Tips på sadlar till kort rak rygg.

pernilla_s

Trådstartare
Jag har precis skaffat en islandshäst. Hon är inte inriden än och väldigt omusklad. Men det börjar bli dags att fundera på lite märken och modeller för att sedan kunna välja sadelutprovare som prövar ut just dessa märken.

Jag mätte hennes grader till ca 115. Som sagt hon lär nog bredda sig en hel del till. Alltså måste jag skaffa en sadel som tillåter det.

Hon är har rak rygg och obefintlig manke. Jag har mätt hennes sadelläge också och sadeln bör inte vara längre än 40cm.

Jag behöver inte så stor sits. Jag drar max storlek 36 i byxor, men jag vill ju gärna få plats.

Jag vill ha antingen dressyr eller islandsadel, bomlös eller med bom. Tyvärr har jag inte jätte mycket pengar så under 10000 bör den gå på, kan även tänka mig köpa begagnat.

nyabilder026.jpg


nyabilder027.jpg


nyabilder024.jpg


Bonusbild på min sötnos

nyabilder001.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Du hade nog fått bäst svar på det här på islandsforumet, där är vi ju många som har samma problem med korta ryggar :idea:

Fast det är å andra sidan bra att lägga den här om du också är intresserad av dressyrsadlar, för då kan du få tips från folk som kan mkt om sånna.

Själv har jag en Globus gloi, den finns till 38 i vidd, jag har 36 och den passar raka ryggar. 16½ är riktigt korta. Jag har en 17".

Kostar 7,500:- ny där jag köpte min. (hon åker även runt i hela sverige o provar ut)
Har sett vissa islandsbutiker som tar kring 10.000:- för samma sadel:eek:

Globus cliq, dressyrsadeln, passar också raka ryggar och är också kort i 16½.
kostar också under 10.000:- ny

Bomlösa diddidynan är väl ganska kort men kostar nog snäppet över 10 papp.

Ska fundera lite till :)

Din häst är jättesöt! :)
 
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Det var svårt att veta var jag skulle lägga den. Jag funderade på islands, men ändrade mig då jag ville ha förslag på både dressyr och island.

Jag som precis har bytt inriktning börjar inse problemet med isisar...Jag hade ju en b.ponny innan, glodis är några cm högre, men har mycket kortare rugg. Min gamla häst hade inte lång rygg. Men jag hade inga problem hitta sadlar.

Men det går ju hitta. Kan ju vara jag får gå upp mer i pris, då får jag ju göra det. Hon ska ha en sadel hon trivs i.

Hon är jätte söt och helt underbar. :love:
 
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Jag kan ha hittat en sadel till henne, jag väntar bara på bilder. Den verkar lovande.
 
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

En bomlös soft supreme T.

Fast det tror jag kan bli tokigt till din häst med rak rygg,
de passar bäst på lite överbyggda/svankiga hästar vad jag förstått. :)

Kari flex kanske passar bättre då?
Det finns många beg till bra pris. :)
 
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Fast det tror jag kan bli tokigt till din häst med rak rygg,
de passar bäst på lite överbyggda/svankiga hästar vad jag förstått. :)

Kari flex kanske passar bättre då?
Det finns många beg till bra pris. :)

Kari flex blir nog för stort på den lilla hästen. Den är ju ganska stor (lång)...
det är en evig djungel med att hitta en sadel som passar hästen och som man själv gillar....

Lycka till med letandet...
 
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Fast det tror jag kan bli tokigt till din häst med rak rygg,
de passar bäst på lite överbyggda/svankiga hästar vad jag förstått. :)

Kari flex kanske passar bättre då?
Det finns många beg till bra pris. :)

Jag köpte supremen och den passade. :banana: Nu slipper jag tänka på det här med sadlar på ett tag.:bow:
 
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Jag köpte supremen och den passade. :banana: Nu slipper jag tänka på det här med sadlar på ett tag.:bow:

Vad kul! :bump: och bra att den passade givetvis! :banana:

Du får meddela senare hur den är att rida i också :)

Jättebra att den passade,
jag tänkte att den nog inte skulle göra det för man har hört så mkt att den bara ligger bra på överbyggda, men din ser ju inte ut sån så det är ju bra om det passar :banana:
 
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Mitt hästskrälle ser i bland ut att vara överbyggd, ibland inte. Ibland ser hennes rygg svängd ut... :crazy: Har aldrig varit med om att den ändrar sig så mycket från stund till stund. Men oftast är den rak och icke överbyggd.

Sadeln passar henne oavsett hur hin ser ut för stunden så detär skönt.

Sadeln varså pass kort att den till och med hade kunnat varalite längre utan att bli för lång, så det kändes skönt. Jag har ju oroat mig för att inte hitta någon.

På bara en vecka har hon breddat sig jätte mycket. Hon var spinkig när hon kom och behövde äta upp sig och det har hon gjort. Nu ser hon rätt lagom ut i hullet. Men det kommer nog bli åt det tjocka hållet snart, då hon bara äter och äter och äter.

Hon var så lugn och fin närhon fick sadeln på sig för första gången. Varför bry sigom man får en sadel på sig, bättre stå och gosa med matte.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Jag har oxå en sån adel hemma, jag hoppas kan komma att passa min blivande häst. Fast han räknas nog som lite svängd i ryggen, men svårt att säga.. Får se helt enkelt! Den jag har är oxå den vidaste av dem, så risken är att den är FÖR vid. Köpte den till min shire, som nu är såld. Men ska bli spännande att se!
 
Sv: Tips på sadlar till kort rak rygg.

Jo den är ju rätt vid. Men min donna är ju rätt bred... Man tror inte det när man ser henne, men när man mäter hennes grader, då inser man sadlar inte är så kul. Hon är ju väldigt omusklad nu med och den passar ändå utan paddar och annat. Fast denna sadel lär hon ju inte växa ur.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 340
Utrustning Jag har sluppit sadelproblem så länge att jag är helt borta med vad som finns nu. Hästen har spikrak rygg, inte överbyggd men svagt...
2
Svar
34
· Visningar
2 479
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Miljon
·
Utrustning Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att...
Svar
12
· Visningar
1 760
Senast: Amaryllis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp