Tips på roliga trick att lära hästen?

Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Haha.. Min gamling har lite sånt för sig med ligg nu. Då han ligger med hals och huvud upp och man ber honom stiga upp har han nu sista gången slängt sig ner i helt liggande med hals och huvud i marken på sidan och tigg-gnäggat uppfodrande. Det gjorde han 3 ggr innan han slutligen steg upp.
Där fick jag för att jag lagt på ett steg och bara belönat ligg på sidan mer än vanligt ligg. Haha..
Men det hade önskad effekt iom att han så klart var mindre trygg i det först.

Underbara gamling! Jag skrattade så jag grät!

Han får alltid i boxen stå en bit bort och vänta tills jag säger "varsågod" vid fodring. Nu när han varit för på godiset vid liggningen har jag stängt handen tills han vrider bort hals/huvud ca 90 grader och då öppnat så han får ta godiset. Nu testar han det i boxen vid fodring med.
De är bra roliga!:love:
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Hur har ni lärt hästarna att ruska på huvudet? :P
Själv har jag en bok om frihetsdressyr och har prövat att lära in bergsgeten, men det går sisådär eftersom det tar tid innan musklerna kan sträckas ordentligt.
Hon har lärt sig att lyfta hovarna och hålla kvar i någon sek när jag petar med spöt på benen, och har börjat nosa lite på spansk skritt. Men vill lära henne mer saker :) apportering låter kul! Längre än så har jag inte kommit än :P
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Jag har använt mig av speglings-metoden för att lära min gamling det. Jag ruskade själv när jag såg att han var på g att ruska. Och så berömde jag. Har använt röstkommando ihop med det. Så han har kopplat ihop det.

Han är hosthäst och jag vill att han ska rensa ur sina luftvägar vid varje ridpass genom att frusta. Om han blåser ur rejält i början av ridpasset blir det ingen hosta. Annars kan han börja kraxa lite längre in i ridpasset innan han hostat upp det som ska ut. Så för att få frust redan på lång tygel då jag hoppar upp har jag tränat in röstkommando för frust genom att säga det då han frustar. Så nu kan jag framkalla det tidigt ist och slippa bli avbruten i ridpassen och slippa oroa mig för hästen rosslar och varje gång undra om det verkligen ska bli ngt eller bara en krax och sedan bra.
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Hur har ni lärt hästarna att ruska på huvudet? :P

Jag har lärt hästen följa en target med huvudet, när hästen fattat kan man be den följa snabbare och tillslut har man det. Av någon anledning var upp-ner mycket enklare än ruska åt sidorna.
 
Sv: Tips på roliga trick att lära hästen?

Min travarmärr som var lätt i fram när jag bad henne gjorde "give me five" helt klockrent, hon var en fena på att valla också och hästrädda mammor SKULLE bara vallas in i stallet, tryckas upp i ett hörn och pussas ihjäl. :p
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
9 992
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Vill ha lite tips på hur man kan aktivera en senskadad häst som kräver mentalt jobb? I dagsläget får hon inte gå så mycket. Till och...
Svar
8
· Visningar
2 302
Senast: Perla
·
Övr. Hund Hej! Har läst här mycket men inte haft en egen användare, men nu tyckte jag att det var dags!! :D Jag har velat ha en hund nu i...
Svar
18
· Visningar
1 505
Senast: Lejonelle
·
D
Övr. Hund Hej! Vet att det finns trådar om detta men får inga ut det jag söker av dem så lägger upp en egen. Har en 6 år gammal långhårig...
Svar
6
· Visningar
1 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp