Tips på övningar för att stärka galoppen

leoparden

Trådstartare
Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest på att rida rakt med en bra takt, dvs det absolut första steget på utbildningsskalan så att ni förstår vilken nivå vi är på. Vi rider övergångar, halter, enklare ridvägar, början till skänkelvikning men inget mer avancerat än så. I galoppen upplever jag att hon är lite svag, hon liksom lägger sig i handen, girar inåt i ffa vänster varv och orkar inte riktigt bära sig själv. Min tränare har tipsat om att göra mååånga galoppfattningar snarare än att ligga och nöta länge i galopp. Har ni några andra bra övningar för att stärka galoppen?
 
Klättring, bomövningar, hoppa småhinder mm finns ju med men många fattningar är svårslaget.

Jag har som målsättning att (i stort sett) alltid göra 3-4 fattningar i varje galopp oavsett vad jag gör i övrigt under ett pass
 
Klättring, bomövningar, hoppa småhinder mm finns ju med men många fattningar är svårslaget.

Jag har som målsättning att (i stort sett) alltid göra 3-4 fattningar i varje galopp oavsett vad jag gör i övrigt under ett pass

Jag gör nog betydligt fler just nu, kanske 5-8 i varje varv :) Är det för många?

Bör man galoppera ett visst antal språng mellan varje fattning? Samt göra något särskilt i skritt eller trav däremellan? Just nu fattar jag galopp, galopperar kanske en halv långsida, saktar av på kortsidan, fattar igen nästa långsida osv. Försöker såklart få ordning på traven däremellan och att fattningen ska vara på hjälpen (lyckad inte alltid men oftast). Fattning från skritt har jag inte provat, bör dom vara starkare först innan man gör det?
 
Jag gör nog betydligt fler just nu, kanske 5-8 i varje varv :) Är det för många?

Bör man galoppera ett visst antal språng mellan varje fattning? Samt göra något särskilt i skritt eller trav däremellan? Just nu fattar jag galopp, galopperar kanske en halv långsida, saktar av på kortsidan, fattar igen nästa långsida osv. Försöker såklart få ordning på traven däremellan och att fattningen ska vara på hjälpen (lyckad inte alltid men oftast). Fattning från skritt har jag inte provat, bör dom vara starkare först innan man gör det?

Jag menade mer att jag gör det även på ett pass där jag egentligen inte har galopp med så att säga. :)

Jag föredrar galoppfattning, kanske 3 trevliga galoppsprång, trav/skritt. galoppfattning igen. Lite beroende på. Det som funkar bra för mig och en häst kanske inte funkar lika bra på en annan häst eller för den delen för en annan ryttare på samma häst.

Jag personligen gillar fattningar ur skritt. Prova? Får du problem så bolla det med din tränare nästa gång? Kan du kolla av med din tränare om hen har några roliga övningar där det blir många fattningar?
 
Jag menade mer att jag gör det även på ett pass där jag egentligen inte har galopp med så att säga. :)

Jag föredrar galoppfattning, kanske 3 trevliga galoppsprång, trav/skritt. galoppfattning igen. Lite beroende på. Det som funkar bra för mig och en häst kanske inte funkar lika bra på en annan häst eller för den delen för en annan ryttare på samma häst.

Jag personligen gillar fattningar ur skritt. Prova? Får du problem så bolla det med din tränare nästa gång? Kan du kolla av med din tränare om hen har några roliga övningar där det blir många fattningar?
Jag menade mer att jag gör det även på ett pass där jag egentligen inte har galopp med så att säga. :)

Jag föredrar galoppfattning, kanske 3 trevliga galoppsprång, trav/skritt. galoppfattning igen. Lite beroende på. Det som funkar bra för mig och en häst kanske inte funkar lika bra på en annan häst eller för den delen för en annan ryttare på samma häst.

Jag personligen gillar fattningar ur skritt. Prova? Får du problem så bolla det med din tränare nästa gång? Kan du kolla av med din tränare om hen har några roliga övningar där det blir många fattningar?

Tack för ditt svar! Jag tränar bara 1 gång/månad så det blir ganska långa perioder på egen hand men ska fråga nästa gång vi tränar. Startade tråden mest för att få ytterligare inspiration :)
 
På de unghästarna jag rider som behöver stärka sin galopp så brukar jag hålla igång galoppen minst en långsida varje gång. Står gärna i lätt sits för att underlätta i galoppen. Viktigt att de tänker framåt och galopperar genom hela kroppen, det tycker jag kan vara svårt att få till om man bryter av till trav direkt.

Jag rider även lite längre galoppsträckor på uteritter, där jag försöker låta dem "rulla på" med bra bjudning. Varvar med galoppträning utan ryttare på töm eller longe.
 
På de unghästarna jag rider som behöver stärka sin galopp så brukar jag hålla igång galoppen minst en långsida varje gång. Står gärna i lätt sits för att underlätta i galoppen. Viktigt att de tänker framåt och galopperar genom hela kroppen, det tycker jag kan vara svårt att få till om man bryter av till trav direkt.

Jag rider även lite längre galoppsträckor på uteritter, där jag försöker låta dem "rulla på" med bra bjudning. Varvar med galoppträning utan ryttare på töm eller longe.

Så som du beskriver gör jag alltis ute, dvs lätt sits och låter hästen galoppera på. Jag rider ut ofta, minst varannat pass är i skog och mark. Hon orkar galoppera både länge och fort så kondition har hon :)

Tack för ditt inlägg!
 
Jag står också gärna i lätt sits för att undvika att trycka ner ryggen. och Flyttar för innerskänkeln in i fattningen eller rider "öppnabebisar" för att få hästen att sätta under sig i galoppen. Tempoväxlingar och förvänd galopp är också bra tycker jag.
 
Jag har som mål att starta en lätt klass dressyr med min häst i år. Hon är orutinerad och otränad men ingen unghäst. Jag fokuserar mest på att rida rakt med en bra takt, dvs det absolut första steget på utbildningsskalan så att ni förstår vilken nivå vi är på. Vi rider övergångar, halter, enklare ridvägar, början till skänkelvikning men inget mer avancerat än så. I galoppen upplever jag att hon är lite svag, hon liksom lägger sig i handen, girar inåt i ffa vänster varv och orkar inte riktigt bära sig själv. Min tränare har tipsat om att göra mååånga galoppfattningar snarare än att ligga och nöta länge i galopp. Har ni några andra bra övningar för att stärka galoppen?

Tänk på att även om rakriktning är i början av utbildningskalan per se, så krävs det väldigt mycket för att verkligen åstadkomma en rakriktad häst.
Ffa betyder det att man som ryttare lär sig kunna böja hästen samtidigt som den förblir rakriktad.
Jag hade fokuserat mycket på just detta arbete då det är det som verkligen i grunden stärker, inte isolerade övningar i sak. Men - övningar som del av detta så samma som flera redan tagit upp 👍
 
Senast ändrad:
Tänk på att även om rakriktning är i början av utbildningskalan per se, så krävs det väldigt mycket för att verkligen åstadkomma en rakriktad häst.
Ffa betyder det att man som ryttare lär sig kunna böja hästen samtidigt som den förblir rakriktad.
Jag hade fokuserat mycket på just detta arbete då det är det som verkligen i grunden stärker, inte isolerade övningar i sak. Men - övningar som del av detta så samma som flera redan tagit upp 👍

Det här tycker jag är jätteviktigt!
Jag upplever att det så ofta finns en övertro i att hästen är rakriktad bara man rider på raka spår.
Och så många har någon rädsla för tom stora böjda spår och använder inte den stora volten på det gynnsamma vis den kan användas i början av utbildningen. Och de får styva hästar med formgivningspromblematik där man bromsar utvecklingen volten kunnat bidra till.
 
Ang galoppen finns det ju olika sätt att förbättra den baserat på individ.

En häst som bjuder fint och förstår galopphjälp etc behöver man sällan bara rulla på med. De kan den biten. Jättefint om man vill träna kondition eller ngt. Med det förbättrar sällan galoppkvalitet.
Är man där utbildningsmässigt är ju sluta gjord för att öka galoppkvalitet. Den kan man ju nöta med i skritt först innan trav.
Man kan testa fatta galopp ur ryggning för att få dem mer satta.
Man brukar säga att galoppen inte blir bättre än fattningen. Det går givetvis att rädda upp på en skolad häst. Men på en som redan har besvär blir det väldigt svårt att få en bra galopp ur en fattning som redan är i framvikt.
Om man ryggar hästen mer än bara några steg, tänk flera meter i långa och lugna kliv, kan man ta med sig sattheten i ryggningen in i galoppen. Och så bryter man då man känner att det faller isär och upprepar.
 
I galoppen upplever jag att hon är lite svag, hon liksom lägger sig i handen, girar inåt i ffa vänster varv och orkar inte riktigt bära sig själv.

Spinner vidare på rakriktning.
Det låter som / kan vara att hästen inte är rak i sin yttersida bl a på så vis att den inte är jämn i kontakten bett/ hand tar mer i inner, viker av från ytter och då blir bärigheten mindre bra.
Skulle nog våga påstå att det inte behöver bli så mkt bättre med en massa fattningar om inte yttertygeln kan styra och kontakten blir mer rätt och jämnare.
Dålig förklaring kanske men håller med ovan skribenter om rakriktning o jag tror det fattas grundutbildning.
 
Tack för alla inlägg om rakriktning! Det gav en tankeställare. Jag rider såklart även volter och serpentiner men borde nog träna det mer, och fokusera på en korrekt ställning. I galopp är det nästan lite överkurs ännu men i skritt och trav kan jag definitivt bli noggrannare. Jag kämpar även med min egen rakriktning som ryttare (dvs att sitta rakt) samt få en jämn kontakt och bli stadigare i handen.
 
Jag menade mer att jag gör det även på ett pass där jag egentligen inte har galopp med så att säga. :)

Jag föredrar galoppfattning, kanske 3 trevliga galoppsprång, trav/skritt. galoppfattning igen. Lite beroende på. Det som funkar bra för mig och en häst kanske inte funkar lika bra på en annan häst eller för den delen för en annan ryttare på samma häst.

Jag personligen gillar fattningar ur skritt. Prova? Får du problem så bolla det med din tränare nästa gång? Kan du kolla av med din tränare om hen har några roliga övningar där det blir många fattningar?

Man kan höja ribban och fatta ur ryggning och ur roll-back också. Får ännu mer samling på det sättet.
 
Jag gör nog betydligt fler just nu, kanske 5-8 i varje varv :) Är det för många?

Bör man galoppera ett visst antal språng mellan varje fattning? Samt göra något särskilt i skritt eller trav däremellan? Just nu fattar jag galopp, galopperar kanske en halv långsida, saktar av på kortsidan, fattar igen nästa långsida osv. Försöker såklart få ordning på traven däremellan och att fattningen ska vara på hjälpen (lyckad inte alltid men oftast). Fattning från skritt har jag inte provat, bör dom vara starkare först innan man gör det?

På en ridskolehäst jag red en del som ganska nyss satts börjat gå lektioner igen efter skada och som därför inte var så stark så var det lättare att fatta galopp från skritt än trav. Ur trav blev det oftare slängtrav men ur skritt kunde det bli helt ok galoppfattningar.
 
På en ridskolehäst jag red en del som ganska nyss satts börjat gå lektioner igen efter skada och som därför inte var så stark så var det lättare att fatta galopp från skritt än trav. Ur trav blev det oftare slängtrav men ur skritt kunde det bli helt ok galoppfattningar.

Jag ska testa att fatta från skritt, har nog aldrig ens testat faktiskt (förutom ute då det är galopprace och man i princip bara släpper tyglarna och så far hon iväg ;) men det räknas ju knappast som fattning!)
 
Jag ska testa att fatta från skritt, har nog aldrig ens testat faktiskt (förutom ute då det är galopprace och man i princip bara släpper tyglarna och så far hon iväg ;) men det räknas ju knappast som fattning!)

Tänk på att ha god kvalitet i skritten innan fattning: korta energiska steg. Flytta gärna borgarna några steg i skritten. Var noga med att inte fastna i innerhanden i fattningen. Går hästen över tygeln i fattningen är det ok i början, om du känner att den sätter under bakbenen. Börjar hästen trava bryter du genast av och tar om. Rid gärna fattningen med ett dressyrspö, så kan du förstärka hjälpen. Tänk på att det är viktigt att galopp från skritt går framåt, inte uppåt. Lycka till :)
 

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 165
Senast: Lager
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
845
Senast: Buck
·
Ridning mitt snart 20åriga d-ponny sto blev felriden ganska tidigt i sin karriär och har sedan dess inte gått korrekt i markarbete och pressar...
Svar
8
· Visningar
1 629
Senast: Adolfine
·
Träning Hej alla smarta bukare :) Jag behöver hjälp med att komma på övningar som stärker galoppen. Det är så att jag rider en 4 åring som i...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 879
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp