Tips på resmål!

Halcyon

Trådstartare
Vill ha massvis av tips var jag och en till person kan resa. Har fundering på en kryssning längre än 24h, så någon kryssning eller nått liknande resa. Kanske någon sitter på nått tips jag aldrig tänkt på?

Pris? Har ej tänkt nått, men femsiffrigt blir för mastigt.

Har ej tänkt avstånd MEN ska kunna ta sig kollektivt (Taxi kort bit OK) ifrån antingen Skara, Skövde, Lidköping eller Falköping.

Den jag åker med har bara körkort som ID så det begränsar lite.

Så? 😃
 
Vill ha massvis av tips var jag och en till person kan resa. Har fundering på en kryssning längre än 24h, så någon kryssning eller nått liknande resa. Kanske någon sitter på nått tips jag aldrig tänkt på?

Pris? Har ej tänkt nått, men femsiffrigt blir för mastigt.

Har ej tänkt avstånd MEN ska kunna ta sig kollektivt (Taxi kort bit OK) ifrån antingen Skara, Skövde, Lidköping eller Falköping.

Den jag åker med har bara körkort som ID så det begränsar lite.

Så? 😃


Göteborg till Kiel med stena Line kanske? Eventuellt övernatta en natt i Kiel innan ni åker hem igen eller bara var över dagen i Kiel.


Ta båten över till Fredrikshamn från Göteborg och ta tåget i Fredrikshamn till Skagen eller någon annan mysig dansk ort och övernatta.

Kryssning på Göta kanal en eller två nätter.
 
Göteborg till Kiel med stena Line kanske? Eventuellt övernatta en natt i Kiel innan ni åker hem igen eller bara var över dagen i Kiel.


Ta båten över till Fredrikshamn från Göteborg och ta tåget i Fredrikshamn till Skagen eller någon annan mysig dansk ort och övernatta.

Kryssning på Göta kanal en eller två nätter.
Kiel kan nog bli svårt, krävs vell mer än bara körkort.

@Halcyon å andra sidan tar nationellt id kort/pass bara 5 dagar.
 
Aha trodde att körkort hade samma status som nationellt id . Men då vet jag har inte körkort själv så hade inte koll. Bortse från tips om Kiel då @Halcyon

Nä, Körkort gäller egentligen inte som legitimation utomlands eftersom det inte står nationalitet på körkortet. Sen kan det finnas undantag inom de nordiska länderna men det är bäst att kolla upp det innan man reser.
 
Det finns förstås en massa ställen man kan åka till. Säg nästan vilken stad som helst i Sverige så finns det anledning att åka dit.
Helsingborg tycker jag är en trevlig stad. Fantastisk strandpromenad som är perfekt för längre promenad en sensommarkväll. Och tura över till Helsingör förstås.
Lysekil är en favorit som jag återkommer till både med och utan båt. Ett par riktigt bra restauranger och en promenad runt Stångehuvud gör ingen besviken oavsett årstid. Kan förstås kombineras med övernattning i andra byar längs västkusten. Som Grebbestad, Smögen eller Strömstad.
Och när vi nu är längst upp i Bohuslän - Koster. Hyr en lägenhet en vecka på Koster. Sydkoster är hur fint som helst och det finns cyklar att hyra. Cyklarna står olåsta lite här och var och du betalar via webben.
 
Det finns förstås en massa ställen man kan åka till. Säg nästan vilken stad som helst i Sverige så finns det anledning att åka dit.
Helsingborg tycker jag är en trevlig stad. Fantastisk strandpromenad som är perfekt för längre promenad en sensommarkväll. Och tura över till Helsingör förstås.
Lysekil är en favorit som jag återkommer till både med och utan båt. Ett par riktigt bra restauranger och en promenad runt Stångehuvud gör ingen besviken oavsett årstid. Kan förstås kombineras med övernattning i andra byar längs västkusten. Som Grebbestad, Smögen eller Strömstad.
Och när vi nu är längst upp i Bohuslän - Koster. Hyr en lägenhet en vecka på Koster. Sydkoster är hur fint som helst och det finns cyklar att hyra. Cyklarna står olåsta lite här och var och du betalar via webben.
Åker man till Lysekil kan man kolla om Havets hus kör sälsafari. Brukar vara en trevlig båttur för inte alltför mycket pengar- Och vad gäller Lysekil är lågsäsong att föredra
 
Men det gäller väl bara om man är nordisk medborgare? Och då behöver man väl kunna visa att man är nordisk medborgare för att Eller gäller det alla som reser mellan två nordiska länder oavsett nationalitet?

Nej, det gäller givetvis nordiska medborgare.
Jag har för mig att det är möjligt för gränskontrollanter att kontrollera personnummer för nordiska medborgare.
 
Nej, det gäller givetvis nordiska medborgare.
Jag har för mig att det är möjligt för gränskontrollanter att kontrollera personnummer för nordiska medborgare.

Då måste ju nordiska medborgare ha med sig något som bevisar att de är nordiska medborgare. Alltså, måste man ha med sig pass/nationellt ID? Eller har jag missuppfattat det? Det låter som att man måste visa pass/nationellt ID för att bevisa att man inte behöver visa det?
 
Helsingfors!
Jag var där för ett par veckor sen och jag gilalr verkligen den staden. Så fin och man kan ta en tur ut till Sveaborg.
Det går också att ta förjan över till Tallinn därifrån så det går att ta två fina städer på samma vända.
 
Då måste ju nordiska medborgare ha med sig något som bevisar att de är nordiska medborgare. Alltså, måste man ha med sig pass/nationellt ID? Eller har jag missuppfattat det? Det låter som att man måste visa pass/nationellt ID för att bevisa att man inte behöver visa det?
Inte mer än vad landets egna medborgare behöver bevisa sitt medborgarskap. Dvs. för det mesta inte alls.
 
Inte mer än vad landets egna medborgare behöver bevisa sitt medborgarskap. Dvs. för det mesta inte alls.

På den här sidan: https://www.regeringen.se/uds-resei...an/kontrollera-pass-och-visum-innan-du-reser/

Står det så här: "Inom Norden kan det i vissa fall räcka med ett svenskt körkort, men pass eller nationellt id-kort rekommenderas även för resor inom Norden."

"I vissa fall" tolkar jag som att det finns tillfällen då man som nordisk medborgare måste kunna legitimera sig med pass/nationellt ID-kort även inom Norden.
 
Så här skriver Viking line, så det lönar sig nog att ha nationellt ID också om man ska åka färja. Nu frågades det inte efter något ID då vi åkte i somras, men de kan tydligen göra koller.

Edit: längre ner på sidan ser jag faktiskt att de nämner att nordiska medborgares körkort gäller som I D på färjan 🙂

Screenshot_20230829_120659_Samsung Internet.jpg
 
På den här sidan: https://www.regeringen.se/uds-resei...an/kontrollera-pass-och-visum-innan-du-reser/

Står det så här: "Inom Norden kan det i vissa fall räcka med ett svenskt körkort, men pass eller nationellt id-kort rekommenderas även för resor inom Norden."

"I vissa fall" tolkar jag som att det finns tillfällen då man som nordisk medborgare måste kunna legitimera sig med pass/nationellt ID-kort även inom Norden.
Det är skillnad på att behöva ha en giltig resehandling och av andra skäl behöva legitimera sig.
Som Nordisk medborgare har du inte något krav på att ha resehandlingar.

Att kunna legitimera sig är rekommendabelt och praktiskt men inte strikt nödvändigt, utan beroende på situation. Så beroende på vart du är och vad du ska göra kan det vara mer eller mindre troligt att du klarar dig med bara körkort eller rent av inget alls.
Jag gissar de tänker att har man en giltig resehandling är man alltid garanterad att kunna legitimera sig och behöver inte fundera på vilka former av legitimation som godtas i olika sammanhang? Att de formar sina rekommendationer efter den nivån av "ha papper med sig för att inte riskera hamna i praktiskt trassel".

Det är inte ett krav för att bevisa att du inte behöver ha passet med dig, så länge det inte är det krav som ställs på de egna medborgarna i samma situation.
 

Liknande trådar

Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 115
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp