Tips på passande ras till patrullhund hemvärnet

Nominous

Trådstartare
Har ni några tips på roliga raser som kan passa som patrullhund för hemvärnet? De måste såklart uppfylla kraven på höjd och päls.

Det är sambon som funderar på hund, han är hundförare inom polisen och har haft flera schäfrar som tjänstehundar, men han ska nu göra annat i tjänsten så inga fler schäfrar. Så han har kunskapen och erfarenheter för hund i högre kalibern. Men jag trivs inte med schäfrarna och vill inte ha fler hemma så vi funderar på annan rolig ras som kan passa.

Sambon gillar schäfertyperna och boxer, och jag gillar bullhundar. Vi har amstaff idag, deras päls är inte godkänd för patrullhund.

Så, hund med lagom driv för patrullhund och med "godkänd" päls men med egentligen så lite päls som möjligt då jag avskyr pälsar med mycket underull, typ schäfer- och jämthundspälsar. Vi båda hade velat haft en boxer men deras päls är tyvärr inte godkänd. Annars är vi inne på jaktlabbe i brist på insperation.

Ideer? :)
 
Har ni några tips på roliga raser som kan passa som patrullhund för hemvärnet? De måste såklart uppfylla kraven på höjd och päls.

Det är sambon som funderar på hund, han är hundförare inom polisen och har haft flera schäfrar som tjänstehundar, men han ska nu göra annat i tjänsten så inga fler schäfrar. Så han har kunskapen och erfarenheter för hund i högre kalibern. Men jag trivs inte med schäfrarna och vill inte ha fler hemma så vi funderar på annan rolig ras som kan passa.

Sambon gillar schäfertyperna och boxer, och jag gillar bullhundar. Vi har amstaff idag, deras päls är inte godkänd för patrullhund.

Så, hund med lagom driv för patrullhund och med "godkänd" päls men med egentligen så lite päls som möjligt då jag avskyr pälsar med mycket underull, typ schäfer- och jämthundspälsar. Vi båda hade velat haft en boxer men deras päls är tyvärr inte godkänd. Annars är vi inne på jaktlabbe i brist på insperation.

Ideer? :)
Riesen!
 
Hovawart är ypperliga patrullhundar men ni kommer behöva ta tik då hanarna blir förstora. Visserligen gör vissa områden undantag på höjden vet jag men det bör man ha kollat innan om man vill ha hane.
 
Tack för tipsen! Ska kika vidare på de raserna ni tipsat om. Spontant så faller väl mallen lite under schäferkategorin för min del, de jag har träffat har varit så jäkla uppvarvade och stressade så jag har inte fått någon bra känsla för dom. Men det är lagom storlek.

Hur är Hovawart att leva med i en familj? Har aldrig träffat någon. Samma fråga gäller även
Beuceron. :)

Kelpie och Aussie känns ju lite roliga faktiskt, även dom lagom storlek.
 
Jag är inte alls säker på att det är rätt typ av hund för er, men jaktavlade golden retriever verkar inte vara helt ovanliga som patrullhundar. Kolla t ex med Indragårdens kennel om du vill veta mer.

Jag har själv jaktgolden, och även om de i mycket är rätt lika jaktlabbarna tycker jag de är mer mångsidiga än jaktlabbarna. Men både de och labbarna bör få en chans att apportera!
 
Tack för tipsen! Ska kika vidare på de raserna ni tipsat om. Spontant så faller väl mallen lite under schäferkategorin för min del, de jag har träffat har varit så jäkla uppvarvade och stressade så jag har inte fått någon bra känsla för dom. Men det är lagom storlek.

Hur är Hovawart att leva med i en familj? Har aldrig träffat någon. Samma fråga gäller även
Beuceron. :)

Kelpie och Aussie känns ju lite roliga faktiskt, även dom lagom storlek.

Jag har skrivit en del om beauceron i tidigare trådar, bland annat denna:

https://www.bukefalos.se/threads/hovawart.1458354/#post-18406098

Du får gärna skicka PM om du har ytterligare frågor om rasen. :) Bor du nära Skåne så ska vi ha en beauceronträff här hos oss sista helgen i juni, då finns chansen att träffa en massa beauceroner, både svenskfödda och importer.
 
Tack för tipsen! Ska kika vidare på de raserna ni tipsat om. Spontant så faller väl mallen lite under schäferkategorin för min del, de jag har träffat har varit så jäkla uppvarvade och stressade så jag har inte fått någon bra känsla för dom. Men det är lagom storlek.

Hur är Hovawart att leva med i en familj? Har aldrig träffat någon. Samma fråga gäller även
Beuceron. :)

Kelpie och Aussie känns ju lite roliga faktiskt, även dom lagom storlek.

"Helt suverän i familj" citat; hovawart-kollegan. Mjuk utanpå och stenhård inuti (?) :P
 
Jag håller på att utbilda min 15 månaders rottispojke till patrullhund nu. Jag gillar rasen pga deras stabilitet, men också deras arbetsvilja och energi.
En bra rottis är en jäkligt bra hund, men det kräver att man vet vad letar efter.
Pälsen ska vara en dubbelpäls, men inte alls lika som schäfer.
 
Jag är inte alls säker på att det är rätt typ av hund för er, men jaktavlade golden retriever verkar inte vara helt ovanliga som patrullhundar. Kolla t ex med Indragårdens kennel om du vill veta mer.

Jag har själv jaktgolden, och även om de i mycket är rätt lika jaktlabbarna tycker jag de är mer mångsidiga än jaktlabbarna. Men både de och labbarna bör få en chans att apportera!

Hmm intressant! Dom enda erfarenheterna jag har av golden är feta gårdshundar! Haha.. men en jaktavlad variant kanske inte är så tokigt. Jag gillar hundarna egentligen, om dom inte hade hålltså så feta och då såklart lata. Kan ju vara ett alternativ till jaktlabbe! Tack! :)
 
Jag har skrivit en del om beauceron i tidigare trådar, bland annat denna:

https://www.bukefalos.se/threads/hovawart.1458354/#post-18406098

Du får gärna skicka PM om du har ytterligare frågor om rasen. :) Bor du nära Skåne så ska vi ha en beauceronträff här hos oss sista helgen i juni, då finns chansen att träffa en massa beauceroner, både svenskfödda och importer.
Tack, ska kolla upp dom! Tyvärr bor jag i Östersund, så alldeles för långt borta! Hade mer än gärna kommit och träffat er annars, för som sagt jag har ingen som helst erfarenhet av rasen!
 
Jag håller på att utbilda min 15 månaders rottispojke till patrullhund nu. Jag gillar rasen pga deras stabilitet, men också deras arbetsvilja och energi.
En bra rottis är en jäkligt bra hund, men det kräver att man vet vad letar efter.
Pälsen ska vara en dubbelpäls, men inte alls lika som schäfer.

Ja jag har funderat lite på rottis då jag gillar breda skallar och typen utseendemässigt sett, men det verkar finnas så mkt dålig mentalitet och rädslor i dom? Har flera i min närhet som har rottis som inte alls varit roliga. Så jag kan helt ärligt säga att jag varit lite tveksam till rasen. Men om man lyckas hitta rätt linjer så kanske man kan få en superrolig hund? Tycker även det gått nån tråkig trend med konstig form på huvuden på dom, vissa ser inte ut som rottisar längre utan som nåt knövligt vet inte vad med hängande panna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 675
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 311
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 066
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 346
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp