Tips på sadelutprovare/sadelmärke och bettlöst träns.

Eithinoa

Trådstartare
Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker ska göras.
Givetvis får inköpet vänta tills hästen faktiskt finns på plats o i min ägo men jag tänkte höra vart/till vem ni rekommenderar att vända sig när det kommer till utprovning nu för tiden (dvs åka dit med hästen och få provrida) och vilket märke ni rekommenderar överlag?

Kommer mest troligt vara en lusitano jag köper så medelbred rygg skulle jag väl kalla det, vill ha en allroundsadel men som lutar mer åt dressyrmodellen än hopp och budget är max 30.000 men gärna mindre än så.
Vi kommer utgå från Karlstadtrakten men är beredd att åka en bit för att få någon som är riktigt bra på att hitta den perfekta sadeln för både hästen och mig själv.

Jag undrar oxå vilka bettlösa träns ni rekommenderar då jag enbart kommer använda bettlöst förutom på tävling och då även enstaka träningar inför tävling så hästen inte får bett i munnen enbart på tävlingar.
Är ju en mindre djungel även på bettlöst nu för tiden har jag upptäckt så lika bra att höra vad andra tycker om de olika modellerna. :-)
 
Svårt att rekommendera något märke innan man vet hur hästen ser ut tyvärr, det är stor individuell variation även inom en och samma ras.

Varför vill du ha en allroundsadel? Jag upplever det som svårt att få tag på och för att vara ärlig är de ganska värdelösa att rida i. Kan tänka mig att de funkar om man enbart ska rida ut dock.

När det kommer till träns är väl sidepull eller en ridkapson generellt bäst när det kommer till bettlösa alternativ för dressyr. Ska du hoppa eller rida ut och vill ha något med hävstång funkar säkert ett vanligt ponnyhackamore. Jag vet några som både rider dressyr och hoppar med flowerhackamore eller LG-bridle också.
 
Observera att forumreglerna säger att man inte får diskutera enskilda näringsidkare så det är inte tillåtet att namnge sadelutprovare.
 
Jag skulle rekommendera att hitta en sadelmakare hellre än en sadelutprovare. Sadelmakare har bra utbildning och koll på hur sadeln är uppbyggd. Sadelutprovare har gått någon helgkurs och gör ingenting som du inte själv kan lära dig på Youtube. Och lås dig inte vid ett specifikt märke, prova allt.

Jag rider själv bettlöst på Micklem eftersom jag gillar att det är så lätt att ändra mellan bett och utan, ibland rider jag bettlöst första halvan av turen med bettet i fickan och hänger på det inför galoppsträckan där jag behöver nödbroms, superenkelt.

Skulle jag köpa ett nytt bettlöst träns skulle det bli Dyon la cense.
 
Jag undrar oxå vilka bettlösa träns ni rekommenderar då jag enbart kommer använda bettlöst förutom på tävling och då även enstaka träningar inför tävling så hästen inte får bett i munnen enbart på tävlingar.
Är ju en mindre djungel även på bettlöst nu för tiden har jag upptäckt så lika bra att höra vad andra tycker om de olika modellerna. :-)

Varför? Det är liksom inget självändamål i sig att rida bettlöst, och du är inte snällare eller bättre hästägare bara för att du inte rider på bett. Tar du tex en helt vanligt banalt ponnyhackamore som går att köpa nästan överallt så orsakar du med det rätt så ordentligt tryck både på nacken och på nosryggen. Är det då inte snällare med ett välanpassat bett, som passar just den hästens munanatomi?

Fick lov att rida på hack och sidepull en period på min unghäst efter vargtandsdragning i höstas och maken till mer upprörd häst fick man leta efter! Och då är jag väldigt lätt på handen. Man ska inte underskatta tryckpunkter som bettlösa alternativ orsakar.
 
Varför? Det är liksom inget självändamål i sig att rida bettlöst, och du är inte snällare eller bättre hästägare bara för att du inte rider på bett. Tar du tex en helt vanligt banalt ponnyhackamore som går att köpa nästan överallt så orsakar du med det rätt så ordentligt tryck både på nacken och på nosryggen. Är det då inte snällare med ett välanpassat bett, som passar just den hästens munanatomi?

Fick lov att rida på hack och sidepull en period på min unghäst efter vargtandsdragning i höstas och maken till mer upprörd häst fick man leta efter! Och då är jag väldigt lätt på handen. Man ska inte underskatta tryckpunkter som bettlösa alternativ orsakar.

Min häst tyckte också att ponnyhack var för skarpt. Tight grimma/sidepull funkade dock kanon.
 
Min häst tyckte också att ponnyhack var för skarpt. Tight grimma/sidepull funkade dock kanon.

Min funkade inte alls på sidepull. Hon blev extremt arg (hon pep alltså av ilska, så illa var det) och var totalt okontrollerbar. Flower hackamore på olika "styrkor" och ponnyhack var för skarpt. Men det är också hästen som protesterar om du spänner ett hål för mkt (i hennes tycke då) på nosgrimmor 🤷🏼‍♀️🥴
 
Min funkade inte alls på sidepull. Hon blev extremt arg (hon pep alltså av ilska, så illa var det) och var totalt okontrollerbar. Flower hackamore på olika "styrkor" och ponnyhack var för skarpt. Men det är också hästen som protesterar om du spänner ett hål för mkt (i hennes tycke då) på nosgrimmor 🤷🏼‍♀️🥴

Hästar har ju fler känselnerver på nosryggen än på lanerna så det är inte konstigt att vissa (känsliga individer) reagerar. Men det blir då konstigt när folk tror att de är snälla mot hästarna bara för att de rider bettlöst.
 
Det är väl som med allt - sunt förnuft som bör gälla. Jag rider med både och, så ofta som möjligt utan - särskilt vid konditionsträning (trav och distanshästar först och främst - men även dressyrhästen om den tränas anfådd). Finns mycket ny forskning kring det där med bettets inverkan på prestation och smärtrelaterat beteende, bland annat:
https://www.hippson.se/artikelarkiv...arre-smartrelaterade-beteenden-hos-hastar.htm
eller denna mycket intressanta artikel:
https://hastvalfardsgruppen.wordpress.com/det-ar-dags-att-rensa-luften-i-debatten-om-bettlost/

En variation och utrustning efter vad man ska göra med sin häst för dagen måste väl vara en bra lösning tänker jag. Med det sagt, finns ju massa olika varianter och en hel del bettlösa alternativ som inte är omöjliga att göra själv om du har lite tränsdelar och möjlighet att fläta och knyta osv. Jag varierar även de bettlösa mellan repgrimma, sidepull, flowerhack, s-hack, vanligt hack - jag gillar varianter som man fäster på vanligt träns på olika sätt - så måste man inte ha nytt huvudlag till allt.

Lycka till med din häst :)
 
Har förresten tips på sadel också.... Ghost. Har flera olika varianter av både bomsadlar/western och bomlösa och Ghost är allsidig och funkar till lättare hoppning, dressyr och framförallt långritt/vardagsridning. Hästarna gillar den och den funkar även om hästen bygger om sig lite från och till :)
 
Varför? Det är liksom inget självändamål i sig att rida bettlöst, och du är inte snällare eller bättre hästägare bara för att du inte rider på bett. Tar du tex en helt vanligt banalt ponnyhackamore som går att köpa nästan överallt så orsakar du med det rätt så ordentligt tryck både på nacken och på nosryggen. Är det då inte snällare med ett välanpassat bett, som passar just den hästens munanatomi?

Fick lov att rida på hack och sidepull en period på min unghäst efter vargtandsdragning i höstas och maken till mer upprörd häst fick man leta efter! Och då är jag väldigt lätt på handen. Man ska inte underskatta tryckpunkter som bettlösa alternativ orsakar.
Baserat på den forskning som finns om bla hur bett påverkar hästens andning mm så är det mitt val att inte använda bett på de hästar jag bestämmer över, där ingår den häst jag köper, och istället kommer jag oftast använda en simpel repgrimma men vill oxå ha ett bettlöst träns. Jag letar då inte efter ett träns som har hävviktsfunktioner eller på andra sätt gör en "starkare" utan mer eller mindre samma funktioner som en grimma men med utseendet av ett träns, oavsett vad man väljer så ska man givetvis välja något hästen trivs med. Men jag tvivlar på att bett är ett måste för att hästen ska trivas.

Jag påstår inte att det gör mig bättre eller snällare. Men det är mitt val att vid så få tillfällen som möjligt använda något som vi idag vet försämrar prestationen från hästen och i många om än inte alla fall orsakar smärta.
Givetvis ska även en simpel repgrimma användas med mjuka och snälla händer.
 
Baserat på den forskning som finns om bla hur bett påverkar hästens andning mm så är det mitt val att inte använda bett på de hästar jag bestämmer över, där ingår den häst jag köper, och istället kommer jag oftast använda en simpel repgrimma men vill oxå ha ett bettlöst träns. Jag letar då inte efter ett träns som har hävviktsfunktioner eller på andra sätt gör en "starkare" utan mer eller mindre samma funktioner som en grimma men med utseendet av ett träns, oavsett vad man väljer så ska man givetvis välja något hästen trivs med. Men jag tvivlar på att bett är ett måste för att hästen ska trivas.

Jag påstår inte att det gör mig bättre eller snällare. Men det är mitt val att vid så få tillfällen som möjligt använda något som vi idag vet försämrar prestationen från hästen och i många om än inte alla fall orsakar smärta.
Givetvis ska även en simpel repgrimma användas med mjuka och snälla händer.

Det finns även forskning som visar att bettlöst ger upphov till skador.
En "simpel repgrimma" låter som något av ett tortyrredskap i mina ögon, om den ska användas till riktig ridning. Vad händer om du måste ta tag i hästen nångång? Då har du ett tunt, tunt rep med knutar som inverkar med tryck över en mkt liten yta på hästens känsliga strukturer.
 
Det finns även forskning som visar att bettlöst ger upphov till skador.
En "simpel repgrimma" låter som något av ett tortyrredskap i mina ögon, om den ska användas till riktig ridning. Vad händer om du måste ta tag i hästen nångång? Då har du ett tunt, tunt rep med knutar som inverkar med tryck över en mkt liten yta på hästens känsliga strukturer.
Jag håller med dig om att det inte finns någonting simpelt med en repgrimma men resonemanget blir lite tokigt tycker jag.

Om man tvingas slita tag i hästen och stoppa 600 kg djur med armkraft så kommer man att göra illa den oavsett om det gäller nosryggen eller munnen.

För du menar väl inte att du kan "ta tag" i bettet och att det inte skulle vara samma nivå av "tortyr"?

Av de människor som är övertygade om att bettlöst är snällare mot hästen så tror jag det är ytterst få som sitter och sliter och drar i hästen som om nosryggen skulle vara oförstörbar.
 
Jag håller med dig om att det inte finns någonting simpelt med en repgrimma men resonemanget blir lite tokigt tycker jag.

Om man tvingas slita tag i hästen och stoppa 600 kg djur med armkraft så kommer man att göra illa den oavsett om det gäller nosryggen eller munnen.

För du menar väl inte att du kan "ta tag" i bettet och att det inte skulle vara samma nivå av "tortyr"?

Av de människor som är övertygade om att bettlöst är snällare mot hästen så tror jag det är ytterst få som sitter och sliter och drar i hästen som om nosryggen skulle vara oförstörbar.

Nja jag tänker faktiskt rent basic gymnasiefysik här. En repgrimma kommer ge ett större tryck än ett bett om man använder samma armkraft i en given situation. Så nä, enligt fysikens lagar så anser jag att det är en större nivå av tortyr att behöva "ta tag" i en repgrimma än i ett bett.

Det är väl eg ingen som påstår att folk som rider bettlöst sliter i hästarna? Jag motsätter mig helt enkelt denna "Holier than you" attityden som många som rider bettlöst förr eller senare verkar utveckla, och som sällan går att resonera med om att deras så kallade snälla bettlösa alternativ inte alltid är så snälla, och som ju ändå i slutändan går ut på precis samma sak som för de som väljer att sätta ett bett i munnen på hästen - kontroll över djuret.
 
Senast ändrad:
Nja jag tänker faktiskt rent basic gymnasiefysik här. En repgrimma kommer ge ett större tryck än ett bett om man använder samma armkraft i en given situation. Så nä, enligt fysikens lagar så anser jag att det är en större nivå av tortyr att behöva "ta tag" i en repgrimma än i ett bett.

Det är väl eg ingen som påstår att folk som rider bettlöst sliter i hästarna? Jag motsätter mig helt enkelt denna "Holier than you" attityden som många som rider bettlöst förr eller senare verkar utveckla, och som sällan går att resonera med om att deras så kallade snälla bettlösa alternativ inte alltid är så snälla, och som ju ändå i slutändan går ut på precis samma sak som för de som väljer att sätta ett bett i munnen på hästen - kontroll över djuret.
Men seriöst. Om nödsituation uppstår så man får slita i sin häst gör man den illa oavsett bett eller inte.
Och nej. En normal repgrimma och välplacerad ger inte större kraft. Däremot om man placerar en extremt smal repgrimma på tok för långt ned så kan vi tala om kraft.
Rider man i grimma så kan man oxå tekniker för att avbryta hästen genom att böja halsen så den inte kan sticka rakt fram. Detta har man oxå tränat med sin häst så noga först från mark och sedan inom inhägnat område att det blir ett muskelminne hos hästen vilket innebär att speciellt större kraft inte behövs för att avbryta än normalt även på rädd häst.
När man rider i den normalt sätt görs det ofta med "lösa tyglar" så de placeras på samma sätt från grimman vid ridning som när man leder från mark. Vilket knappast skadar hästen.
Givetvis går det även att rida i en mer samlad form med mer kontakt men inte heller det skadar hästen mer än att leda från marken.

Jag tror inte jag är bättre än någon annan vilket jag förklarat. Jag har gjort ett val för den häst jag köper basserat på vetenskap och hur jag själv känner och du har valt att ta illa upp och nu bete dig som en tjurig unge i min tråd.
 
för övrigt får du gärna slänga fram all forskning du har som visar att bett är bättre för hästen och dess prestation.
 
Jag rider ofta på halsring men när det gäller huvudlag så tycker jag Micklems bettlösa träns är bäst, det är utformat så att tränset inte ligger an på känsliga punkter heller. (Inte crossunder alternativet dock, det inverkar inte på ett bra sätt tycker jag) Har även tyckt det funkat ok med bara en storlek för stor remontnosgrimma (eller liknande) justerad så att nosgrimman sitter högre upp, med tyglar i, ev nosludd för att göra det mjukare mot nosryggen.

Repgrimma skulle jag aldrig rida på, det är för skarpt. Inget fan av sånt med hävstångseffekt heller.
 
Senast ändrad:
Jag rider ofta på halsring men när det gäller huvudlag så tycker jag Micklems bettlösa träns är bäst, det är utformat så att tränset inte ligger an på känsliga punkter heller. (Inte crossunder alternativet dock, det inverkar inte på ett bra sätt tycker jag) Har även tyckt det funkat ok med bara en remontnosgrimma (eller liknande) med tyglar i, ev nosludd för att göra det mjukare mot nosryggen.

Repgrimma skulle jag aldrig rida på, det är för starkt. Inget fan av sånt med hävstångseffekt heller.
Tack för tips. Det mottags tacksamt :-)

Nu vet jag inte vad ni tänker på när ni tänker repgrimma men jag har kört med sådana som är breda över nosryggen just för att inte vara skarpa och själva ridningen med lösa tyglar för att just inte orsaka press. Och målet är att inte behövs tyglarna alls. Har en väldigt specifik målbild jag vill uppnå när det kommer till kommunikationen (vet inte om du sett Alycia Burton, men sättet hon kan visa sina hästar bara genom viktfördelning, flyttandet av armarna utan tyglar osv) i såväl hantering som ridning.
Så även när jag tävlar vill jag att bett o tyglar eg bara ska vara något som är där men inte behövs. Ett väldigt högt mål. Men varför inte sikta högt? :-)


Men givetvis om man har något väldigt smalt över nosryggen så ger det mer press än om man har något brett. Så tänker man på väldigt smala repgrimmor förstår jag väl då om man tycker de är skarpa.
 
Nja jag tänker faktiskt rent basic gymnasiefysik här. En repgrimma kommer ge ett större tryck än ett bett om man använder samma armkraft i en given situation. Så nä, enligt fysikens lagar så anser jag att det är en större nivå av tortyr att behöva "ta tag" i en repgrimma än i ett bett.
Jag läste inte fysik på gymnasiet. Upplys mig gärna hur repgrimman ger ett större tryck än bettet? Jag är genuint intresserad.

Herr häst här hemma har inte heller läst fysik och älskar sin repgrimma och väljer den framför bett alla gånger. Det ska nämnas att vi rider både med och utan bett.
 
Jag läste inte fysik på gymnasiet. Upplys mig gärna hur repgrimman ger ett större tryck än bettet? Jag är genuint intresserad.

Herr häst här hemma har inte heller läst fysik och älskar sin repgrimma och väljer den framför bett alla gånger. Det ska nämnas att vi rider både med och utan bett.

Och till syvendes och sist är det ju hästen som bestämmer, så trivs den bättre med det så är det ju super! Min tyckte jag kunde stoppa upp den nånstans bara jag satte på henne en :o

Det är samma princip som med snöskor vs skridskor. Om du har en kraft (säg din vikt) som verkar på en yta, säg snön, och du står på ett par snöskor med en viss area så kommer samma kraft generera mindre tryck och göra så att du kan stå på snön, till skillnad från om du skulle ha ett par skridskor på dig, som då, eftersom de har mindre total area att fördela kraften på generera ett större tryck, och du skulle falla genom snön.

Formeln är p = f/a, där p är tryck, f är kraft i newton och a är area.

https://fysikguiden.se/tryck/

Vilket således, om översatt till den kraft via våra tygeltag vi utövar på hästen, bör enligt fysikens lagar lyda att ju tunnare grimma eller bett du använder desto mer tryck upplever hästen vid samma applicerade kraft.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 264
Senast: Kirie
·
Fälttävlan Detta är ingen annons, så namnge inga tränare eller liknande i tråden är ni snälla! Jag har "ganska nyligen" flyttat till en ny ort...
Svar
19
· Visningar
2 114
Senast: grey
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 832
Senast: Madick
·
Hästmänniskan Alla hästägare, läs nu och tänk efter! Om du hade en medryttare till din häst, som själv kommit till dig och anmält sitt intresse...
2
Svar
36
· Visningar
3 698
Senast: TwiggyM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp