Tips på mat efter tandutdragning

Rosett

Trådstartare
Ska dra ut en tand på onsdag :crazy: :yuck: och funderar på vad jag ska äta efteråt. Förra gången åt jag vanlig mat men det var lite svårt och gjorde ont. Funderar på att köpa såna där bantningsdrycker, de slinker nog ner ganska lätt. Varma koppen har jag hemma.
Har ni några andra tips? (Vegetariskt).
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Har du mixer eller stavmixer hemma? Smoothies i alla dess former, gott o nyttigt. :) Potatis o purjolökssoppa som får koka lääänge så den blir sådär härligt mosig. Själv levde jag på det och limpsmörgås utan kanter när jag drog ut min visdomstand :)
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Jag har ju lite samma problem, dock inte pga tandutdragning utan pga tandställning. Har i överkäken sen tidigare men fick även i underkäken i förra veckan och idag spände dem och grejade, så det blir en ny vecka med aj-aj nu precis när förra veckans aj-aj gott över :banghead:

Lättast och absolut godast enligt mig är Nutriletts choco-banana shakes. Vet inte på vilken nivå du äter vegetariskt? Men jag äter gärna Lindahls vaniljkvarg med hallon, den är god och proteinrik. Banan går bra att äta, den går dessutom att mosa med gaffel innan om det är riktigt illa. Mogen avokado går också superbra att äta! Du kan ju göra någon röra till som är mjuk!

Nu är ju detta mat som du inte behöver tugga öht, men eftersom du bara ska dra ut en tand så borde du ju kunna tugga lite på den sida du inte har dragit ut? Jag kan ju inte tugga alls eftersom både över och underkäken gör ont runt om :yuck:

Hoppas det går bra och att det går över snabbt!
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Färdiga soppor, jag tycker att Keldas toscanska tomatsoppa smakar mycket och gör att man känner sig mätt. Vill man göra den lite matigare kan man ha i keso.
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Vet inte på vilken nivå du äter vegetariskt?
...
Nu är ju detta mat som du inte behöver tugga öht, men eftersom du bara ska dra ut en tand så borde du ju kunna tugga lite på den sida du inte har dragit ut?
Jag äter ägg och mjölkprodukter. Jo det går nog att tugga på ena sidan, det gick förra gången men gjorde ont för den tanden satt värre (snedvuxen visdomstand). Denna gång är det en vanlig kindtand som ska ut så förhoppningsvis gör det inte lika ont efteråt. :crazy:

+ alla
Tack för tips. Ska se vad min affär har hemma.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Jag köpte nudlar och lax, nudlarna slinker lätt ner och kan blandas med laxen som man delar i småbitar och slinker lätt ner :d
Nyponsoppa i massor :D, grönsaksoppa och glass kan vara bra som kylande om man är öm eller har ont.
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Den här är ruskigt god! Du kan ju bara hoppa tillbehören och mosa broccolin extra mycket :)
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Då borde kokt ägg funka bra att äta också! Och väldigt luftigt bröd som du skär av kanterna på, det är väldigt mjukt att tugga, så du kan ju göra äggmackor :idea:
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Fortimel näringsdryck som man kan köpa på apoteket är riktigt god och finns i flera olika smaker.
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Jag äter ägg och mjölkprodukter. Jo det går nog att tugga på ena sidan, det gick förra gången men gjorde ont för den tanden satt värre (snedvuxen visdomstand). Denna gång är det en vanlig kindtand som ska ut så förhoppningsvis gör det inte lika ont efteråt. :crazy:

Fick du lugnande när du drog visdomstanden eller gick det bra ändå?

Måste nog ta bort min nu :nailbiting:
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Jag har opererat bort två visdomständer och jag lever än :) Det tar inte så lång tid, den som var krånglig tog ca 40min från början till slut, så det går rätt bra. Det jobbiga är efteråt när det svullnar och det är svårt att gapa, äta och borsta tänderna. Men mjuk mat som det tipsats om här är bra och så tar man ju värktabletter.
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Tog du lugnande?

Jag har dragit ut fyra andra tänder, men det var med lustgas och det var hemskt. Dock funkar inte lustgas heller längre. Så alternativen är sövd eller helt vaken.
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Ska dra ut en tand på onsdag :crazy: :yuck: och funderar på vad jag ska äta efteråt. Förra gången åt jag vanlig mat men det var lite svårt och gjorde ont. Funderar på att köpa såna där bantningsdrycker, de slinker nog ner ganska lätt. Varma koppen har jag hemma.
Har ni några andra tips? (Vegetariskt).

Puréer med mycktet grädde i blev jag rekommenderad när jag skulle gjort en käkoperation. (fast jag behövde inte opereras i slutänden) Pureer kan du göra på valfri kokt grönsak som du mixar med grädde och kryddar. Supergott.
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Inget lugnande, gick bra ändå. Bedövningen är ju riktigt bra så det var inget som kändes på det sättet (sen kan det ju upplevas obehagligt av en miljon andra skäl) och det jag tyckte var jobbigt var ljudet när de bröt sönder tanden. Men jag är rätt känslig för sådant. Jag sa till innan att de gärna får prata om vädret eller liknande för att distrahera :)
 
Sv: Tips på mat efter tandutdragning

Jahapp så var det klart. Den ville tydligen inte ut men till slut fick de ut den. Är hungrig men får inte äta eller dricka innan kl 18. :(
Kände mig inte nervös, bara lite fundersam. Borrningen kändes lite så då fick jag extra bedövning och sen gick det bättre. De sa att jag var jätteduktig. :D
 

Liknande trådar

Mat Ni som tränar hårt vad äter ni efter ett pass. Jag kör två dagar per vecka ett ganska tufft pass där jag räknat ut att jag gör av med...
2
Svar
29
· Visningar
1 566
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 894
Senast: Badger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 885
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 399
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp