Tips på sadel?t

Zofie

Trådstartare
Hejsan!

Jag har efter lite om och men bestämt mig för att börja leta ny dressyrsadel till min häst då jag inte sitter bra i den jag har (bates Isabelle werth), tycker den är för bred i midjan och upplever att det känns lite som att sitta på en tunna ;)

Har dock kört fast lite i sadelletandet...
Min häst har spikrak, lååång rygg med ganska normal manke (åt det lägre hållet), ganska smal över manken så skulle nästan tippa på att han behöver en sadel som är normal mot smal, alt normal bomvidd.
Vill alltså ha en rak sadel, med lång anläggningsyta. Ett stort plus i kanten är om det flat sits på den, då jag inte trivs i djupt säte, samt smal midja.
Har heller inte en uppsjö av pengar så bör vara en "mellanpris"sadel.

Har något nått förslag? :)
 
Lippo Alto tycker jag att du ska försöka testa. Har inte ridit i den själv men låter lite som det du söker.
 
tekna s line, inte lika bred som iw sadeln, spikrak och lång anläggning, inte så fruktansvärt djup heller i sitsen.
 
Prestige Rembrant! Bästa sadeln som jag någonsin haft :D. Man sitter bekvämt och bra på även de skummpiga pollarna. Visserligen ligger den runt 20 000kr. Men den är värd att testa :). Helt såld på den.
 
Har du den gamla eller nya modellen av Bates Isabelle Werth? Den nya modellen tycker jag är mycket skönare med betydligt smalare midja.
Kan ju vara värt att testa tänkte jag om det inte är den du har redan.

Annars kanske en Albion K2 kan vara något? Eller någon annan av Albions modeller.
 
Prestige Rembrant! Bästa sadeln som jag någonsin haft :D. Man sitter bekvämt och bra på även de skummpiga pollarna. Visserligen ligger den runt 20 000kr. Men den är värd att testa :). Helt såld på den.
Älskar också den sadeln !!! Tyvärr fick jag sälja min för passar inte på de hästar jag har idag
 

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
656
Senast: Sebastian
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 633
Senast: Mogge
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 036
Senast: poetin
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp