Tips på passande ras till patrullhund hemvärnet

Vad menar du med "roliga"? Vår SBK har en aktiv patrullhundssektion, de som är bäst på de är hundar som jag inte på något sätt skulle klassa som "familjehundar" även om de naturligtvis bor och lever i ett vanligt hus, men det är hundar med jävulusik motor, det är inte vad jag sätter likamedtecken på med familjehund.
 
Nu älskar ju jag Schäfer men skulle jag byta brukshund och ha till patrullhund hade jag valt Risen eller Beauceron.


Riesenschnauzer!
Riesen verkar vara roliga hundar. Hur är dom och Beauceron at ha hemma? Om man jämför med schäfer som i mitt tycke varit ett pain in the ass att ha hemma. Dom går mig på nerverna! Vankar omkring och släpper inte kollen på nån, flåsiga och allmänt blodtryckshöjande. Nu är det väl kanske extrema varianter av stressade FM-hundar utan av-knapp men jag vill inte riskera nåt liknande igen. Jag är van amstaff som inte håller koll för fem öre hemma, utan ligger still i soffan när man rör sig i huset och man har inte en hund i hälarna 24/7. Det måste väl finnas hundar med driv som inte sitter fast i en? :o:D
 
Vad menar du med "roliga"? Vår SBK har en aktiv patrullhundssektion, de som är bäst på de är hundar som jag inte på något sätt skulle klassa som "familjehundar" även om de naturligtvis bor och lever i ett vanligt hus, men det är hundar med jävulusik motor, det är inte vad jag sätter likamedtecken på med familjehund.
Ja vad menar jag med roliga? En hund som är med på noterna, har lite humor och rolig att jobba med, men samtidigt vill jag ju ha en hund som är avslappnad och trevlig att ha hemma. Sambons tjänstehundar har inte på nåt sätt varit trevliga att ha hemma och har haft helt galen motor. Han kan nöja sig med en hund med betydligt mindre motor (i jämförelse med hans extrema hundar som haft för mycket motor med stress och utan av-knapp så de varit svåra att ha i tjänst) men som ändå räcker för att vara patrullhund och som lämpar sig att ha i en familj. Så han kan tänka sig att tumma lite på motorn om den passar bättre i familj, men ändå klara av jobbet. Men den hunden kanske inte finns? Därför jag frågar här då jag har dålig erfarenhet av brukshundar och sambon är insnöad på schäfer :)
 
Riesen verkar vara roliga hundar. Hur är dom och Beauceron at ha hemma? Om man jämför med schäfer som i mitt tycke varit ett pain in the ass att ha hemma. Dom går mig på nerverna! Vankar omkring och släpper inte kollen på nån, flåsiga och allmänt blodtryckshöjande. Nu är det väl kanske extrema varianter av stressade FM-hundar utan av-knapp men jag vill inte riskera nåt liknande igen. Jag är van amstaff som inte håller koll för fem öre hemma, utan ligger still i soffan när man rör sig i huset och man har inte en hund i hälarna 24/7. Det måste väl finnas hundar med driv som inte sitter fast i en? :o:D
Låter som schäfrar med dåliga nerver ja. Så den biten skulle ni nog slippa med bättre hund.
 
Riesen verkar vara roliga hundar. Hur är dom och Beauceron at ha hemma? Om man jämför med schäfer som i mitt tycke varit ett pain in the ass att ha hemma. Dom går mig på nerverna! Vankar omkring och släpper inte kollen på nån, flåsiga och allmänt blodtryckshöjande. Nu är det väl kanske extrema varianter av stressade FM-hundar utan av-knapp men jag vill inte riskera nåt liknande igen. Jag är van amstaff som inte håller koll för fem öre hemma, utan ligger still i soffan när man rör sig i huset och man har inte en hund i hälarna 24/7. Det måste väl finnas hundar med driv som inte sitter fast i en? :o:D

Jag som fött upp Schäfer för tjänst känner inte alls igen din beskrivning av rasen. Men FMs uppfödning är ju verkligen inget att ha som måttstock för rasen. Den är ju usel!
Det har nog kommit upp i ca 35 hundar hos mig och exmaken om man räknar in inköpshundar och uppfödningar och alla har varit tysta, stabila arbetshundar med bra av och påknapp.

Det är inte en rasfråga utan en avelsfråga. Den typen av hund som du beskriver kan du få i alla bruksraser där aveln inte varit bra.
 
Håller med @Wingates och @Voff om att brukshundar med bra nerver inte vankar omkring eller piper hemma, så det går säkert att få tag i en schäfer som är behaglig att ha i hushållet.

En riesen skulle älska patrullhundsjobbet och vara mycket bra på det. Det ÄR roliga hundar med en lite mer avspänd attityd till livet än den genomsnittliga schäfern. Däremot håller den nog koll på matte eller husse och följer med från rum till rum. Inte på grund av några separationsproblem, men för att den inte vet när den behöver hjälpa husse eller matte med sin riesenkompetens.
 
Hur är Hovawart att leva med i en familj? Har aldrig träffat någon. Samma fråga gäller även
Beuceron. :)

De allra flesta funkar alldeles utmärkt i familj förutsatt att man aktiverar dom. Jag har 3 stycken nu. Yngsta är bara 10 veckor så henne kan jag inte säga så mycket om än men jag känner linjerna bakom väldigt väl och förväntat mig att hon kommer påminna om mina andra 2 som slappnar av och tar det lugnt när det behövs men är allerta och på tårna så fort något händer.

Arbetsbarheten kan variera beroende på linjer men även de hoffarna med lite sämre motor klarar sig ofta väl som patrullhundar. Jag tycker hoffen är en fantastiskt rolig hund att jobba med.
 
Riesen verkar vara roliga hundar. Hur är dom och Beauceron at ha hemma? Om man jämför med schäfer som i mitt tycke varit ett pain in the ass att ha hemma. Dom går mig på nerverna! Vankar omkring och släpper inte kollen på nån, flåsiga och allmänt blodtryckshöjande. Nu är det väl kanske extrema varianter av stressade FM-hundar utan av-knapp men jag vill inte riskera nåt liknande igen. Jag är van amstaff som inte håller koll för fem öre hemma, utan ligger still i soffan när man rör sig i huset och man har inte en hund i hälarna 24/7. Det måste väl finnas hundar med driv som inte sitter fast i en? :o:D

Min Ausse (tveksam arbetsvilja när det kommer till spår, men som påbörjat utbildning till patrullhund och säkert skulle klarat den utbildningen och vi passade ihop träningmässigt) ligger som en dö sill hemma. (Det gör visserligen min BC och Dalmatinern med. :p )
 
Jag som fött upp Schäfer för tjänst känner inte alls igen din beskrivning av rasen. Men FMs uppfödning är ju verkligen inget att ha som måttstock för rasen. Den är ju usel!
Det har nog kommit upp i ca 35 hundar hos mig och exmaken om man räknar in inköpshundar och uppfödningar och alla har varit tysta, stabila arbetshundar med bra av och påknapp.

Det är inte en rasfråga utan en avelsfråga. Den typen av hund som du beskriver kan du få i alla bruksraser där aveln inte varit bra.

Jo jag är väl medveten om att dom hundar min sambo fått genom polisen har varit väldigt kassa men det har satt sina spår hos mig att jag får hjärtklappning av att bara tänka tanken av att släppa in en schäfer i hemmet igen. Jag har en kompis som har en helt fantastiskt trevlig schäfer så jag vet ju att dom inte ska vara så som sambons hundar tyvärr varit, men jag vågar inte sätta mig i sitsen att köpa en hund som jag ska bo med i 12 år. Då kommer jag måsta flytta hemifrån
:nailbiting::o;) Det är synd på fina hundar, men jag har blivit skadad av dom. Tyvärr.
 
Håller med @Wingates och @Voff om att brukshundar med bra nerver inte vankar omkring eller piper hemma, så det går säkert att få tag i en schäfer som är behaglig att ha i hushållet.

En riesen skulle älska patrullhundsjobbet och vara mycket bra på det. Det ÄR roliga hundar med en lite mer avspänd attityd till livet än den genomsnittliga schäfern. Däremot håller den nog koll på matte eller husse och följer med från rum till rum. Inte på grund av några separationsproblem, men för att den inte vet när den behöver hjälpa husse eller matte med sin riesenkompetens.
Haha då går Riesen bort direkt! Jag vill verkligen inte ha hundar som vankar efter en hela tiden. Synd! :)
 
De allra flesta funkar alldeles utmärkt i familj förutsatt att man aktiverar dom. Jag har 3 stycken nu. Yngsta är bara 10 veckor så henne kan jag inte säga så mycket om än men jag känner linjerna bakom väldigt väl och förväntat mig att hon kommer påminna om mina andra 2 som slappnar av och tar det lugnt när det behövs men är allerta och på tårna så fort något händer.

Arbetsbarheten kan variera beroende på linjer men även de hoffarna med lite sämre motor klarar sig ofta väl som patrullhundar. Jag tycker hoffen är en fantastiskt rolig hund att jobba med.
Låter bra! Blir mer och mer nyfiken på dessa! Är de lugna hemma normalt sett så de kan ligga och slappa på sin plats utan att följa efter när man rör sig i hemmet?
 
Min Ausse (tveksam arbetsvilja när det kommer till spår, men som påbörjat utbildning till patrullhund och säkert skulle klarat den utbildningen och vi passade ihop träningmässigt) ligger som en dö sill hemma. (Det gör visserligen min BC och Dalmatinern med. :p )
Är det rastypiskt att vara tveksamma till att ha spårintresse eller är det just din individ som är så? Just spår är nåt som min sambo vill jobba mest med så det är viktigt.
 
Ja jag har funderat lite på rottis då jag gillar breda skallar och typen utseendemässigt sett, men det verkar finnas så mkt dålig mentalitet och rädslor i dom? Har flera i min närhet som har rottis som inte alls varit roliga. Så jag kan helt ärligt säga att jag varit lite tveksam till rasen. Men om man lyckas hitta rätt linjer så kanske man kan få en superrolig hund? Tycker även det gått nån tråkig trend med konstig form på huvuden på dom, vissa ser inte ut som rottisar längre utan som nåt knövligt vet inte vad med hängande panna.
Ja, det är lite trist med alla rädslor i rasen. En rottis ska INTE vara rädd.
Önskar att vi hade bott närmare dig, hade du fått träffa båda mina rottisar. Tiken är 8 år och senast i helgen var det en som frågade hur gammal valpen är :laugh: Hon är en hund som hoppar mer än hon går, tackar aldrig nej till arbete och det krävs en del för att hon ska bli rädd. Skitrolig hund att leva med!
Hanen som är 15 månader är extremt stabil socialt. Lite mer eftertänksam än tiken, men ÄLSKAR att jobba. Hög arbetsmoral och det krävs en del för att han ska bli rädd. Han är extremt enkel i vardagen (om jag jämför med tiken alltså), trygg, glad och följsam.
Jag vet ett par kennlar på rak arm som jag kan rekommendera, PMa om du vill ha tips!
 
Ja, det är lite trist med alla rädslor i rasen. En rottis ska INTE vara rädd.
Önskar att vi hade bott närmare dig, hade du fått träffa båda mina rottisar. Tiken är 8 år och senast i helgen var det en som frågade hur gammal valpen är :laugh: Hon är en hund som hoppar mer än hon går, tackar aldrig nej till arbete och det krävs en del för att hon ska bli rädd. Skitrolig hund att leva med!
Hanen som är 15 månader är extremt stabil socialt. Lite mer eftertänksam än tiken, men ÄLSKAR att jobba. Hög arbetsmoral och det krävs en del för att han ska bli rädd. Han är extremt enkel i vardagen (om jag jämför med tiken alltså), trygg, glad och följsam.
Jag vet ett par kennlar på rak arm som jag kan rekommendera, PMa om du vill ha tips!
Åh det låter ju intressant! Och man får ju räkna med att oavsett ras så kommer man ju behöva leta reda på bra linjer och seriösa uppfödare, som alltid annars. Hör av mig om sambon kan tänkas bli nyfiken på rottis! Just nu håller jag på försöka samla ihop förslag på någon ras att visa honom vad jag kan tänka mig att vilja ha om vi ska skaffa ny hund, som passar hans ändamål. :)
 
Låter bra! Blir mer och mer nyfiken på dessa! Är de lugna hemma normalt sett så de kan ligga och slappa på sin plats utan att följa efter när man rör sig i hemmet?
Det upplever jag att dom är. De trivs med att ha koll så byter man rum/våningsplan och stannar där så kommer de ofta och lägger sig där jag är men de svansar inte efter bara för att jag går på toa till exempel.

Vill du ha tips på personer och/eller kennlar att prata med så kan jag PMa.
 
Är det rastypiskt att vara tveksamma till att ha spårintresse eller är det just din individ som är så? Just spår är nåt som min sambo vill jobba mest med så det är viktigt.
Jag är själv spårnörd och har haft två Aussies, som jag tyckte spårade hyfsat. När jag se bytte till Stabijhoun insåg jag vad en bra spårhund är.
Han är å andra sidan tämligen sunkig på mycket annat. :)
 
Låter bra! Blir mer och mer nyfiken på dessa! Är de lugna hemma normalt sett så de kan ligga och slappa på sin plats utan att följa efter när man rör sig i hemmet?

Vår hoffe är en fantastiskt familjehund. Vi har två barn på 4 och 7 år, hunden blir 4 år senare i sommar så dom har växt upp ihop. Hon är absolut ingen stressad sak som svansar efter så fort man rör sig utan ligger och vilar både inne och ute. Jag jobbar hemifrån och när jag sitter på kontoret ligger hon nere i hallen och sover, sen är vi ute med hästarna på lunchrasten och när jag sätter mig på kontoret igen så lägger hon sig och sover.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 680
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 313
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 075
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 354
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp