Tips på maträtter som kan förberedas kvällen innan

Islandshästryttare

Trådstartare
På sommaren vill jag gärna vara utomhus på dagarna när jag har semester eller det är helg. Vill gärna ha beprövade recept på rätter som kan förberedas kvällen innan och bara göras klart dagen efter i ugnen eller värmas på eller kall mat som är bara att ta fram. Något mindre matlagningsmoment som steka eller grilla något tillbehör samma dag vi ska äta är inget hinder.

Har gjort fransk potatissallad några gånger nu på kvällen och bara fixat tillbehören dagen efter. Men misstänker starkt att min sambo kan tröttna på det om jag gör den hela sommaren varje gång det är min tur att laga mat :D
 
Hur klara vill du att de ska vara? Köttfärssås kan man lätt göra storkok av och sen bara koka pasta när man ska äta.

Inkokt lax passar bra på sommaren och ska väl helst ligga ett dygn innan man äter den.
Köttfärssås funkar absolut bra tips, där kan man ju också variera olika pastasåser att göra storkok av! Så väldigt bra tips tycker jag, att koka pasta är just ett sånt mindre moment som jag kan tänka mig att fixa samma dag.
 

Pulled pork. Tillbehören kan fixas kvällen innan. Likaså kan karrén och gojset som den ligger i fixas kvällen innan. Bara att sätta in i ugnen på morgonen. Ju länge den får så inne ju godare blir den :)

Mycket bra tips också!


Alltid lika supergott med pannkakor! Vad kan vara en mer komplett måltid än jordgubbar och grädde och pannkakor liksom :love: Näringsriktig är den ju absolut eller :confused1:

Pajer tycker jag oftast är som godast dagen efter.

Bra idé pajer kan ju varieras i det oändliga känns det som! :)
 
Alltid lika supergott med pannkakor! Vad kan vara en mer komplett måltid än jordgubbar och grädde och pannkakor liksom :love: Näringsriktig är den ju absolut eller :confused1:
Tyckte det var flera tips på mer matig fyllning som såg intressanta ut, så det ska jag testa framöver! Svampstuvning till att börja med (men nån med nutella och färska bär också, hela kostcirkeln :D ).
 
Hade tänkt föreslå fransk potatissallad ....
Sommarklassiker hos oss som kan förberedas/göras klart dagen innan:
  • vitello tonnato
  • gazpascho
  • kokt rimmad kyckling (kan serveras med samma tonfisksås som kalven)
  • tabbouleh (serveras istället för potatissallad med kallt kött/charkuterier/grillat)
  • Kokt potatis som läggs på grillen (dvs koka dubbel sats och spara hälften till nästa dag)
  • allt som ska grillar kan förberedas dagen innan
  • frittata/tortilla/bondomelett har blivit lite av en sommarklassiker hos oss. Kan tillagas på rester av grönsaker, potatis och lök (t ex)
 
Grillad sallad med quinoa är ju också gott om man får rester från dagen innan. Tex, marinera grönsakerna dag1 och ta då dubbelt. Dag2 grillas grönsakerna och hälften serveras som tillbehör till något annat tex grillost som du också grillar dubbelt av lägg även quinoa i blöt. Dag3 tar du och kokar quinoan låter svalna lite, blandar med ost och grönsaker och en god dressing eller sås. Jag gillar dessa saker för man gör ny mat av rester.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 938
Senast: sorbifolia
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 986
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 215
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det var lite roligt att läsa Magianas blogginlägg (förlåt dagboksinlägg) om balans mellan allt man vill göra och allt man måste göra...
Svar
1
· Visningar
1 152
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp