Tips på övningar/böcker med övningar för att få en mer taggad hund

Stergo

Trådstartare
Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta och titta och lägga sig ner och vila efter en stund, och om man säger nej eller tar en leksak så släpper hon det och går typ och lägger sig. Jag har t.ex. haft svårt att träna in ett "varsegod" då hon helt enkelt inte är tillräckligt intresserad av något för att det ska falla sig naturligt att börja träna in det. Jag jobbar med kontaktövningar (numera i miljöer med störning), busar, har jobbat in två högvärdesleksaker och leker med henne dagligen utöver vardagslydnaden, och det går hyggligt även om jag upplever att jag fått börja från en nivå av sämre fokus och förarintresse än med valpar av mer vallhund/brukshundsursprung i samma ålder som jag stött på.

Men till saken, i och med att jag vill hålla på med hundsport om än på amatörnivå så vill jag gärna jobba upp hennes energi och drivkrafter för att få lite av "vad ska vi göra nu? Vad ska vi göra nu?" I henne som vuxen. Men var börjar jag? Jag är ju nybörjare på hund och på såväl valpkursen som i den litteratur jag stött på fokuseras det mer på att lära hunden att vara lugn, än att träna upp explosivitet, och jag känner ju inte riktigt någon som ägnat sig av träning mot hundsport ännu. Det enda tipset jag riktigt hittat hittills är att shaping skapar en hund som blir mer initiativtagande. Och det vi tränat in hittills med shaping sitter definitivt bättre och jag ser bättre utvecklingskurva än där jag använder godis/hjälper. Men var hittar jag ens den vägledning jag söker? Förutom att boka in en privatträning med en kunnig instruktör?
 
Skulle kika på böckerna av Maria Brandel och Siv Svendsen. Bästa starten, Bästa valpen, Bäst var dag.
Lånat "Bästa valpen" på biblioteket och försöker implementera tänket och beställt "bäst var dag" så borde ha den om några dagar. Får hoppas att det ger lite bra resultat med övningarna. Det är ju en sinnessjukt lätt liten hund jag har om man bara vill ha en gos- och promenadkompis som man gör lite trix.
 
Det tråkiga svaret är lek!
Vad är det för ras? Olika raser har ofta olika lekpreferenser.

Att få jaga godishand (mycket belöning i början) går många hundar igång på, särskilt om man gör det med frukosten.

Jag hade framförallt satsat på belöningsutveckling innan jag började med något annat i åtminstone en månad.
Att lägga leksak så att hunden kan få sno den, locka hunden till dig och busa hos dig (inte jaga hunden) är populärt här hemma. Lägg den på en stol eller så att den hänger ner från bordskanten.
Dragkampa och låt hunden "dra omkull dig".
Kasta iväg en leksak och försök sno den innan hunden, lek och retas/ dra den på marken med den om du lyckas, testa och se om hunden snabbar sig nästa gång.
Sluta när hunden är på topp, så att den goa känslan sitter kvar i kroppen till nästa gång.

Jag hade inte gjort övningar som "varsågod" eller "stanna kvar", mycket shaping är passiva övningar och du vill snarare dra nytta av att hunden tjuvstartar om det är en lugnare individ.

Siv och Maria har online valpkurs och även en kort online kurs som handlar om just lek, så hade jag varit du hade jag tittat om det är något intressant (om du nu kommer gilla böckerna).
 
Det tråkiga svaret är lek!
Vad är det för ras? Olika raser har ofta olika lekpreferenser.

Att få jaga godishand (mycket belöning i början) går många hundar igång på, särskilt om man gör det med frukosten.

Jag hade framförallt satsat på belöningsutveckling innan jag började med något annat i åtminstone en månad.
Att lägga leksak så att hunden kan få sno den, locka hunden till dig och busa hos dig (inte jaga hunden) är populärt här hemma. Lägg den på en stol eller så att den hänger ner från bordskanten.
Dragkampa och låt hunden "dra omkull dig".
Kasta iväg en leksak och försök sno den innan hunden, lek och retas/ dra den på marken med den om du lyckas, testa och se om hunden snabbar sig nästa gång.
Sluta när hunden är på topp, så att den goa känslan sitter kvar i kroppen till nästa gång.

Jag hade inte gjort övningar som "varsågod" eller "stanna kvar", mycket shaping är passiva övningar och du vill snarare dra nytta av att hunden tjuvstartar om det är en lugnare individ.

Siv och Maria har online valpkurs och även en kort online kurs som handlar om just lek, så hade jag varit du hade jag tittat om det är något intressant (om du nu kommer gilla böckerna).
Det är en Bichon Frisé, vilka ska vara hyggligt pigga för att vara ren grupp 9- hund som jag förstått det.

Jag har jobbat med leken och belöningar sedan hon flyttade hem till oss. Hon ser definitivt mig som en resurs på så sätt, tycker det är kul att springa med/mot mig, bjuder in till lek ibland men vi upplever att hon är rätt leksaksointresserad också. Förutom de två som jag jobbat upp intresset för och som hon enbart får ha när vi leker med henne så tar hon typ inte i leksaker självmant och är inte särskilt intresserad, och av de två så är det bara är den ena hon har något egentligt intresse av att äga. Då har jag jobbat med de här två specifika leksakerna sedan hon var typ 12 veckor. I övrigt så är hon bara intresserad av leksaker när saker är helt nya så tycker hon inte om andra leksaker än bollar (i rörelse) och skosnören. Godishänder fungerar inte heller så bra eftersom hon inte är särskilt matmotiverad. Det enda som egentligen gjort henne riktigt taggad tidigare är att få hälsa på främlingar och ett par ulltofflor, men det har jag ju jobbat med att dämpa helt enligt instruktionsboken.
 
Det tråkiga svaret är lek!
Vad är det för ras? Olika raser har ofta olika lekpreferenser.

Att få jaga godishand (mycket belöning i början) går många hundar igång på, särskilt om man gör det med frukosten.

Jag hade framförallt satsat på belöningsutveckling innan jag började med något annat i åtminstone en månad.
Att lägga leksak så att hunden kan få sno den, locka hunden till dig och busa hos dig (inte jaga hunden) är populärt här hemma. Lägg den på en stol eller så att den hänger ner från bordskanten.
Dragkampa och låt hunden "dra omkull dig".
Kasta iväg en leksak och försök sno den innan hunden, lek och retas/ dra den på marken med den om du lyckas, testa och se om hunden snabbar sig nästa gång.
Sluta när hunden är på topp, så att den goa känslan sitter kvar i kroppen till nästa gång.

Jag hade inte gjort övningar som "varsågod" eller "stanna kvar", mycket shaping är passiva övningar och du vill snarare dra nytta av att hunden tjuvstartar om det är en lugnare individ.

Siv och Maria har online valpkurs och även en kort online kurs som handlar om just lek, så hade jag varit du hade jag tittat om det är något intressant (om du nu

Det tråkiga svaret är lek!
Vad är det för ras? Olika raser har ofta olika lekpreferenser.

Att få jaga godishand (mycket belöning i början) går många hundar igång på, särskilt om man gör det med frukosten.

Jag hade framförallt satsat på belöningsutveckling innan jag började med något annat i åtminstone en månad.
Att lägga leksak så att hunden kan få sno den, locka hunden till dig och busa hos dig (inte jaga hunden) är populärt här hemma. Lägg den på en stol eller så att den hänger ner från bordskanten.
Dragkampa och låt hunden "dra omkull dig".
Kasta iväg en leksak och försök sno den innan hunden, lek och retas/ dra den på marken med den om du lyckas, testa och se om hunden snabbar sig nästa gång.
Sluta när hunden är på topp, så att den goa känslan sitter kvar i kroppen till nästa gång.

Jag hade inte gjort övningar som "varsågod" eller "stanna kvar", mycket shaping är passiva övningar och du vill snarare dra nytta av att hunden tjuvstartar om det är en lugnare individ.

Siv och Maria har online valpkurs och även en kort online kurs som handlar om just lek, så hade jag varit du hade jag tittat om det är något intressant (om du nu kommer gilla böckerna).
Jag vill verkligen verkligen inte säga att det är ett dåligt råd eller så. Men både jag och min sambo har verkligen kämpat med att leka, och tycker dessutom att det är roligt att leka med hundar. Det känns liksom rätt knäppt att vi står med en valp där vi både känner att hon inte är tillräckligt på.
 
Jag vill verkligen verkligen inte säga att det är ett dåligt råd eller så. Men både jag och min sambo har verkligen kämpat med att leka, och tycker dessutom att det är roligt att leka med hundar. Det känns liksom rätt knäppt att vi står med en valp där vi både känner att hon inte är tillräckligt på.
Jag tar det inte som så 🙂 men ibland är det små grejer som gör skillnad, tex hur man ger godiset när hon jagar handen - om hon får det i rörelse.
Eller att det kan vara svårt att leka med en leksak om hon upplever det som mattes/husses och tycker det är socialt jobbigt med att försöka ta den.
Vissa hundar går ju mer igång på flirtpole där man mer simulerar ett byte/ om det är fluffig leksak.
Eller om det är i längre snöre så att man inte behöver leka så nära matte/husse, eller att just under lek är det lite obehagligt att matte/husse böjer sig över henne och det är bättre att ni sitter på marken.
Ibland går det bättre med godis om man kastar det så att dem får jaga och slipper äta det ur handen.
Sen är hon kanske i en tandbytarperiod och då är det kanske svårt att leka för att det ömmar i munnen?
Jag förstår känslan av uppgivenhet men hon är ju bara 5 månader och det går ju att jobba på det (till en viss grad). En del saker har ni säkert redan testat, men förhoppningsvis ger det dig lite tips om vad ni kan testa.
Ett annat tips är att sätta klockan på 1 minut och försöka få igång henne under den tiden endast. Så att man verkligen håller det kort.
 
Jag tar det inte som så 🙂 men ibland är det små grejer som gör skillnad, tex hur man ger godiset när hon jagar handen - om hon får det i rörelse
Hur gör man ens för att få henne att ta godis i rörelse? Jag har tänkt på att aktiva belöningar skulle vara bra för att få upp hennes energinivå, men det känns inte som att hon är intresserad.

Gällande tandömsningen så har hon snarare blivit piggare och mer leksugen. Hon har även snarare blivit tuffare i leken på senare tid. Det kan nog ha att göra med att jag hittat en jämngammal Jack Russel-valp som hon leker väldigt bra med. Hon har fått tuffa till sin lekstil en del lite sedan de började leka. Men det nog kombinationen av att vi upplever att hon saknar något hon verkligen vill ha och intresse av oss som förare (mer än goskuddar/någon sorts föräldrar) som främst jag upplever som väldigt kämpigt.
 
Hitta en belöning som hon VERKLIGEN går igång på. Jag läste att ni provat många saker kring leken redan men där tänker jag att en belöningsutvecklingskurs kan vara väldigt bra. Bästa starten har också många konkreta råd kring att få hundar att leka som inte har det naturligt. Men jag skulle samtidigt försöka att hitta andra belöningar (godis, social belöning) som hunden går igång på ordentligt. Och läs på om hur du kan utveckla även godisbelöning så det inte bara blir att stoppa en godis i hundens mun.
 
Hitta en belöning som hon VERKLIGEN går igång på. Jag läste att ni provat många saker kring leken redan men där tänker jag att en belöningsutvecklingskurs kan vara väldigt bra. Bästa starten har också många konkreta råd kring att få hundar att leka som inte har det naturligt. Men jag skulle samtidigt försöka att hitta andra belöningar (godis, social belöning) som hunden går igång på ordentligt. Och läs på om hur du kan utveckla även godisbelöning så det inte bara blir att stoppa en godis i hundens mun.
Har du tips på vettig belöning som jag kan få igång henne med? Så jag kan börja någonstans? Jag har beställt en leksak med pip + fårskinn i kombo eftersom hon gillar de sakerna separat. Kasta bollar har börjat fungera också, den enda leken hon någonsin tagit initiativ till med leksak är just apportering av boll 😅 men där har hon inget behov av att "äga" bollen eller så. Men det enda som hon någonsin har älskat supermegamycket är lek med andra hundar (men utvalda som hon är trygg med, då hon samtidigt är blyg för vuxna hundar) och att hälsa på nya människor. Det blir ju lite halvsvårt tyvärr att ta med någon av de bästa lekkamraterna i en väska för att belöna 🙈
 
Vissa hundar hittar man inte en ulrimat belöning som de går igång på utan man måste träna in belöning på dem.

Generella tips:
Håll träningspassen korta, jättekorta i början och sluta när hunden är som mest intresserad. Ett vanligt fel är att man håller på lite för länge så intresset hinner svalna. Kör gärna många men riktigt korta pass.
Jobba inte mot hunden, alltså en miss många är är att man leker med leksak/godishand mot hunden och "bjuder" på den men nej, jobba bort från hunden så den får jaga efter och anstränga sig för att få tag i belöningen.
Kör jaktlekar, de flesta hundar går igång på att jaga matte/leksak då det är en naturlig instinkt hos de flesta hundar.
Som nämnts ovan så skulle jag undvika passiv träning med en lugn hund i nån större mängd. Det kan tom vara så att jag uppmuntrar en lugn hund att bara busig och lite olydig och ta egna initiativ.
Klicker, om bi tränar in klicker så träna inte in det passivt med det vanliga "klicka" = mata med godis utan jag lär in klicker redan från början med att hunden gör nåt=klicka och kasta godis. Det spelar ingen roll vad hunden gör, klicka allt i början och kasta en godisbit så att hunden kopplar klicker till att prova nya saker. Sen efter nåt pass väljer man ett beteende hunden utför och börjar kanske gör det till ett trick.
Godis, ni har en liten hund och kanske ska ni välja att dra ner på maten och använda en del av fodret till belöningslekar så den inte blir för mätt och riskerar att hamna i överhull. Använder ni godis så ge bara några bitar som är riktigt små, skär korv, köttbullar, kycklingfilé eller annat i riktigt små bitar och även här bara belöna med det i små mängder då en liten hund blir mätt fortare. Ska ni träna gör det innan måltid eller ge själva måltiden i träningen, en hungrig hund är mer intresserad av godis än en mätt.
 
Vissa hundar hittar man inte en ulrimat belöning som de går igång på utan man måste träna in belöning på dem.

Generella tips:
Håll träningspassen korta, jättekorta i början och sluta när hunden är som mest intresserad. Ett vanligt fel är att man håller på lite för länge så intresset hinner svalna. Kör gärna många men riktigt korta pass.
Jobba inte mot hunden, alltså en miss många är är att man leker med leksak/godishand mot hunden och "bjuder" på den men nej, jobba bort från hunden så den får jaga efter och anstränga sig för att få tag i belöningen.
Kör jaktlekar, de flesta hundar går igång på att jaga matte/leksak då det är en naturlig instinkt hos de flesta hundar.
Som nämnts ovan så skulle jag undvika passiv träning med en lugn hund i nån större mängd. Det kan tom vara så att jag uppmuntrar en lugn hund att bara busig och lite olydig och ta egna initiativ.
Klicker, om bi tränar in klicker så träna inte in det passivt med det vanliga "klicka" = mata med godis utan jag lär in klicker redan från början med att hunden gör nåt=klicka och kasta godis. Det spelar ingen roll vad hunden gör, klicka allt i början och kasta en godisbit så att hunden kopplar klicker till att prova nya saker. Sen efter nåt pass väljer man ett beteende hunden utför och börjar kanske gör det till ett trick.
Godis, ni har en liten hund och kanske ska ni välja att dra ner på maten och använda en del av fodret till belöningslekar så den inte blir för mätt och riskerar att hamna i överhull. Använder ni godis så ge bara några bitar som är riktigt små, skär korv, köttbullar, kycklingfilé eller annat i riktigt små bitar och även här bara belöna med det i små mängder då en liten hund blir mätt fortare. Ska ni träna gör det innan måltid eller ge själva måltiden i träningen, en hungrig hund är mer intresserad av godis än en mätt.
Vi får försöka bli mer aktiva med godisbelöningarna när det går (just nu är ju heeela världen så sjukt spännande att undersöka att allt glöms bort, det roligaste är när hon vid inkallning springer i full fart mot en superglad för att sedan fortsätta i full fart förbi en och att alla sorters belöningar glöms bort)

Gällande godis och mat så är övervikt inte ett problem som det är nu. Hon är i det närmaste på gränsen till underviktig (vi pratade med vetrinären när vi var och kollade upp en annan grej) och vi är inne på vårt sista försök med torrfoder+ topping med våtfoder innan vi går över på färskfoder. Det kanske ändras nu när hon kommit över sin största tillväxtfas. Min plan från början var ju att använda foder som belöning, men det sa lilla Bomullstussen nej till, "den lätta går jag inte på".

Vi brukar generellt använda pyttepyttebitar med godis (ett av godisarna är 1 cm^3 och jag brukar dela det i 4-8 bitar) och vi brukar använda små kattgodisar som vi bryter i ännu mindre bitar. Den bästa belöningen enligt henne själv är ju gos och mys, men det blir ju återigen något väldigt passivt.
 
Tillägger: Belöningsträning tränas först och främst in i hemmamiljön så att inget annat spännande händer. När belöningsträningen sitter bra lägger man in lite störning i hemma miljön eller flyttar tex ut utanför dörren och kör där tills det går bra. Sen i kanske i en ny miljö men utan störning och distraktioner tills belöningarna sitter osv så att man kör in dom ordentligt men i små steg.
Många går för fort fram och tror att bara för att belöningarna sitter hemma så ska det funka överallt sen men nej man måste i regel träna in det med små stegring i svårighet gällande miljö och störning beroende på individ. Bra belöningar som hunden är villig att jobba för är grunden till att sen lyckas i annan träning.
 
Senast ändrad:
Vi brukar generellt använda pyttepyttebitar med godis (ett av godisarna är 1 cm^3 och jag brukar dela det i 4-8 bitar) och vi brukar använda små kattgodisar som vi bryter i ännu mindre bitar. Den bästa belöningen enligt henne själv är ju gos och mys, men det blir ju återigen något väldigt passivt.
Kan det där med gos och mys utvecklas till att bli någon lite mer aktiv lek kanske?
 
Hur gör man ens för att få henne att ta godis i rörelse? Jag har tänkt på att aktiva belöningar skulle vara bra för att få upp hennes energinivå, men det känns inte som att hon är intresserad.

Gällande tandömsningen så har hon snarare blivit piggare och mer leksugen. Hon har även snarare blivit tuffare i leken på senare tid. Det kan nog ha att göra med att jag hittat en jämngammal Jack Russel-valp som hon leker väldigt bra med. Hon har fått tuffa till sin lekstil en del lite sedan de började leka. Men det nog kombinationen av att vi upplever att hon saknar något hon verkligen vill ha och intresse av oss som förare (mer än goskuddar/någon sorts föräldrar) som främst jag upplever som väldigt kämpigt.
Dels gäller det att ha handen nära, gärna näsan i handen, men max 20cm från nosen, håll dig på en rak linje i början kan du sakta ner så att hon säg går från trav till skritt (eller aktiv skritt till lugnare skritt) så att hon äter, vänd få uppfarten igen och belöna.

Så håll ett par godisar i den handen du belönar och se till så att du kan fylla på med godis från den andra handen när det behövs så att du inte fumlar och tar tid på dig.

I början så gör samma sak så att du blir förutsägbar men när du väl får upp tempot kan man lägga till vändningar så att hon får godis ur vändningen. (inte det lättaste att förklara i skrift)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
843
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
661
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 022
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 222
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp