Tips på oemotståndlig müsli till kräsen häst?

Leeelot

Trådstartare
Nu är ju smaken som....ja, ni vet. Men finns det någon med kräsen häst som hittat någon müsli som hästen verkligen gillat, o som döljer smak av diverse tillskott? Mash o blötmat går ej just nu, för det hinner frysa innan hon ätit det.. får slänga på morgonen. Ska bara ges ytterst lite, så stärkelsehalt o proteinhalt ga oviktigt (även om det tar emot att ge med hög stärkelse, o mer protein behövs ej)
 
Jag förstår det som att det egentligen bara ska blandas med tillskott?
Då hade jag nog slantat morötter/äpplen och blandat, kanske någon matsked olja om man behöver att ev. pulver fäster lite bättre, kanske någon näve lucernhack om det är lite större mängder tillskott.
 
Jag förstår det som att det egentligen bara ska blandas med tillskott?
Då hade jag nog slantat morötter/äpplen och blandat, kanske någon matsked olja om man behöver att ev. pulver fäster lite bättre, kanske någon näve lucernhack om det är lite större mängder tillskott.
Nja...hon gillar morötter o äpplen, men är rädd hon slutar äta det om de är "förgiftade".....
 
Säger som de andra
Dobson & Horrell, min _mycket_ kräsna ponny äter med glädje "16 plus mix" och båda valackarna äter "Performance Concentrate Musli"
Båda doftar gott, och är lagom kladdiga för att saker ska fastna på varje bit (i mitt fall mald gurkmeja och nypon) men inte kladdigt nog för att frysa, jag har kallstall och har iaf inga problem med det.
 
Nu är ju smaken som....ja, ni vet. Men finns det någon med kräsen häst som hittat någon müsli som hästen verkligen gillat, o som döljer smak av diverse tillskott? Mash o blötmat går ej just nu, för det hinner frysa innan hon ätit det.. får slänga på morgonen. Ska bara ges ytterst lite, så stärkelsehalt o proteinhalt ga oviktigt (även om det tar emot att ge med hög stärkelse, o mer protein behövs ej)
Min super kräsna häst kan inte motstå Primero Total, eller numer heter det väl bara Total. Har provat dom flesta och det kan fungera en liten stund men han tröttnar fort men just Primeron är tydligen jätte smaskens för den slinker alltid ner.
 
Ger Krafft performance low starch att blanda tillskott i. Det går ner.

Superkräsen Shetlandsponny (!). Ratar ALLT med ny smak.
 
Nu har jag i och för sig glyxx mashen just nu, men flera av St Hippolyts foder verkar ganska oemotståndliga för mina. Men framförallt mashen, men du ville väl inte ha foder som blöts kanske?
 
Nu har jag i och för sig glyxx mashen just nu, men flera av St Hippolyts foder verkar ganska oemotståndliga för mina. Men framförallt mashen, men du ville väl inte ha foder som blöts kanske?
Våra hästar har varit som galna i St Hippolyts HestaMix (müslin, inte den i pelletsform), så det är kanske generellt att deras foder är "gott". Jag tror tyvärr det är ganska mycket socker i müslin, men ska den bara ges som "något gott att blanda tillskotten i" spelar det kanske ingen roll? Våra hästar har fått den så - 1-2 dl tillsammans med mineraler o andra tillskott. Jag har gett den både torr och blöt ihop med betfor eller mash, har funkat lika bra vilket som!
 
Krafft low starch müsli
Granngården original müsli

GGs är relativ billig dessutom, och min häst som är lite udda på så sätt att hon prioriterar hö framför kraftfoder alla dagar i veckan tycker att den är svingod. Som jämförelse har jag en säck med RS mustang original müsli som på pappret iaf ska vara ganska samma-lika sett till innehåll nu men tydligen är den äcklig enligt damen 🤷🏼‍♀️
 
Min kräsna häst får Krafft performance low starch musli. Det enda jag kan slinka ner mineraler och annat smått i utan att behöva ha betfiber i. Nu får han betfiber oxå. Men inte sommartid. Dessutom så är det ett av få foder med levande bakteriekultur, så min som annars gärna blir lite halvlös i magen på vintern, han är mycket bättre sen jag började ge honom low starch musli.
 
Våra hästar har varit som galna i St Hippolyts HestaMix (müslin, inte den i pelletsform), så det är kanske generellt att deras foder är "gott". Jag tror tyvärr det är ganska mycket socker i müslin, men ska den bara ges som "något gott att blanda tillskotten i" spelar det kanske ingen roll? Våra hästar har fått den så - 1-2 dl tillsammans med mineraler o andra tillskott. Jag har gett den både torr och blöt ihop med betfor eller mash, har funkat lika bra vilket som!
Deras glyxx mash har väldigt lite socker, men jag har för mig att något av de andra fodren också finns med låg socker/stärkelsehalt..
 
Nu är ju smaken som....ja, ni vet. Men finns det någon med kräsen häst som hittat någon müsli som hästen verkligen gillat, o som döljer smak av diverse tillskott? Mash o blötmat går ej just nu, för det hinner frysa innan hon ätit det.. får slänga på morgonen. Ska bara ges ytterst lite, så stärkelsehalt o proteinhalt ga oviktigt (även om det tar emot att ge med hög stärkelse, o mer protein behövs ej)
Fibergi bas är det enda foder som min kräsna shettis inte kan motstå!
 
Krafft performance low starch Musli Har funkat här med. Det enda som varit smakligare än det är Hestekraft Musli men den vet jag inte ens om den finns längre
 
Tipsar om Pavo SportsFit. Alla mina hästar fullkomligt älskar det (dom får det som godis). Enda nackdelen är att dom är så måna om att få i sig alla korn så flera av hästarna har lyckats bita/nypa mig i handen/nåt finger när jag gett dom direkt från handen - har aldrig hänt med något annat jag gett dom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 023
Senast: Irival
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 946
Senast: mackan
·
Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 812

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp