Tips på romantisk restaurang med vacker miljö för matnördar i Sthlm?

inverterad

Trådstartare
Jag och partner ska fira 3-årig bröllopsdag med restaurang och hotellövernattning på Östermalm. Vi letar nu restaurangtips!

Önskemål:

- vacker miljö (gärna mysigt, gärna sammet och kristallkrona - typ motsatsen till Riche)
- inte alltför mossigt och snobbigt (kan dock bli svårt med övriga önskemål...)
- gärna italienskt eller fransk krogmat - det ska kännas lite arbetat. Crossover-asiatiskt funkar också. Eventuellt tapas/spanskt.
- helst inte en varmrätt för typ 700 kr men vi lägger gärna lite pengar på bra mat
- gärna avsmakningsmeny eller genomtänkta trerättersmenyer färdigkomponerade med vinpaket - då får det förstås kosta lite mer också
- gärna på promenadavstånd från Östermalm/Riddargatan men inget krav

Tipsa på!
 
Le Rouge kanske?

1789DD43-8DD1-4708-ACEC-18185E19B21F.jpeg


Vet inte om maten faller i smaken eller håller nog hög nivå för era önskemål? Miljön känns lite som enl era önskemål, om jag fattade dig rätt. De har också trevliga cocktails!
 
Betydligt mer avskalad inredning och jag vill påtala att min erfarenhet helt är baserad på luncher, men Eriks bakficka brukar alltid leverera. Klassisk svensk krogmat, d v s baserat på råvarorna med viss fransk prägel. Krypavstånd till Riddargatan.

image_184_banner_w949.jpg

Ska definitivt kolla in menyn. Stort plus att det är så nära.
 
Jag kom på att det finns en fransk kvarterskrog i området, Brasserie Bobonne. Jag har dock aldrig varit där, men under tre års tid gick jag förbi varje dag och tänkte att det såg trevligt ut och jag borde prova. Men det blev aldrig av och nu jobbar jag inte i krokarna längre. (Inredningen är åter mer avskalad - jag gillar tydligen sådant, fast jag inte fattat det tidigare:D)
 
Jag och partner ska fira 3-årig bröllopsdag med restaurang och hotellövernattning på Östermalm. Vi letar nu restaurangtips!

Önskemål:

- vacker miljö (gärna mysigt, gärna sammet och kristallkrona - typ motsatsen till Riche)
- inte alltför mossigt och snobbigt (kan dock bli svårt med övriga önskemål...)
- gärna italienskt eller fransk krogmat - det ska kännas lite arbetat. Crossover-asiatiskt funkar också. Eventuellt tapas/spanskt.
- helst inte en varmrätt för typ 700 kr men vi lägger gärna lite pengar på bra mat
- gärna avsmakningsmeny eller genomtänkta trerättersmenyer färdigkomponerade med vinpaket - då får det förstås kosta lite mer också
- gärna på promenadavstånd från Östermalm/Riddargatan men inget krav

Tipsa på!
La vecchia signora uppfyller alla dina kriterier förutom att den ligger på Södermalm och inte på Östermalm. Det är en mysig italiensk restaurang, väldigt romantisk, tänk rutiga dukar och levande ljus. De har färdigkomponerade trerättersmenyer som är väldigt prisvärda om man inte vill plocka ihop själv. Definitivt inte snobbigt, utan hemtrevlig atmosfär.
 
Senast ändrad:
Vi uppskattade Rutabaga på Grand väldigt mycket. Lite enklare inredning än ert önskemål men ändå trevligt. Maten är vegetarisk så det bör man kanske uppskatta men vi tyckte verkligen det var fantastiskt och fanns trevliga avsmakningsmenyer, möjlighet till mindre rätter och därmed lite tapas-känsla! :)
 
Förlåt att jag svarar trots fel stadsdel, men MÅSTE slå ett slag för L’Avventura på Sveavägen, bredvid Hard Rock. En av mina bästa restaurangupplevelser nånsin. Sjukt proffsig personal, riktigt vällagad italiensk mat. Tryffelpastan är magisk, de kommer ut med vita handskar och ett litet uppfällbart bord och hyvlar tryffel på vid bordet, flamberar ananas vid bordet till efterrätt mm och sjukt häftig lokal. Och deras entrecote :love:
 
Mitt tips är annars Portal. FANTASTISK mat och mkt bra service. Kanske inte kitsh-bordell-romantik som på Le Rouge men ändå en mkt mysig lokal. Ta gärna en drink på Apropos bar just bredvid, ett litet hål i väggen med riktigt härlig stämning. Annars har ni Erlands Cafe, klassisk retro-coctailbar också i närheten (ägaren till Apropos jobbade tidigare på Erlands och det märks stilmässigt).
 
Jag är barnsligt förtjust i Speceriet men det är kanske inte en superromantisk restaurang. Man sitter vid långbord så det blir inte avskiljt på samma sätt men mycket trevlig atmosfär, fantastisk mat och väldigt bra personal.
 
Förlåt att jag svarar trots fel stadsdel, men MÅSTE slå ett slag för L’Avventura på Sveavägen, bredvid Hard Rock. En av mina bästa restaurangupplevelser nånsin. Sjukt proffsig personal, riktigt vällagad italiensk mat. Tryffelpastan är magisk, de kommer ut med vita handskar och ett litet uppfällbart bord och hyvlar tryffel på vid bordet, flamberar ananas vid bordet till efterrätt mm och sjukt häftig lokal. Och deras entrecote :love:

Åh, den har jag velat testa! Kanske ska testa den ändå!
 
Jag gillade Rutabaga jättemycket. Vilken fantastisk god mat, överraskande och vacker. Vi satt vid Chef’s table vilket jag absolut rekommenderar. Dock blir det kanske inte lika mycket romantiskt stämning då men trevligt och intressant. Skulle inte förvåna mig om det blir en Michelinstjärna nästa år. Servicen var superb.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp