Tips på schampo till torrt hår

MissFideli

Trådstartare
Har på senare år fått väldigt torrt hår, men är fet i hårbotten. Ingen kul blandning.
Testat Goldwell nånting och GK nånting, håret verkar älska det, men hårbotten blir konstig av båda. Kliig, fet och mjällig.
Det funkar kanon första 2 v, sen verkar det som att hårbotten tröttnar?

Har midjelångt hår med många men tunna (raka) hårstrån, så måste ha ett bra balsam. Och gärna finnas i mindre flaskor att testa med först.
 
Jag kör Kerastase mer eller mindre rakt av men jag har inga större problem förutom att allt är knastertorrt. Philip Kingsley är värt att kolla på också, han har väldigt mycket för diverse hår/hårbottenproblem.
 
En del kan ju få ökad talgproduktion av torrhet. Så det kanske kan hjälpa att återfukta ordentligt trots att hårbotten är fet. Då kan talgproduktionen kanske lugna sig.

Själv använder jag mkt hårprodukter från Lanza. Det går at komma ner rejält i pris om man köper storpack. Lyko brukar dessutom ha erbjudande när Lanza har storpack så att man kan köpa en större mängd till väldigt bra pris.
 
Jag lägger också min röst på olaplex, jag brukar använa inpackningen under natten sen schamponera på morgonen, sen håller mitt hår sig fint i ett par veckor sen får man göra en ny kur.
 
Kanske ska du se det så två olika saker. Din hårbotten och stråna?

Om du hittar något som funkar bra för hårbotten så kan kanske själva håret hjälpas på andra sätt?

Själv använder jag olja i mina längder. Extremt lite olja på fingertopparna, som jag drar igenom håret.

Joicos fukt-balsam - blå flaska - funkar finfint för mitt lite torra.
 
När min hårbotten är irriterad så använder jag Lactacyd tvål. Fördelen är att det inte blir några rester kvar. Sen tar jag pyttelite orofluido inpackning i längderna som jag inte sköljer ur, bara så mycket att det går att reda ut håret. Jag har liknande hår som dig. Många tunna mjuka hårstrån snart i midjelängd. Oftast tvålar jag bara runt hårbotten, någon gång ibland tar jag längderna ordentligt också.
Ibland använder jag Neccin schampo nr 4, men är hårbotten riktigt irriterad så är det bara Lactacyd som gäller.
Mitt hår blir glansigt och fint med båda dessa.
 
Jag bytte från Maria Nilas true soft till heal för ett tag sen, var nöjd med soft men märker ändå klar förbättring både i hårbotten och i längderna. Mindre kli, mindre fett, mindre trassel. Använder arganoljan också. Schampo+balsam brukar finnas i 100 ml-flaskor på Lyko :)
 
En del kan ju få ökad talgproduktion av torrhet. Så det kanske kan hjälpa att återfukta ordentligt trots att hårbotten är fet. Då kan talgproduktionen kanske lugna sig.

Själv använder jag mkt hårprodukter från Lanza. Det går at komma ner rejält i pris om man köper storpack. Lyko brukar dessutom ha erbjudande när Lanza har storpack så att man kan köpa en större mängd till väldigt bra pris.

Det blir dock värre och värre. Första veckan med återfuktande schampoo är okej, vecka 2 blir det fetare och vecka 3 blir hårbotten ännu fetare. Så jag tror inte det handlar om att kroppen försöker återfukta själv.
 
Det blir dock värre och värre. Första veckan med återfuktande schampoo är okej, vecka 2 blir det fetare och vecka 3 blir hårbotten ännu fetare. Så jag tror inte det handlar om att kroppen försöker återfukta själv.

Du kanske behöver byta till något riktigt milt schampo för att återställa balansen? Typ från apoteket.
Eller överkonsumera torrschampo i botten och återfuktare i längderna :idea::angel:
 
Jag har kört på Tigi Bed Head Resurrection Tweens ett tag nu och är supernöjd. Har riktigt kasst torrt hår efter att ha misshandlat det, men blir fet i hårbotten och det här har fungerat bra. Gillar att flaskorna är så stora också, för det räcker i evigheter.
 
Det blir dock värre och värre. Första veckan med återfuktande schampoo är okej, vecka 2 blir det fetare och vecka 3 blir hårbotten ännu fetare. Så jag tror inte det handlar om att kroppen försöker återfukta själv.
Då kanske du har en sort nu som verkligen inte passar?
Eller behöver du justera hur ofta du tvättar håret?

Schamponerar du två gånger varje gång?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 902
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 965
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 294
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 121
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp