Tips på mental stimulering hemma

golfbollar12

Trådstartare
Hej, om någon har tips på hur man kan stimulera hunden mentalt på hemmaplan vore jag tacksam ☺ valp på 4,5 mån.
Jag brukar gömma godis, lägga godis i petflaska och har två aktiveringsleksaker (som verkar för lätta nu när han lärt sig)

Att vänta på mat, och olika Trix övar vi på hela tiden) tänker mer på övningar där han får tänka lite.
 
Vår hund älskar att få riva sönder kartong. Vi brukar spara tomma bag in box, och knyckla in massor med tidningspapper samt några godisar inslagna i papper. Han älskar att hålla på med det och det är inte bara intresset runt ev gömda godisar, utan slitandet och rivandet av både papper och kartong tills allt är i småbitar.
 
Vår hund älskar att få riva sönder kartong. Vi brukar spara tomma bag in box, och knyckla in massor med tidningspapper samt några godisar inslagna i papper. Han älskar att hålla på med det och det är inte bara intresset runt ev gömda godisar, utan slitandet och rivandet av både papper och kartong tills allt är i småbitar.
Låt bara hunden göra detta om du är absolut säker på att du aldrig kommer vilja börja med nosework ;).
 
Vår hund älskar att få riva sönder kartong. Vi brukar spara tomma bag in box, och knyckla in massor med tidningspapper samt några godisar inslagna i papper. Han älskar att hålla på med det och det är inte bara intresset runt ev gömda godisar, utan slitandet och rivandet av både papper och kartong tills allt är i småbitar.
Det älskade min gamla hund med. Problemet kom väl när han insåg hur kul det var att riva sönder böcker. Kunde aldrig lämna böcker framme eller ha de i bokhyllan där han kom åt dom. Då låg de sönderrivna när man kom hem sedan.
 
Det älskade min gamla hund med. Problemet kom väl när han insåg hur kul det var att riva sönder böcker. Kunde aldrig lämna böcker framme eller ha de i bokhyllan där han kom åt dom. Då låg de sönderrivna när man kom hem sedan.

Oj.
Våra hundar har aldrig förstört något ens som liten valp. Oavsett kartong eller inte osv 😅 Jag tror inte det beror på det alls faktiskt huruvida din har tuggat sönder saker ...
 
Håller med #3 Att bara vara, och upptäcka världen med alla dess intryck är stort för valpen 😊
Sen går det att leka kurragömma inne (om man bor med flera rum & helst är två), gömma godis går ju att variera, tex under bara en av flera kastruller (eller plast- och papplådor) eller gömma leksak om/när ni har dragkamp om den och du har "vunnit" den. Göra spår runt i bostaden med mat eller vad den gillar.
Olika kontaktövningar funkar också toppen inomhus.
Lite trött men det var vad som ploppade upp just nu 🙃 Mys på med valptiden!
 
Vad hade du tänkt ha hunden till? Du kan ju i princip träna vad som helst, anpassat till inomhus och ålder på hund. Fast spontant tycker jag en valp mest behöver lära sig passivitet, enklast inomhus.
Ute sen kan det mycket väl vara full kastrull.
 
När vi var in till en djuraffär var det en tjej som jobbade där som sa att han behövde massor med mental stimulering, han var så extremt glad i alla människor där osv. Därav mina funderingar.
 
Gå en valpkurs, förhoppningsvis är instruktören kunnigare.
Sambon vill ej det. Han tyckte att det vi lärde oss med den förra hunden på valpkurs var så simpla saker. Och det håller jag med om. Å andra sidan kanske just den vi gick inte var så bra...men sen bestämmer ju inte han allt. 😉
 
Det allra viktigaste vi kan lära våra valpar är att koppla av hemma.

En så liten valp får sin mentala stimulans av att just gå till djuraffären, vara med ute och plocka svamp och få nosa och upptäcka världen i sin egen takt.

Sen är vi ju många med tränings/tävlings ambitioner som även börjar "träna" saker med valpen också men det är inte i syfte att trötta ut den eller att få den mindre social.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: Amaranthe
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 181
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 157
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Hundbuke! Vet att det finns mycket kunnigt hundfolk härinne och därför tänkte jag kolla om någon har tips eller råd angående...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp