Tips på sele och transportbur

sthu

Trådstartare
Behöver tips på stora och rymningssäkra selar. Tuva kröp ur sin puppia häromdagen när vi var ute, inte bra..

Behöver även tips på stor transportbur. Tuva är en rejäl dam på 7 kg så den vanliga buren är lite liten.

Vad har ni andra maine coon ägda för utrustning till katterna?
 
Nu är inte min maine coon men när det gäller transportbur så skulle kanske en Atlas-bur funka bra? De finns ju till hundar. Min Atlas-bur är otroligt behändig, rejäl och lätthanterlig.
 
Vi har en stor Atlasbur, viktigt att kolla måtten då många transportburar är för små för katter. Som jag minns det var många transportburar för låga i höjd när jag letade bur för ett par år sedan.

Enligt jordbruksverket om transportbur för katt:

Minsta mått
En transportbehållare för katt ska ha minst följande mått:
längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter.
 
Vi har en stor Atlasbur, viktigt att kolla måtten då många transportburar är för små för katter. Som jag minns det var många transportburar för låga i höjd när jag letade bur för ett par år sedan.

Enligt jordbruksverket om transportbur för katt:

Minsta mått
En transportbehållare för katt ska ha minst följande mått:
längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter.

Ja, de flesta burar och väskor som säljs för katt är inte tillräckligt stora. Sedan är det lite märkligt att måtten inte är beroende av kattens storlek. En katt på 10 kg kan fraktas i samma bur som en katt som väger 2 kg.

Men många kattväskor är orimligt små.
 
Ja, de flesta burar och väskor som säljs för katt är inte tillräckligt stora. Sedan är det lite märkligt att måtten inte är beroende av kattens storlek. En katt på 10 kg kan fraktas i samma bur som en katt som väger 2 kg.

Men många kattväskor är orimligt små.

Javisst är det märkligt att det inte är skillnad på måtten till olika stora katter. Dock tycker jag sällan jag sett någon med tillräckligt stor kattbur, hos veterinären kommer folk nästan alltid med för små burar och våran veterinär har blivit förvånad att vi har stor transportbur, men vi har bara en med godkända mått.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lillkatten har tagit sönder dragkedjan på sin transportväska och den stora behöver också en ny kattbur. Jag söker efter en hållbar bur...
Svar
4
· Visningar
628
Senast: Liten
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 050
Senast: SiZo
·
Övr. Katt Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok...
2
Svar
30
· Visningar
1 509
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp