Tips på sadel till bred, platt och rak rygg

Skruttan

Trådstartare
Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak.

Har tidigare haft en Thorowgood T4 Låg manke med vidaste (grå) koppjärnet som funkade ok - kan tänka mig en sån igen men tyvärr säljer inte Hööks längre det järnet så måste hitta en som redan har det.
Gärna en dressyrsadel då men kan tänka mig en allround / hopp med i jakten på att hitta en passande sadel, har ingen alls nu.
Ett plus om man kan byta koppjärn.

Kan även tänka mig en bomlös med ett säte som inte är brett (får ont i höften av Barefoot).

Tror jag lyckats läst mig till dessa skulle kunna vara något att prova:
Wintec Wide lila järn?
Globus Loke / Clic 36?
 
Gråa Thorowgood-järnet är närmare 120 grader om jag inte minns fel, inte 110. De ska sälja det på Hööks, finns iaf på Hööks i min stad ☺️

Annars går Wintec/Bates/Arena wide från xvid till 4xvid och finns i både allround och dressyr. Har en Bates wide allround nu till min häst, gillar den massor!
 
Gråa Thorowgood-järnet är närmare 120 grader om jag inte minns fel, inte 110. De ska sälja det på Hööks, finns iaf på Hööks i min stad ☺️

Annars går Wintec/Bates/Arena wide från xvid till 4xvid och finns i både allround och dressyr. Har en Bates wide allround nu till min häst, gillar den massor!

Var in på min närmaste Hööks butik och enligt dom finns inte det grå längre (kan finnas i någon enstaka butik). Jag köpte och provade det nästvidaste järnet (bara för att se om det funkade) och det var för smalt...

Tack för tips! Ska kika på dom med... bra med lite fler val om det dyker upp nån i närheten som man kan prova! :-)
 
Var in på min närmaste Hööks butik och enligt dom finns inte det grå längre (kan finnas i någon enstaka butik). Jag köpte och provade det nästvidaste järnet (bara för att se om det funkade) och det var för smalt...

Tack för tips! Ska kika på dom med... bra med lite fler val om det dyker upp nån i närheten som man kan prova! :-)

Aah jag förstår! Kollade snabbt nu på Hööks hemsida och du har helt rätt. Dock om man klickar bort rutan i filtreringsknappen "i lager online" så kan man få upp listan på vilka Hööks affärer har den kvar i lager 🙂 Har du tur kanske det finns en i lager nånstans i din närhet. Var ganska många affärer som hade den i lager nämligen! Man kan också prata med de på Hööks och be de ta hem från en annan butik?

Hehe och jag som tycker att min är bred 😅 Hon har "bara" det vita i Thorowgoods eller det syrenlila (2xvid) med en mattes padd under i Bates. Men så är min uppmätt till 103-104 grader.
 
Jag har en thorowgood t6 hoppsadel som ligger bra på bred rygg med liten manke.
Har det gråa järnet i och jag har tänkt att lägga ut sadeln på annons om jag bara får tummen ur... 🙃😉
 
Tipset om Globus Clic låter vettigt. Wintec Wide kan vara värt att prova.

det finns inte så mycket som inte blir för smalt eller för böjt i såpass vida bomvidder.
 
Tipset om Globus Clic låter vettigt. Wintec Wide kan vara värt att prova.

det finns inte så mycket som inte blir för smalt eller för böjt i såpass vida bomvidder.
Ja finns gör det ju men utbudet minskar ju en del.
Har sett en Globus Clic i närheten så ska se om jag kan prova den!
 
Aah jag förstår! Kollade snabbt nu på Hööks hemsida och du har helt rätt. Dock om man klickar bort rutan i filtreringsknappen "i lager online" så kan man få upp listan på vilka Hööks affärer har den kvar i lager 🙂 Har du tur kanske det finns en i lager nånstans i din närhet. Var ganska många affärer som hade den i lager nämligen! Man kan också prata med de på Hööks och be de ta hem från en annan butik?

Hehe och jag som tycker att min är bred 😅 Hon har "bara" det vita i Thorowgoods eller det syrenlila (2xvid) med en mattes padd under i Bates. Men så är min uppmätt till 103-104 grader.

Det var så jag gjorde :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp.. Jag försöker hitta en billigare hoppsadel som passar en hög manke, bred rygg (ca 110 grader) och breda tornutskott. Då det är en...
Svar
7
· Visningar
643
Senast: Karoliten
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
704
Utrustning Vad finns det för sadlar till en häst med avsaknad av manke? Finns det? Han är inte inriden än, men vill ju ha en sadel som passar...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: animalasia
·
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 901
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp