Tips på skonsam mat (gallstensbesvär)

Sasse

Trådstartare
Jag har fått i hemläxa att utesluta all stark, kryddad, fet samt stekt mat ur min kost. Problematiskt då jag nästan enbart äter stekt mat. Kokt mat och fisk är att föredra.

Jag har idétorka. Jag äter nästan aldrig fisk och ännu mer sällan kokt mat. Vad äter man då? Kan man steka fisken eller är det uteslutet också? :p Är grytor på vatten ok? Mat tillagad i ugn?

Nu är det väldigt individuellt, men ni som haft problem med gallan innan, vad har ni undvikit att äta?
 
Nu är det väldigt individuellt, men ni som haft problem med gallan innan, vad har ni undvikit att äta?
Jag märker faktiskt ingen större skillnad i vad jag äter. Har haft gallstenar i säkert 10 år nu och läkare har försökt få mig att sluta äta allt från äpplen och paprika till fetare mat.

Ibland har jag kört matdagbok för att se vad det är som triggar, men inte ens då har jag kommit på vad det är.
 
Jag har inte erfarenhet av gallproblematik men däremot av att göra mat i en slow cooker och tänker spontant att det kanske skulle vara nåt att använda för att få bort den stekta maten?

Behöver inte steka någon mat med en sådan utan funkar finfint att lägga ner som det är i slowcookern och så blir maten klar på låg värme under lång tid. T.ex. pulled pork (på nöt eller älg då för att hålla nere fettet), bolognese sås, kalops, köttbullar, kyckling, lax, soppor osv. Mycket smidigt och tidsbesparande matlagningssätt för övrigt.
 
Jag har inte erfarenhet av gallproblematik men däremot av att göra mat i en slow cooker och tänker spontant att det kanske skulle vara nåt att använda för att få bort den stekta maten?

Behöver inte steka någon mat med en sådan utan funkar finfint att lägga ner som det är i slowcookern och så blir maten klar på låg värme under lång tid. T.ex. pulled pork (på nöt eller älg då för att hålla nere fettet), bolognese sås, kalops, köttbullar, kyckling, lax, soppor osv. Mycket smidigt och tidsbesparande matlagningssätt för övrigt.
Och om man inte har en slow cooker så går det bra i lergryta i ugn på låg temperatur.

Jag hade slow cooker förut men nu kör jag ugn :)
 
Jag märker faktiskt ingen större skillnad i vad jag äter. Har haft gallstenar i säkert 10 år nu och läkare har försökt få mig att sluta äta allt från äpplen och paprika till fetare mat.

Ibland har jag kört matdagbok för att se vad det är som triggar, men inte ens då har jag kommit på vad det är.
Som mig då. Jag har kört matdagbok och försöker se något samband med vad jag ätit, men nej... Enda röda tråden jag hittat är potatismos, lingon och valfritt stekt kött. Och ägg (även om jag länge efter att jag "slutat" äta det kunde äta kokt ägg just, men absolut inte stekt). Annars har det skiljt sig markant.

Men jag tänkte se om det kan tänkas bli bättre av att undvika saker. Förhoppningsvis, även om jag måste sluta äta stekt mat som är så snabbt och enkelt.
Jag har inte erfarenhet av gallproblematik men däremot av att göra mat i en slow cooker och tänker spontant att det kanske skulle vara nåt att använda för att få bort den stekta maten?

Behöver inte steka någon mat med en sådan utan funkar finfint att lägga ner som det är i slowcookern och så blir maten klar på låg värme under lång tid. T.ex. pulled pork (på nöt eller älg då för att hålla nere fettet), bolognese sås, kalops, köttbullar, kyckling, lax, soppor osv. Mycket smidigt och tidsbesparande matlagningssätt för övrigt.
Jag har funderat på slowcocker av annat skäl, men är rädd att det ska ta fyr och lägenheten brinna ner :angel:

Samma sak gäller vid långkok i ugn :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Åkte in akut igår med världens smärtor i magen/ryggen vilket visade sig vara gallstensanfall. Jag ska göra ett ultraljud inom...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 096
Senast: Tassetass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
463
Senast: cassiopeja
·
Mat Egentligen kanske barnvänlig är fel ord, Sparrisvänlig är mer korrekt, men det är ju svårt för er att veta vad det är :D Så, tänk att...
2
Svar
30
· Visningar
4 098
Senast: ajdidodii
·
Övr. Barn Jag är ingen höjdare på matlagning, men mina barn är också svåra att servera god mat till. Vi har olika åsikter om vad som räknas till...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 202
Senast: lobell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp