök tycker jag är gott, kanske lite majonnäs? Finns säkert massa olika varianter (du har ju fått en del förslag :D)

Annars tycker jag tonfisk och fetaost passar bra ihop! :)
 
Jag brukar blanda keso, tonfisk på burk, kapris och rödlök. Blir jättegott på bröd!

Min man gör ibland pasta med tomatsås och tonfisk. Bara en vanlig tomatsås och så tonfisk i. Funkar säkert utmärkt med kapris!
 
Äpple och curry är helt klart en etablerad grej. :)
Äpple och curry är riktigt gott tillsammans och faktiskt inte någon ovanlig kombination. Min moster brukar ha det tex i rätten coronation chicken, blir riktigt gott! Har dock inte ätit kombinationen äpple och curry med tonfisk.
Jo jag vet att det inte är ovanligt, men det är lite samma sak som med currysill. Curry ska vara varm och kryddig, inte söt och kall. Tycker jag :angel::D
 
Får fasen i mig prova iallafall göra en macka först med tonfisk, creme fraiche, kapris och rödlök :up:
 
Jag har upptäckt att jag tycker att tonfisk på burk med kapris är inte så dumt, jag antar iallafall att det är vad som har gjort det gott - kanske behövs någon extra krydda?
Men jag har lite svårt att komma på vad man kan äta det med, det var inte vanligt när jag växte upp att få det så jag har ingen aning om vad som passar till det.
Det får helst vara nyttigt (men bröd är alltid gott... :angel:) och enkelt att fixa, typ max en kastrull i användning.
Tips mottages tacksamt!
Tonfiskröra med majonäs, hackad rödlök och nymalen svartpeppar är gott på tex rågbröd. Jag tycker om att ha saltad och pepprad tomat på också. Men det kan du ju skippa.
Du kan också ha i syltlök som du finhackar.

Annars tonfisksallad med tex kokt ägg, grönsaker och antingen vinägrett eller annan dressing. Du kan också ha marinerade svarta bönor med hackad rödlök i till. Man kan ju svänga ihop en sådan skål med bönor, vinägrett och hackad rödlök som får stå i kylen. Så kan man äta av det under några dagar.

Jag gjorde nyss en gräddig tonfiskpasta med lök, vitlök, gula och röda plommontomater(kan du stryka), mycket kapris, lite franska örter, chili, vitlökspeppar och vid servering nymalen svartpeppar. Du kan även addera oliver om du gillar det. Går fort att göra!
 
Jag gör en superenkel tonfisksås till pasta ibland som borde kunna passa dig:

Mjuka upp en hackad gul lök i lite olja, tillsätt 2 dl helfet crème fraiche, 2 dl passerade tomater (mer eller mindre funkar också, beroende på hur såsigt du vill ha det), 2 st pressade vitlöksklyftor, rejält med svartpeppar samt två burkar tonfisk i vatten (bitar, inte strimlor/finfördelad). Sen är det bara att koka upp lite snabbt, röra ihop allt och så är det klart! Blir supergott :d
 
Tonfiskröra med majonäs, hackad rödlök och nymalen svartpeppar är gott på tex rågbröd. Jag tycker om att ha saltad och pepprad tomat på också. Men det kan du ju skippa.
Du kan också ha i syltlök som du finhackar.

Annars tonfisksallad med tex kokt ägg, grönsaker och antingen vinägrett eller annan dressing. Du kan också ha marinerade svarta bönor med hackad rödlök i till. Man kan ju svänga ihop en sådan skål med bönor, vinägrett och hackad rödlök som får stå i kylen. Så kan man äta av det under några dagar.

Jag gjorde nyss en gräddig tonfiskpasta med lök, vitlök, gula och röda plommontomater(kan du stryka), mycket kapris, lite franska örter, chili, vitlökspeppar och vid servering nymalen svartpeppar. Du kan även addera oliver om du gillar det. Går fort att göra!
OT men nu blev jag sugen på en annan röra som min faster brukar göra till midsommar, gubbröra. Skickade just ett sms till henne om recept :angel:

Kan man ha gubbröra i sallad? 🤔

Tonfiskpastan du skrev om, inget i den som gjorde den gräddig? 🧐
 
OT men nu blev jag sugen på en annan röra som min faster brukar göra till midsommar, gubbröra. Skickade just ett sms till henne om recept :angel:

Kan man ha gubbröra i sallad? 🤔

Tonfiskpastan du skrev om, inget i den som gjorde den gräddig? 🧐
Ah, sorry! Snurrig idag..
Jag hade så klart i grädde. Först steka löken och hälla i lite vatten som den kan få mjka upp sig i och bli lite sötare. Sen i med grädde, tonfisk, kryddor etc och servera med kokt pasta.

Nu gillar jag inte gubbröra. Men du kan väl äta det hur du vill. Tycker du det är gott till sallad - kör på!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 309
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp