Tips på måltid med tonfisk på burk

Asko

Trådstartare
Jag har upptäckt att jag tycker att tonfisk på burk med kapris är inte så dumt, jag antar iallafall att det är vad som har gjort det gott - kanske behövs någon extra krydda?
Men jag har lite svårt att komma på vad man kan äta det med, det var inte vanligt när jag växte upp att få det så jag har ingen aning om vad som passar till det.
Det får helst vara nyttigt (men bröd är alltid gott... :angel:) och enkelt att fixa, typ max en kastrull i användning.
Tips mottages tacksamt!
 
Är det alltså tonfisk på burk som också innehåller kapris? Eller är kaprisen lös bredvid?

Mitt tips är annars tonfiskröra! :d Går att äta med pasta, bakad potatis eller på mjukt/hårt bröd!
Har en variant där man blandar tonfisk med keso, dijonsenap, rödlök, tomat och lite majonäs, blir jättegott! Har även testat att göra den här versionen från Zeinas Kitchen, var också mycket god! https://zeinaskitchen.se/bakad-potatis-med-tonfiksrora/
 
Jag har upptäckt att jag tycker att tonfisk på burk med kapris är inte så dumt, jag antar iallafall att det är vad som har gjort det gott - kanske behövs någon extra krydda?
Men jag har lite svårt att komma på vad man kan äta det med, det var inte vanligt när jag växte upp att få det så jag har ingen aning om vad som passar till det.
Det får helst vara nyttigt (men bröd är alltid gott... :angel:) och enkelt att fixa, typ max en kastrull i användning.
Tips mottages tacksamt!
Min kompis brukar bara koka pasta och sen blanda den varma pastan med en burk tonfisk :p
Jag tycker inte alls om tonfisk från burk så kan inte komma med fler tips än så 😄
 
´Pasta, tonfisk, purjo, äpple, curry. Och kanske lite kapris då? Eller gröna ärtor. Plus creme fraiche om man vill gojsa till det mer.
 
Är det alltså tonfisk på burk som också innehåller kapris? Eller är kaprisen lös bredvid?

Mitt tips är annars tonfiskröra! :d Går att äta med pasta, bakad potatis eller på mjukt/hårt bröd!
Har en variant där man blandar tonfisk med keso, dijonsenap, rödlök, tomat och lite majonäs, blir jättegott! Har även testat att göra den här versionen från Zeinas Kitchen, var också mycket god! https://zeinaskitchen.se/bakad-potatis-med-tonfiksrora/
Finns det tonfisk på burk med kapris redan i? :o

Ja ni hör, jag har noll koll :rofl:

Keso är inte min smak, jag gillar inte konstinensen. Plus allergisk mot färsk tomat. (Ursäkta, inte meningen att låta kinkig :o)
Bakad potatis tar en evighet i ugnen (även om det är gott) men pasta och bröd Är ju görbart.
 
Äpple och curry låter som en märklig kombination, curry ska inte riktigt vara sött kan jag tycka. Hm.

Ibland är det värt att ge det en chans! Men det är inte straffbart om man hellre plockar bort någon eller några av komponenterna. :) Ett syrligt grönt äpple typ Granny Smith gör sig finfint till detta, enligt min uppfattning.
 
Finns det tonfisk på burk med kapris redan i? :o

Ja ni hör, jag har noll koll :rofl:

Keso är inte min smak, jag gillar inte konstinensen. Plus allergisk mot färsk tomat. (Ursäkta, inte meningen att låta kinkig :o)
Bakad potatis tar en evighet i ugnen (även om det är gott) men pasta och bröd Är ju görbart.
Inte vad jag vet, därför jag blev så förvånad över beskrivningen ;):rofl:

Ah nej det är ingen fara att mina tips inte passade, alla har ju olika smaklökar liksom! Om det bara är tomaten som inte passar så testa med typ lite majs istället? För att få en brytning i konsistens o lite sötma. :)

Vet också att jag har gjort en jättegod paj med tonfisk, den hade majs och koriander i. :d Verkar dock ha tappat bort receptet..
 
Tonfiskröra som passar lika bra till pasta, bakad potatis eller på macka:
Creme fraish, sambal olek, hackad purjo, hackad paprika, tonfisk, svartpeppar, vitlök om man gillar det
 
Finns det tonfisk på burk med kapris redan i? :o

Ja ni hör, jag har noll koll :rofl:

Keso är inte min smak, jag gillar inte konstinensen. Plus allergisk mot färsk tomat. (Ursäkta, inte meningen att låta kinkig :o)
Bakad potatis tar en evighet i ugnen (även om det är gott) men pasta och bröd Är ju görbart.
Bakad potatis tar från 10 min i micron beroende på storlek. Jag prickar den med en gaffel och vänder efter halva tiden.
 
Jag brukade koka ihop en röra med tonfisk, sweet chili, lite tomatsås och valfria hackade/strimlade grönsaker och stoppa ned i paprikor. Täcka med någon ost och rosta i ugnen. Det var en hit, och nu blev jag sugen! :D Skulle tro det går utmärkt att ha på rostad macka i ugnen också.
 
Inte vad jag vet, därför jag blev så förvånad över beskrivningen ;):rofl:

Ah nej det är ingen fara att mina tips inte passade, alla har ju olika smaklökar liksom! Om det bara är tomaten som inte passar så testa med typ lite majs istället? För att få en brytning i konsistens o lite sötma. :)

Vet också att jag har gjort en jättegod paj med tonfisk, den hade majs och koriander i. :d Verkar dock ha tappat bort receptet..
Ah, jag specificerade eftersom tonfisken i sig var lite för lam i smaken men med kapris blev det gott.

*kl*
Tack till alla som tipsar, jag får läsa och samla ihop små bitar här och där för att se om jag hittar något :up:
 
Jag gillar att blanda med svarta bönor, rödlök och grön paprika. Gärna keso också men det ser jag inte är din grej. Äter med bröd eller bara som det är i en större portion.
 
Bakad potatis tar från 10 min i micron beroende på storlek. Jag prickar den med en gaffel och vänder efter halva tiden.
Max watt? Alla mikror har så olika temperaturer på max så att jag blir osäker på vilken ungefärlig watt som man menar då.
 
Jag brukar ta en burk tonfisk i vatten, hälla av vattnet och blanda med Creme fraiche, finhackad rödlök och finhackad paprika.
Antingen äta som det är eller blanda med pasta eller bulgur.
Kanske går att byta paprikan mot kapris (jag gillar inte paprika, kinkig värre! 🙈) och kanske någon annan grönsak som jag gillar.. Kanske skulle kunna vara gott på en rostad macka? Hmm..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 255
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp