Tips på schampo till torrt hår

Jag har torrt, behandlat hår (dock inte fet hårbotten). Efter flera år av no poo varierar jag nu mellan John Masters och Maria Åkerberg (energy-serien). Jag vill helst undvika starka sulfater samt silikoner. Har köpt hem Olaplex inpackning och använt en gång hittills, det verkar ge okej resultat. I övrigt använder jag en del olja (argan), aloe Vera gel och Klick glidmedel för styling och återfuktning. Jag väntar förgäves på att mitt hår ska bli så starkt och välmående som för några år sedan dock :(
 
Då kanske du har en sort nu som verkligen inte passar?
Eller behöver du justera hur ofta du tvättar håret?

Schamponerar du två gånger varje gång?

Försöker att inte tvätta oftare än var tredje dag, men det beror lite på. Schamponerar alltid 2 ggr. Att det inte funkar är ju just anledningen till denna tråd ;)
 
Du kanske behöver byta till något riktigt milt schampo för att återställa balansen? Typ från apoteket.
Eller överkonsumera torrschampo i botten och återfuktare i längderna :idea::angel:

Testat 2 olika torrschampoo med absolut inget resultat alls, så jag är skeptiskt till sånt. Fet hårbotten har jag haft i 20 år, så det är nog så det är. Det är mest håret som varierar sig. Vilket blir väldigt tydligt nu när det är så långt.
 
Verkar ju som att jag ska testa olika i hårbotten vs håret. Inga problem med det, men ska jag sova med det så vill jag helst inte behöva skölja ur på morgonen. Måste kolla hur det går till!
 
Jag har samma som dig! Har aldrig hittat något som gör underverk för mitt hår utan jag måste tvätta det varannan dag. Däremot är det ju lite varierande hur risigt det är "andra kvällen"

Det som funkat bäst för mig är Bodyshops banan-serie faktiskt. Håret blir mjukare och mindre fett tyckte jag. Som sagt inget mirakel men var helt klart mycket bättre än många andra jag testat. (deras inpackning hade ju tydligen vunnit en massa priser också och har sett att folk talat väldigt gott om den men har själv kort hår just nu så har inte provat den själv)

Gjorde precis slut på en mindre flaska kevin murphy (rosa flaska) efter tips och tyckte den var märkbart sämre så antar att jag iaf kan rekommendera att undvika den.
 
Det beror nog på hur hardcore man är.. så här står det ”Olaplex är fri från silikoner, sulfater, DEA, aldehyder och har aldrig testats på djur.”
Jag ser ändå i innehållsförteckningen att det verkar vara en del sulfater i, men kanske snälla? Jag är ingen expert på de olika typerna.
Det är lite underligt hur de kan få fortsätta skriva "fri från silikoner" när det finns silikoner i både No4/schampot och No5/balsamet... De borde för tydlighetens skull lägga till att "fri från silikoner" gäller deras No3, annars är det ju lätt att bli lite vilseledd tycker jag.
 
Har på senare år fått väldigt torrt hår, men är fet i hårbotten. Ingen kul blandning.
Testat Goldwell nånting och GK nånting, håret verkar älska det, men hårbotten blir konstig av båda. Kliig, fet och mjällig.
Det funkar kanon första 2 v, sen verkar det som att hårbotten tröttnar?

Har midjelångt hår med många men tunna (raka) hårstrån, så måste ha ett bra balsam. Och gärna finnas i mindre flaskor att testa med först.
Tvätta sällan med schampo och borsta med svinhårsborste?

Dvs flytta fettet från hårbotten till håret så blir det mindre torrt.

Mellan tvättarna så vattentvätt bara, det flyttar också fett från hårbotten ned i längderna.

Och så för fet kliig och mjällig. Lushschampokakan Soak and Float.

Skippa att ha balsamet i hårbotten alls utan håll det nedanför axlarna?

Testa att använda äppelcidervinäger som "balsam" någon gång ibland om du har kalkrikt vatten i kranen. Jag får i alla fall typ kalkavlagringar på mitt som gör det strävt.

(Jag har ju gått från i det närmsta mjälleksem med medel från apoteket och kli till faktiskt just nu helt problemfritt hår genom att tvätta mer och mer sällan med enkla schampon (utan fruktvaxer och balsameffekter och annat extra) med mest SLS i och lite annat. Och svinhårsborste som är själva hela grejen som gör att man kan tvätta håret mer sällan med schampo) .
 
Senast ändrad:
Det är lite underligt hur de kan få fortsätta skriva "fri från silikoner" när det finns silikoner i både No4/schampot och No5/balsamet... De borde för tydlighetens skull lägga till att "fri från silikoner" gäller deras No3, annars är det ju lätt att bli lite vilseledd tycker jag.
Har bara kollat på no 3, men står det så på alla? Jag håller med dig i så fall, jättelustigt!
 
Har gått förbi Lush flera gånger och får ont i huvudet av all parfymstank. Är dessa annorlunda?
Vet inte, jag får inte ont i huvudet av att gå in på Lush, men det luktar ju inte gott direkt därinne utan mycket. Schampokakorna luktar ju inte så himla mycket när man fått hem dem tycker jag men antar att det är från person till person.

Alltså en schampokaka luktar ju inte som en hel Lush butik, utan som en schampokaka, och de luktar ju olika beroende på vilken man får hem.
 
Tvätta sällan med schampo och borsta med svinhårsborste?

Dvs flytta fettet från hårbotten till håret så blir det mindre torrt.

Mellan tvättarna så vattentvätt bara, det flyttar också fett från hårbotten ned i längderna.

Och så för fet kliig och mjällig. Lushschampokakan Soak and Float.

Skippa att ha balsamet i hårbotten alls utan håll det nedanför axlarna?

Testa att använda äppelcidervinäger som "balsam" någon gång ibland om du har kalkrikt vatten i kranen. Jag får i alla fall typ kalkavlagringar på mitt som gör det strävt.

(Jag har ju gått från i det närmsta mjälleksem med medel från apoteket och kli till faktiskt just nu helt problemfritt hår genom att tvätta mer och mer sällan med enkla schampon (utan fruktvaxer och balsameffekter och annat extra) med mest SLS i och lite annat. Och svinhårsborste som är själva hela grejen som gör att man kan tvätta håret mer sällan med schampo) .

Mitt hår skulle inte gå att reda ut efter bara vatten, måste ha nått i som hjälper att reda ut. Tunna hårstrån gör att det trasslar sig för minsta lilla. Och åtminstone förr har vatten gjort det mycket fetare i hårbotten?
 
Jag har väldigt känslig hårbotten. Schamponerar med Daxxin, något annat får jag eksem av. Som balsam använder jag olika dyrare märken ex Maria Nila, Tigi bed head för torrt hår. Sen använder jag Olaplex no3 vid behov.
 
Mitt hår skulle inte gå att reda ut efter bara vatten, måste ha nått i som hjälper att reda ut. Tunna hårstrån gör att det trasslar sig för minsta lilla. Och åtminstone förr har vatten gjort det mycket fetare i hårbotten?
Gör schampo det lättare att reda ut?

Jag har inte längre svårt att reda ut håret eftersom det skärpt till sig men jag väntar tills det är torrt och kör med träkam. Om det är himla trassligt kan jag stryka olja på längderna innan jag kammar, typ mandelolja. Äppelcidervinäger gör mitt och mitt barns hår halkigt och lättutrett också.

Vattnet gör ju att fettet glider från hårbotten en bit ned i håret. Speciellt om du gnuggar med fingrarna i hårbotten och får det att lossna. Men om du inte kan borsta ned fettet till topparna så ansamlas det väl i övre halvan av håret och ser ganska trist ut. Så det är där den där benkam, svinhårsborste, träkam kommer in.

Sedan är det det där med schampo, om du har schampo med mycket balsameffekt så har du ju massa silikoner och annat i som gör det svårt
 
Senast ändrad:
Gör schampo det lättare att reda ut?

Jag har inte längre svårt att reda ut håret eftersom det skärpt till sig men jag väntar tills det är torrt och kör med träkam. Om det är himla trassligt kan jag stryka olja på längderna innan jag kammar, typ mandelolja. Äppelcidervinäger gör mitt och mitt barns hår halkigt och lättutrett också.

Vattnet gör ju att fettet glider från hårbotten en bit ned i håret. Speciellt om du gnuggar med fingrarna i hårbotten.

Det är balsam som gör det lättare att reda ut, inte schampo. Och ibland räcker inte ens balsam.
Borstar helst inte när det är blött eftersom det sliter så.

Tyckte om tanken från början, men sett att många ändå går tillbaka till schampo sen. Ska kolla lite!
 
Det var i så fall inte meningen från mig, utan jag har köpt min på Åhlens typ för 120. De hänger bland alla andra borstar och kostar ungefär lika mycket.
Nejdå, jag trodde inte att du försökte kränga borstar. :D Men säljer man borstar samtidigt som man påstår en massa om deras undergörande egenskaper så minskar min benägenhet att tro på egenskaperna. ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 859
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
4 922
Senast: a1agnlju
·
Kropp & Själ Kortfattat: Har någon koll på vad det finns för "sulfatfria" duschkrämer / schampon? Har misslyckats totalt när jag försöker söka...
Svar
10
· Visningar
1 289
Senast: svea
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp