Tips på mattebok

canine

Trådstartare
Jag ska försöka repetera lite grundläggande matte (matte 1c), sökte lite och såg att det fanns en hel del olika böcker från olika förlag/författare, så tänkte se om någon här har en mattebok som ni rekommenderar? vill ju gärna att den ska vara pedagogisk och bra:) hittade bl.a matematik origo, matte 5000 och exponent.

tack på förhand:bump:
 
Jag har läst matte A-E och diskret och haft både Matematik 3000 och Exponent. Jag gillade Exponent mycket bättre än Matematik 3000. Exponent hade många fler och mer pedagogiska förklaringar! :up:

Edit: Jag hade dock Matematik 3000 (som den hette då) i Matematik C och D, det kan ju hända att den är bättre på att förklara i Matematik A :)
 
Jag läste matte för några år sedan, när det hette matematik A, och då tror jag att jag hade den som nu heter Matematik 5000 (kan den ha hetat 3000 då, kanske?). Tyckte den fungerade prima!

Om du kollar t.ex. här så kan du provläsa lite och se om upplägget verkar bra: http://www.bokus.com/bok/9789127435056/matematik-5000-kurs-1bc-vux-larobok/

När jag läste hette det också A, men kommer inte ihåg vad vi hade för bok. Finns ju en som heter "Matematik M1C", som verkar användas nu, jag har matte 3's bok ur den serien och är rätt bra, men ska jämföra med 5000, tack för länken:)
 
Jag har läst matte A-E och diskret och haft både Matematik 3000 och Exponent. Jag gillade Exponent mycket bättre än Matematik 3000. Exponent hade många fler och mer pedagogiska förklaringar! :up:

Edit: Jag hade dock Matematik 3000 (som den hette då) i Matematik C och D, det kan ju hända att den är bättre på att förklara i Matematik A :)

tack för tipset, ska kika efter något utdrag ur exponent då också:)
 
Jag läste matte för några år sedan, när det hette matematik A, och då tror jag att jag hade den som nu heter Matematik 5000 (kan den ha hetat 3000 då, kanske?). Tyckte den fungerade prima!

Om du kollar t.ex. här så kan du provläsa lite och se om upplägget verkar bra: http://www.bokus.com/bok/9789127435056/matematik-5000-kurs-1bc-vux-larobok/

När jag läste så hette det också A, men kommer inte ihåg vad vi hade för bok. Det finns en som heter "Matematik M1C" också, har 3c's mattebok ur den serien och den är bra, men ska jämföra med matte 5000, tack för länken:)
 
Det är olika matteböcker för olika program. 1A (och 2A) är för yrkesprogrammen, 1B (och 2B, 3B) för EK, HUM och SAM, samt 1C (och 2C, 3C, 4, 5 och 6) för NA och TE. Så beroende på vilket program på gymnasiet du gick skulle jag välja efter det :)
Angående vilken som är bäst av ovan nämnda "märken" så har jag bara erfarenhet av Exponent, men dessa är värdelösa och jag skulle aldrig i livet rekommendera de!
 
Det är olika matteböcker för olika program. 1A (och 2A) är för yrkesprogrammen, 1B (och 2B, 3B) för EK, HUM och SAM, samt 1C (och 2C, 3C, 4, 5 och 6) för NA och TE. Så beroende på vilket program på gymnasiet du gick skulle jag välja efter det :)
Angående vilken som är bäst av ovan nämnda "märken" så har jag bara erfarenhet av Exponent, men dessa är värdelösa och jag skulle aldrig i livet rekommendera de!

Jag gick Samhäll på gymnasiet men då fanns ju bara kurserna A-E, inga olika varianter (smidigt:bump:), framöver ska jag dock plugga upp 3c är förhoppningen och sedan läsa NVprogram på uni. så var därför jag tänkte att det är lika bra att köra på 1c kanske? vet inte hur stor skillnad det är på dessa.Jag ska repetera för högskoleprovet så tänkte att 1c kanske ger "mest"?
 
Angående HP så ska matten högst motsvara 1A = "idiotmatte"
Och angående 1B-1C så kan jag egentligen inte svara, då jag bara läst 1B nu, men tjuvkikat lite i kompisars 1C böcker ;)
Men det jag spontant kan komma på är väl att funktionerna är lite svårare i 1C och att man lär sig om vektorer där mer än i 1B. Dock måste du ha läst 1C och 2C för att kunna läsa 3C, så ta den.
Lycka till! :)
 
Jag läste precis matematik 3 (alltså gamla C), med Origo. Iaf den hade rätt kassa förklaringar, hade aldrig fixat kursen utan en lärare som kunde förklara när jag körde fast. De har tydligen en lösningsbok som förklarar mer, antagligen för att sälja mer. Så kolla så att fullständiga lösningar finns med, det är väldigt frustrerande när de skriver om svaren i olika alternativ för varje uppgift och de inte förklarar hur de kommit dit. När det egentligen bara är olika rätta alternativ, med alternativa sätt att skriva om dem (och man kan få fel svar om man skriver om för tidigt tex). Kanske inte är lika viktigt i Matte 1 dock, vet inte hur många steg det är i ett tal där.
 
Men om du bara ska repetera och inte läsa kursen kanske du kan kika på typ matteboken.se eller någon sådan sida? :) De går ju igenom hela kurserna.
 
Angående HP så ska matten högst motsvara 1A = "idiotmatte"
Och angående 1B-1C så kan jag egentligen inte svara, då jag bara läst 1B nu, men tjuvkikat lite i kompisars 1C böcker ;)
Men det jag spontant kan komma på är väl att funktionerna är lite svårare i 1C och att man lär sig om vektorer där mer än i 1B. Dock måste du ha läst 1C och 2C för att kunna läsa 3C, så ta den.
Lycka till! :)

Jag läste ju A och B på gymn. så om jag förstått det rätt kan jag läsa 3c (eller vilken jag "vill" direkt, men det känns ju bra att köra på "rätt" linje även om det bara är för "hemmabruk" nu när jag ska repetera, tacktack:)
 
Men om du bara ska repetera och inte läsa kursen kanske du kan kika på typ matteboken.se eller någon sådan sida? :) De går ju igenom hela kurserna.

tack för infon om origo, kanske inte ska köra på den då, vill ju att den ska kännas tydlig och så.

Ja jag blev tipsad om bl.a den sidan från en kompis nyss, ska väl vara bra inför HP vad de sa:up:, har dock försökt sätta mig med mattesidor några gånger men det slutar med att jag sitter på någon annan sida tillslut för att jag inte förstår, så därför kom jag fram till att jag kanske behöver styra upp det mer med tal och skrivblock och räkna "igenom" tal i en bok (långt bort från internet).

Matteboken.se ser ju mer "pedagogisk" ut dock, ska kika mer på den, verkar som det finns lite uppgifter där också superbra:up: tack för tipset:)
 
Jag läste matte 3b nu i våras, gick igenom matte b på matteboken.se lite lätt innan, men körde sedan kursen. Det var tio år sedan jag läste matte sist, gick på två lektioner i veckan hela våren. Fick C på kursen. Men då hade jag en grym lärare och rätt lätt för matte. Och noll självdisciplin, har inte pluggat mycket hemma. :o

Om jag vore du skulle jag köpa boken ni ska ha i kursen lite tidigare, läsa genomgångarna och kolla på matteboken.se angående de begrepp du inte känner till. Och skulle jag iallafall vilja räkna tal så hellre ur matte 3-kursen, i förväg. :) Det är en rolig kurs!

Och hojta till om det är origo ni ska ha, ska kränga min bok (den är både b och c). När jag skulle köpa i vintras fanns det inga begagnade och den var dyr ny.
 
Jag läste matte 3b nu i våras, gick igenom matte b på matteboken.se lite lätt innan, men körde sedan kursen. Det var tio år sedan jag läste matte sist, gick på två lektioner i veckan hela våren. Fick C på kursen. Men då hade jag en grym lärare och rätt lätt för matte. Och noll självdisciplin, har inte pluggat mycket hemma. :o

Om jag vore du skulle jag köpa boken ni ska ha i kursen lite tidigare, läsa genomgångarna och kolla på matteboken.se angående de begrepp du inte känner till. Och skulle jag iallafall vilja räkna tal så hellre ur matte 3-kursen, i förväg. :) Det är en rolig kurs!

Och hojta till om det är origo ni ska ha, ska kränga min bok (den är både b och c). När jag skulle köpa i vintras fanns det inga begagnade och den var dyr ny.

Oh då kanske det finns hopp för mig att klara 3c, är lite orolig redan, men en bra lärare gör så mycket:bump: sen måste jag klara matte 4 också men det är en annan historia:crazy: Jag har redan den boken jag tror att vi ska ha i 3c kursen men har inte vågat öppna den än:angel: man känner sig så dålig när man inte kan något, men kanske ska kika lite i lugn och ro. Det hade ju varit skönt att vara lite förberedd när det sätter igång.
 
Oh då kanske det finns hopp för mig att klara 3c, är lite orolig redan, men en bra lärare gör så mycket:bump: sen måste jag klara matte 4 också men det är en annan historia:crazy: Jag har redan den boken jag tror att vi ska ha i 3c kursen men har inte vågat öppna den än:angel: man känner sig så dålig när man inte kan något, men kanske ska kika lite i lugn och ro. Det hade ju varit skönt att vara lite förberedd när det sätter igång.

Ja, bara läraren är bra kommer det gå prima. :) börja kolla så kanske du kan få tips om vad du behöver kunna. Och kolla på matteboken.se på 3c, men jag skulle börja med att få koll på polynomfunktioner, bra grund. Sedan typ ekvationer och skriva om tal underlättar att ha koll på. Men ja, nu utgår ju jag från vad jag skulle ha behövt ha bättre koll på när jag började. Men börja läs och kolla första kapitlet/kapitlen, och dubbelkolla på nätet när du inte förstår från boken. :)

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 060
Senast: Ajda
·
Ridning Hej! Jag behöver tips på en hållbar, sund och frisk hästras... Jag ska köpa häst igen och har endast dåliga erfarenheter av...
2
Svar
31
· Visningar
2 958
Senast: Karoliten
·
Katthälsa Hej, För några månader sedan hämtade jag hem två katter som nu är 1,5 och 2 år gamla och sades vara turkiska angorakatter (syskon från...
2
Svar
23
· Visningar
3 193
Senast: Devinie
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 376
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp