Tips på sallad

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare sthu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 1 905
En god höst sallad som jag tycker passar till mycket är en grönkåls sallad med grönkål, päron, rostade valnötter (funkar med solrosfrön också) och gärna ädelost och sedan en vinägrett på olivolja, vinäger och äppelmos. Det söta från äppelmos en blir himmelsk med grönkålen. Vill man få den lite färggladare passar även granatäpple in 😀

Ja, för mig så hör frukt inte hemma i en sallad man äter som tillbehör. Jag tycker att frukt passar bättre som efterrätt eller mellanmål, vill inte ha det i lagad mat.

Jag har en jordgubbssallad med quinoa och fetaost som är guld, men banan🫣🥶
Jag tycker banan passar till…apor? Totalt oätlig frukt för mig, den har ingen syra alls och jag ogillar sött.

Med tanke på alla reaktioner: är detta verkligen SÅ konstigt?!? 🤨🤭🫡😬😳😂🤣
Alltså, jag är verkligen team frukt i mat. Banan på pizza eller i flygande Jakob är helt okej. Päron, äpple, melon, mango, citrusfrukter, jordgubbar mm kan vara jättegott på pizza, i sallad, eller som kompott/sås/tillbehör. Men banan i svennig isbergssallad låter ungefär lika rimligt som senap i gräddtårtan :bag:

Imorgon ska vi ha ett litet kalas och bjuda på mat. Potatisgratäng och kallskuren kyckling med någon god sås.

Vad kan jag göra för sallad till det? Har noll idéer..
Andra tillbehör?
Smashad gurksallad :)

https://www.landleyskok.se/recept/smashad-asiatisk-gurksallad

supergott. Men om man inte har sesamolja, sesamfrön osv hemma kan man göra likadant, dvs mosa till gurkan lite och skära i kuber och ha äppelcidervinäger lite olivolja och salt o peppar. Det blir fortfarande gott.

eller ormformad gurksallad :) (denna har jag inte provat men den var så gullig)
https://www.ica.se/recept/asiatisk-gurksallad-750035/

Försökte formulera ett inlägg om din post igår men lyckades inte för jag var så chockad:nailbiting:

Svårt nog att förstå folk med banan på pizza men i SALLAD?! Nejdu, detta är tyvärr väldigt obegripligt:p
Jag trodde du skrev obehagligt och bara japp! Precis så känns det :laugh:

Jag tycker tvärtom, gillar sött och vill inte ha så mycket syrligt. Banan är som godast när den är jättemogen. :D Jycken hälsar förresten att den passar utmärkt till hungriga labradorer. :angel:
Usch, det är då jag verkligen tycker att den är värst, och lukten ska vi inte tala om! Avskyr lukten av mogen-övermogen-mosad banan, kräks av det, blir illamående! Fråga mig inte varför för det vet jag inte. Tycker inte om banan, men kan äta det eftersom det är den frukten som mättar bäst så när jobbet jag en gång hade bjöd på frukt så var det banan jag tog faktiskt. Jag höll mig mätt. Tog då de som var gröngula helt utan fläckar. Har inte ätit banan på mer än tre år sedan jag jobbade där.

Liknande trådar

• Älggrytan ... eller inte ... :-(
  • Pinchos/meze/tapas hemma
  • Mjölkproteinallergi
  • Vilken skärbräda?

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser