Tips på passande ras.

Diabetikern

Trådstartare
Hej alla.

Tänkte att här finns ju så mycket kunnigt folk att vi börjar här.

Min vän har börjat fundera på hund modell större. Hon har en stor hästgård som tyvärr fått inbrott 2ggr och hon skulle nu vilja ha en större hund för lite avskräckande exempel och lite "falsk säkerhetskänsla" min vän jobbar på gården under dagarna

Hon är hundvan och haft mycket hund men det är små hundar/rena sällskapshundar.

Hon hade en rhodesian ridgeback men den krävde väldigt mycket i aktivering så hon omplacerade den till ett hem med bättre förutsättningar.

Hon söker efter en gårdshund som inte kräver mycket aktivering.

Har ni några raser på lut som kan vara passande?
 
Hej alla.

Tänkte att här finns ju så mycket kunnigt folk att vi börjar här.

Min vän har börjat fundera på hund modell större. Hon har en stor hästgård som tyvärr fått inbrott 2ggr och hon skulle nu vilja ha en större hund för lite avskräckande exempel och lite "falsk säkerhetskänsla" min vän jobbar på gården under dagarna

Hon är hundvan och haft mycket hund men det är små hundar/rena sällskapshundar.

Hon hade en rhodesian ridgeback men den krävde väldigt mycket i aktivering så hon omplacerade den till ett hem med bättre förutsättningar.

Hon söker efter en gårdshund som inte kräver mycket aktivering.

Har ni några raser på lut som kan vara passande?
cane corso, bullmastiff, broholmer
 
En rr kräver väl egentligen inte särskilt mycket, har haft flera bekanta som haft sådana och dom har varit världens tråkigaste hundar i princip.
 
Cane Corso är väl en hund som behöver aktivering/Träning? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är väldigt olika beroende på avelsinriktning, men även den slöaste typen skiljer sig rätt rejält från en bullmastiff skulle jag säga.

Det är också en spretig avel, underlaget är inte stort nog för de ganska stora skillnaderna i avelsmål så resultatet blir sällan helt förutsägbart. Det går inte att vara säker på att man får en soffpotatis även om man köper från "vi föder upp sällskapshundar så det så!"-uppfödare.

Och är det just falsk säkerhet man är ute efter så är det bättre att ta en ras som inte är avsedd för faktisk säkerhet, corson är en ganska allvarlig vaktare.

En rr kräver väl egentligen inte särskilt mycket, har haft flera bekanta som haft sådana och dom har varit världens tråkigaste hundar i princip.

Det är olika även inom den rasen, det finns absolut roligare exemplar som gillar och i viss mån behöver träna aktivt. Men ja, om en rr varit för mycket så är det nog en ledtråd till lämplig aktivitetsnivå - om det inte handlat om tex svårhanterlig jaktlust.
 
Det är väldigt olika beroende på avelsinriktning, men även den slöaste typen skiljer sig rätt rejält från en bullmastiff skulle jag säga.

Det är också en spretig avel, underlaget är inte stort nog för de ganska stora skillnaderna i avelsmål så resultatet blir sällan helt förutsägbart. Det går inte att vara säker på att man får en soffpotatis även om man köper från "vi föder upp sällskapshundar så det så!"-uppfödare.

Och är det just falsk säkerhet man är ute efter så är det bättre att ta en ras som inte är avsedd för faktisk säkerhet, corson är en ganska allvarlig vaktare.



Det är olika även inom den rasen, det finns absolut roligare exemplar som gillar och i viss mån behöver träna aktivt. Men ja, om en rr varit för mycket så är det nog en ledtråd till lämplig aktivitetsnivå - om det inte handlat om tex svårhanterlig jaktlust.

Den ridgebacken som omplacerades var rejält krävande. Var inte alls nöjd med att "bara" vara med på dagarna.

Kullsyskonen till denna var mycket lugnare och inte alls i samma klass. Därav omplaceringen 😊

En vuxen omplacering kan absolut vara något.

Tack alla för input
 
Hade en liknande tråd för några månader sedan och fick bra tips i Leonberger och Landseer, som jag kollade upp lite för en bekants räkning. Tror nåt sånt skulle kunna passa :)
 
Akitan är friskare än mastifferna. Dock vill den vara nära sin familj så att vara ensam ute och vakta längre tid - tja, vet ej hur det funkar. Vakt och beskyddarinstinkt finns, men jaktlust finns också.

https://www.skk.se/sv/hundraser/akita/
Jag säger ingenting om hur, var om eller inte en akita passar TS, men vill markera att amerikansk akita och akita inu är två olika raser. Jag vet inte vilken av raserna man vill beskriva i länken.
 
Jag säger ingenting om hur, var om eller inte en akita passar TS, men vill markera att amerikansk akita och akita inu är två olika raser. Jag vet inte vilken av raserna man vill beskriva i länken.

Tack. Amerikansk Akita är min vän inte intresserad av. Tycker de är jättefina men ingen hund som skulle passa efter vad vi läst/hört om. Tack för förtydligandet
 
Mastiff (den engelska alltså) är en stor och trivsam hund som är avskräckande bara genom sin storlek. En typisk gårdshund som gillar att få vara med, men som inte kräver en massa aktivering. Mentaliteten är enklare än hos de andra mastiffraserna och jag upplever att de även har en hälsostatus som är rimlig för hundtypen, så länge man köper sin valp från en uppfödare som också tycker att det är viktigt med friska hundar. Vi hade en mastifftik i nästan 11 år och jag skulle gärna ha en mastiff igen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
977
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 314
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 256
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 480
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp