Tips på övningar för att stärka galoppen

Man kan höja ribban och fatta ur ryggning och ur roll-back också. Får ännu mer samling på det sättet.
Rygga lugnt och ordentligt en- två meter, roll back och galopp är grymt stärkande!

Vi har svagt lutande backar (Skåne) skrittar nerför, ryggar en meter skrittar ett par meter, ryggar en meter. Ska göras lugnt och i korrekt form. Väldigt givande. Men det är krävande och dagen efter skrittar vi endast och gör lite lösgörande, travar lite i låg form.
 
Jag brukar (förutom massor med fattningar, typ 20-30 åt varje håll) träna fattningar och avsaktningar i lite brantare uppförsbacke. Galopperar så långsamt det går, bryter av till skritt, fattar den andra galoppen. Sen skritta nerför backen och göra om.
 
När jag rider på bana med häst som är svag i sin galopp vill jag faktiskt rulla på ganska mycket. Fattningar i all ära, men det stör lite rytm och jag vill ha viss grundstyrka innan jag jobbar mer med dem. Istället använder jag hela banan, rider halv långsida, ett varv på stora mittvolten där jag formar och tydligt får ut hästen på yttertygeln, tillbaka på långsidan och tänker öppna och bibehåller hästen tydligt på yttertygeln och låter den inte falla i väg framåt för att en är på rakt spår. Genom hörnet och utnyttjar kortsidan på samma sätt som volten, halv långsida-mittvolt osv. Det går sen att variera detta i oändlighet var du placerar volterna, rider innanför spåret och lägger in övergångar. Det jag gillar är att det ger mig som ryttare lite struktur med en "planerad väg" att rida efter sas.
 
Jag gör nog betydligt fler just nu, kanske 5-8 i varje varv :) Är det för många?

Bör man galoppera ett visst antal språng mellan varje fattning? Samt göra något särskilt i skritt eller trav däremellan? Just nu fattar jag galopp, galopperar kanske en halv långsida, saktar av på kortsidan, fattar igen nästa långsida osv. Försöker såklart få ordning på traven däremellan och att fattningen ska vara på hjälpen (lyckad inte alltid men oftast). Fattning från skritt har jag inte provat, bör dom vara starkare först innan man gör det?
Jag tänker spontant på (nya hästar på ridskolan har ibland väldigt svag galopp) att det man tänker på är att om du alltid bryter av efter långsidan (då menar jag verkligen, om du alltid, gör så, inte oftast) så kanske hästen till slut spontant alltid kommer att sakta av innan svängen, den blir också ovan att balansera sig på böjt spår. Kanske bättre att fatta lite varsomhelst dvs någon gång precis innan svängen och bryta av efter och någon gång efter svängen. (såklart beroende på om hästen rätt och slätt ens kan galoppera på böjda spår.)

Vidare kan man märka att just det här med att (alltid) undvika att rulla på har sina nackdelar iom att hästarna rätt och slätt faktiskt inte "orkar" (mentalt? fysiskt?) mer än något varv i galopp och sedan är vana att bryta av.

Den tredje saken man märkt med dem är att de är vana att göra den galopp de gör i fritt tempo, dvs väldigt mycket snabbare än vad som får plats bland andra hästar alla gånger. Att sedan också korta galoppen ibland vill säga. Kanske mer än man tänker annars.

Det fjärde är att rida lätt i galoppen kan hjälpa hästen hålla takten.
 
Jag ska testa att fatta från skritt, har nog aldrig ens testat faktiskt (förutom ute då det är galopprace och man i princip bara släpper tyglarna och så far hon iväg ;) men det räknas ju knappast som fattning!)
Använd galopprace tillfällena till att fatta en bra galopp från skritt för korrekta hjälper. Låt den aldrig fatta genom att du lättar på tygen. Ta tillfället i akt att fatta från skritt och rid ordentligt.
 
Tänk på att ha god kvalitet i skritten innan fattning: korta energiska steg. Flytta gärna borgarna några steg i skritten. Var noga med att inte fastna i innerhanden i fattningen. Går hästen över tygeln i fattningen är det ok i början, om du känner att den sätter under bakbenen. Börjar hästen trava bryter du genast av och tar om. Rid gärna fattningen med ett dressyrspö, så kan du förstärka hjälpen. Tänk på att det är viktigt att galopp från skritt går framåt, inte uppåt. Lycka till :)
Och får man bocksprång så får man osamla lite. (dvs vissa hästar kan bocka om samlingen är större än de orkar fatta galopp i.)
 
Tusen tack för alla tips! Guld värt!

Igår testade jag att fatta från skritt och det gick faktiskt jättebra. Upplevde att fattningarna generellt blev mer på hjälpen och högre kvalitet än de normalt blir från trav. Jag kan vara ännu mer noggrann med kvaliteten på skritten dock - hon börjar inte trava men blir lätt lite taktig.

Jag red även mer på stora mittvolten än vad jag normalt gör, både i trav och galopp, och försökte tänka på att verkligen få henne på yttertygeln. @Fiorano s övning lät rolig, jag ska absolut testa att faktiskt rulla på i galoppen också och rida mer planerade vägar.
 
@leoparden Fördelen med att rida en sas mer planerad väg och övning är att du märker ganska fort när hästen blir starkare. Att övningen blir lättare, att du kan rida fler varv och variera tempo. Så jag brukar försöka strukturera upp mig själv när jag rider och gå in i den sortens övningar :) .
 
@leoparden Fördelen med att rida en sas mer planerad väg och övning är att du märker ganska fort när hästen blir starkare. Att övningen blir lättare, att du kan rida fler varv och variera tempo. Så jag brukar försöka strukturera upp mig själv när jag rider och gå in i den sortens övningar :) .

Ja, jag har tyvärr inte möjlighet att rida för tränare mer än en gång i månaden så det är jättevärdefullt att hitta bestämda vägar/övningar som kan ge ett kvitto att man är på rätt väg även till vardags.

Det jag gjort hittills är att rida en del vägar ur det program jag tänkt tävla (Lätt C bara så absolut basic!) men jag vill inte att hästen ska lära sig programmet och förekomma mig. Så jag ska nog klura ut alternativa varianter, t.ex. galoppfattning och volter på olika ställen, som ändå checkar av det vi behöver kunna. Har fått superbra tips i tråden som inspirerat mig, tack!
 
Använd galopprace tillfällena till att fatta en bra galopp från skritt för korrekta hjälper. Låt den aldrig fatta genom att du lättar på tygen. Ta tillfället i akt att fatta från skritt och rid ordentligt.

Här finns förbättringspotential. Men både jag och hästen tycker ju att galopprace är så roooligt :angel: Jag kanske får den galoppkvalitet jag förtjänar ;) Men, en korrekt fattning är ju inte för mycket begärt, det kräver lite mer disciplin bara.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag behöver lite inputt och feedback från er duktiga dressyrryttare. Min häst och jag har kört fast litegrann. Hon är en genomsnäll...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Lager
·
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
847
Senast: Buck
·
Ridning mitt snart 20åriga d-ponny sto blev felriden ganska tidigt i sin karriär och har sedan dess inte gått korrekt i markarbete och pressar...
Svar
8
· Visningar
1 635
Senast: Adolfine
·
Träning Hej alla smarta bukare :) Jag behöver hjälp med att komma på övningar som stärker galoppen. Det är så att jag rider en 4 åring som i...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 900
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp