Bukefalos 28 år!

Tips på schampo?

Spiteful Spirit

Trådstartare
Skulle behöva tips på schampo till min irriterade hårbotten, som jag antar är lite stressad igen. Kliar och svider, dock inget mjäll. Finns ju en uppsjö olika schampotyper och märken, känns enklast att börja med att fråga här :) Ett plus om schampot passar håret mitt i övrigt också; tunna och fina hårstrån, spikrakt hår, nada volym :meh:
Någon som kanske känner igen sig och kan ge förslag?
 
Jag har en fläck i hårbotten som börjar klia och svida hysteriskt om jag använder fel produkter. Efter att ha provat mig fram ett tag valde jag att testa nån lightvariant av balsammetoden.
Det enda balsam som funkar riktigt bra för mig är Respons avocado oil & shea butter, det verkar lugnande för huden i hårbotten.
Sen undrar jag om vi inte har ungefär samma hårtyp...
 
Tack ni båda för såväl tips som varning. Selukos har jag aldrig ens hört talas om, ska se vad det kan vara för något. Respons har jag nu, något med honung, och tycker det känns sämre när jag använt det. Iofs har jag både schampo och balsam då, vet inte hur stor roll det spelar.
 
Skulle behöva tips på schampo till min irriterade hårbotten, som jag antar är lite stressad igen. Kliar och svider, dock inget mjäll. Finns ju en uppsjö olika schampotyper och märken, känns enklast att börja med att fråga här :) Ett plus om schampot passar håret mitt i övrigt också; tunna och fina hårstrån, spikrakt hår, nada volym :meh:
Någon som kanske känner igen sig och kan ge förslag?

Soak and float på Lush luktar gammal tjära (vilket jag inte har ngt emot men som kan få folk att rygga tillbaka) men det är awesome för irriterad hårbotten.
https://www.lush.se/shop/product/product/path/147_149/id/377/hår-schampo-soak-and-float (man kanske inte får länka till sida där man kan köpa, men jag tänker mig i alla fall att man läser vad schampokakan innehåller och sedan traskar till butiken).
 
Badger: baserat på recensionerna så måste jag ju testa. Låter riktigt bra!
Mmm jag gillar det verkligen, i perioder när det känns som det behövs. (Men jag har också tex fått ta över en väninnas schampokaka som hennes sambo slängde ur huset. :D). Annars använder jag Squeaky green el dyl.

(Btw de har ibland tips om hur man använder den om att dra schampokakan längs med håret. Tycker det är mycket enklare att bara köra som om det var en tvål, löddra upp händerna och använda i håret och sedan kanske löddra upp händerna igen.)
 
Senast ändrad:
Själv fick jag horribla utslag av schampookakan tredje gången jag använde den. Slutade med rätt kraftigt håravfall eftersom det blev så mycket skorv.

Enda gången jag reagerat så på ett schampo.
 
Soak and float på Lush luktar gammal tjära (vilket jag inte har ngt emot men som kan få folk att rygga tillbaka) men det är awesome för irriterad hårbotten.
https://www.lush.se/shop/product/product/path/147_149/id/377/hår-schampo-soak-and-float (man kanske inte får länka till sida där man kan köpa, men jag tänker mig i alla fall att man läser vad schampokakan innehåller och sedan traskar till butiken).

Den innehåller ju SLS som är just irriterande.
 
Den innehåller ju SLS som är just irriterande.
De har skrivit en del om det och varför, du kan söka på det om du vill.*

Lite oavsett jag har lättirriterat huvud och schampokakorna fungerar jättebra, vanligt balsam tex kliar jag direkt av. Om man sedan är allergisk mot SLS kanske det inte är att rekommendera.

Antagligen så tål olika människor olika schampon.

(*de har gjort sitt själva på kokosnötsolja och det har använts i schampon sedan 30-talet, eftersom det är en schampokaka och man skummar den innan man har den i håret kommer väldigt lite SLS i kontakt med huden en väldigt kort stund. Min tandkräm innehåller SLS såvitt jag vet. Men jo jag backade också för det ett tag, men läste på lite och nu bryr jag mig inte, speciellt som det är det enda schampo (deras schampokakor i allmänhet) som inte kliar efter några tvättar. Däremot kan jag inte försvara det, bara skriva ungefär vad de säger om det.)
 
De har skrivit en del om det och varför, du kan söka på det om du vill.*

Lite oavsett jag har lättirriterat huvud och schampokakorna fungerar jättebra, vanligt balsam tex kliar jag direkt av. Om man sedan är allergisk mot SLS kanske det inte är att rekommendera.

Antagligen så tål olika människor olika schampon.

(*de har gjort sitt själva på kokosnötsolja och det har använts i schampon sedan 30-talet, eftersom det är en schampokaka och man skummar den innan man har den i håret kommer väldigt lite SLS i kontakt med huden en väldigt kort stund. Min tandkräm innehåller SLS såvitt jag vet. Men jo jag backade också för det ett tag, men läste på lite och nu bryr jag mig inte, speciellt som det är det enda schampo (deras schampokakor i allmänhet) som inte kliar efter några tvättar. Däremot kan jag inte försvara det, bara skriva ungefär vad de säger om det.)

Aha, okej. Jag bara reagerade på det. Tandkräm med SLS klarar jag inte, får blåsor i hela munnen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite bekymmer med att hitta ”rätt” produkter. Schampo (sista månaden ElVital, Barnängen, Ida Warg och Fructis) ett par gånger...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 093
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 402
Senast: Modest
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Kropp & Själ Hej! Jag ramlade av en slump över en annons om schampotvål i somras. Det ens gav det andra, så jag testade schampotvål, insåg att man...
2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Hiss och diss del 5
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp