Tips på stil

Twihard

Trådstartare
Då jag är i en stor motivationssvacka behöver jag tips. Jag har proble med mina ben kort och gott pga smärta. Idag gjorde det så ont att jag tänkte "blir benen inte bättre tack vare mina övningar inom två månader lägger jag ner". Då kom jag på att klura över om det finns någon ridstil där inte benen är prio ett?

Låter säkert sjukt för skänklarna och benen är ju jätteviktiga inom de flesta stilarna - men finns det någon stil där ryttaens hjälper är något annat, som röst hand och vikt men inte benen?

Någon sa åt mig att damsadel rider man med vikthjälp och ett spö? Är det så? :)

Jag vill bara få hjälp att se att ridningen inte är helt kört om jag ger upp mitt hopp om att bli bra i benen. Vill kunna fortsätta rida och inte konvertera till kusk (min häst är inriden).

Förlåt sluddrig tråd men nyfiken på olika stilar
 
Sv: Tips på stil

Hur är det med western?
Jag har ridit nån enstaka lektion i centrerad ridning och då var det mest vikthjälper.
Annars borde det väl gå att rida (nästan) vad som helst med bara/nästan bara vikthjälper? :)
 
Sv: Tips på stil

Jag har dålig koll på om det finns någon ridstil där du inte använder benen, men om du har egen häst så kan du kanske ändå lära honom/henne att ridas med enbart vikt och spö ändå?
 
Sv: Tips på stil

Aaa det borde ju gå. För mina ben domnar bort om jag ska driva eller svänga på olika sätt och sådär. :(
 
Sv: Tips på stil

Du kan rida vilken "stil" du vill, det handlar nog mer om att hitta ett sätt (och en tränare!) att kommunicera det du vill som funkar för dig. :)
 
Sv: Tips på stil

Jag tror mer på att hitta rätt individ i tränaren. Du behöver en tränare som vågar "think outside the box". Det kan du nog hitta inom valfri gren.

Lycka till och hoppas du hittar någon!
 
Sv: Tips på stil

Det är kanske inte någon ridstil, men i körning sitter du ju i en vagn bakom hästen och behöver inte använda dina ben mer än när du går i/ur vagnen eller går bredvid/bakom hästen.
 
Sv: Tips på stil

Håller med Tuaphua, det handlar nog mer om att hitta en bra tränare för det du vill göra och tillsammans hitta en väg och ett mål. Och så en bra sadel.

Det finns ganska många med väldigt svaga eller amputerade ben som rider, så det borde finnas en bra kunskapsbank bland handikappryttarna med fiffiga knep och tips.
 
Sv: Tips på stil

Kanske skulle funka att ha ett dressyrspö i var hand som skänkel? Har sett en kille rida som var förlamad i ett ben använda spö som skänkel på den sidan, alltså inte spöa utan bara peta/trycka lite. Hästen gick jättefint. :)
 
Sv: Tips på stil

Till TS:

I damsadel rider du mycket för vikthjälperna och tryck från skänkel+ridkäpp - helt korrekt! :)
Det är dock viktigt att hästen är i gång bakifrån och bär sig för att inte lägga sig i handen - precis som i all annan ridning :)
Ryttaren får inte heller kompensera förlusten av skänklar med att hålla hästen i munnen. Det är alltid hornen på sadeln som ska föra ryttaren framåt och hålla ryttaren säker i sadeln - absolut inte hästens mun!!!
Detta låter kanske svårt och udda men när man väl sitter i en riktig damsadel så förstår man hur det ska kännas - att jämföra ridning i damsadel med att lägga benet över framvalvet i en "gränslesadel" är som är jämföra äpplen med spik. :p

Personer som har problem med höfter och bäcken brukar föredra damsadel då positionen i sadeln gör att ryttarens skänklar inte "dras isär". Även vid vissa knäproblem är damsadel att föredra. Damsadeln var för övrigt den enda sadeln jag kunde rida i när jag skadade min fotled :bow:

Men om en damsadel kan hjälpa dig beror helt och hållet på var din smärta sitter.

Är du intresserad av mer information få du gärna höra av dig :laugh:
 
Sv: Tips på stil

Vad är det som är problemet då? Är det att skänkla över huvud taget eller får du ont av att bara rida?

Jag tror som många andra redan har skrivit att jag tror det är viktigare att du hittar en tränare som förstår dina problem. Jag har alltid haft väldigt ont när jag har ridit men nu har jag hittat en tränare som dels kan förklara för mig hur jag ska rida för att inte få ont och dels så hjälper hon mig att få ordning på kroppen dels genom massage men även stärkande övningar med pilates.
 
Sv: Tips på stil

Jag rider för en tränare som kombinerar centrerad ridning och akademisk ridkonst. Vi fokuserar mycket på sitsen och rider inte mkt med hand och skänkel.

Men det är nog som flera andra sagt att det handlar mest om att hitta en tränare som har rätt tänk. Ridning ska inte vara fysiskt jobbigt för ben och armar och det ska inte spela någon roll hur långa/korta ben man har. Men centrerad ridning kan ju vara något att prova därför att man där fokuserar just på att rida med sitsen.
 
Sv: Tips på stil

Tänkte bara flika in att Sally Swift ("namnet bakom" centrerad ridning) hade fysiska besvär, vilket var en av orsakerna till att hon började praktisera centrerad ridning.
Fundera kring vilken disciplin och typ av ridstil som lockar dig mest, och skapa något som passar för dig med hjälp av en bra tränare.
 
Sv: Tips på stil

Tack alla för fina tips och svar. :)

Mitt problem är så svårt att förklara men jag försöker. Eller eentligen är det inte så svårt. Jag har problem med bäckenet och blodtillförseln till benen tar smällen och jag domnar bort - hur jag än försöker är mina ljumskar spända - vad jag än gör. Jag tappar styrka och kan knappt röra benen - bara spänna ljumskarna. :/ Jag gör massa övningar och går till naprapat men ibland tappar jag hoppet på att förbättras. :( Det gr mest ont så fort jag kommit upp på hästen och brjar rida - därefter även efteråt. Innan känns det bara som om något klämmer mina ben men det gr inte ont och då jag även har klicking hip känns mitt högerben längre. Får mycket ont i hger lårben, eller det är nog nerverna men ja...

Jag har det sämsta självförtroenet men kan stolt säga att jag är väldigt mjuk i min hand vilket passar min fina häst som är känslig för alla hjälper. :) Hon är även inkörd så det ska bli kul att någon dag lära mig köra. Enligt frra ägaren är hon jätteduktig inom det ämnet.

Centrerad ridning verkar intressant med. :) Och knepet han med spöna hade var ju fiffigt :)

Damsadelryttarinna: Det låter verkligen roligt med damsadel. :D Jag lär mig gärna mer :)
 
Sv: Tips på stil

Jag tror att det inom de flesta ridstilar finns tränare som fukuserar på ridning främst i sitsen. Och som också är villiga att hitta vägar kring de normala signalsystemet om man tex har handikappade/skadade elver.

Vi har en tjej som har tappad styrka i ena benet, klassad som handikapp, hon får tävla med spö som skänkel. Hon rider för vanliga dressyrtränare.

Jag har själv elever med smärtor på olika ställen. Och har själv haft sån svår värk att mina tränare fått hitta på egna lösningar för mig i perioder.
Det tror jag går att hitta inom alla grenar. Men jag tror att tränaren måste ha en viss kunskap(dvs ganska hög) om häst(inridning, betingning, skoning och träning) för att komma på egna lösningar som blir bra.
Hos handikappsidan finns ju redan en hel del vedertagna och testade saker som man kan ta direkt utan att själv behöva komma på sas.

Man ska inte behöva driva konstant eller hårt. Man ska säga till en gång, mjukt vad man vill när man ändrar ngt. Sen ska det inte behöva hållas igång, underhållas. Det ska hästen göra själv. Iaf vil jag träna dem till det.
Där finns det ju olika skolor. En del gör tex halt genom att sluta driva.

Jag håller också med Svea och kanske någon annan om att du kanske får se över sadeln.
Jag rider ju en del i olika sadlar. Rider jag regelbundet i en del får jag så ont att jag ärligt talat någon gång skrek av smärta då en häst hoppade till. Och jag är stryktålig.;) Jag tål mycket smärta!
Andra sadlar får jag inte alls ont av.

Nu har jag förmodligen inte samma problem som dig. Jag har inte problem med blodgenomströmning. Dock har jag problem likn snaping hip. Mina höfter är lite för glappa. Så iom att man i ridning ska slappna av i höfterna kan ju mina höfter ibland bli för öppnade även om jag tränar musklerna kring mycket.
Vissa sadlar som tippar mitt bäcken lite framåt(har sånt bäcken som måste ha plats för rumpa som står ut :P) gör att om jag öppnar höften då så gör det oooont så in iii..
För att undkomma det kan jag då spänna emot lite och då kan jag ju inte sitta, skumpar omkring och får ont av det.
Bäst för mig är en öppen sadel där jag inte behöver riskera att tryckas fram i bäckenet av för mkt stoppning under rumpan. En jag älskar är min Amerigo CC. Jag har den dessutom i en sistsstrl som är lite för stor för mig för att själv kunna välja hur jag vill sitta och inte bli låst.
Den är en väldigt öppen sadel där jag upplever att jag kan sitta med höfterna lite mer stängda och benen mer ner under mig, trots att sadeln är viiid.

Jag skulle testa lite closecontact-sadlar, kanske någon AR/Skolsadel etc för att se hur DU känner.

Hur är det om du sitter barbacka?

Förstår hur tråkigt det är när man tror att kroppen är slut/nte klarar det man älskar!
Jag har gått igenom det ett par ggr för whiplash, ryggproblem och nu sist höfterna.
Men jag kan idag rida ganska många h per dag i dressyrsits. På halvblod, som jag helt gav upp en period.

Jag har dock lagt om mitt ridsystem. Och lärt mig sitta på annat sätt. Förr spände jag på fel ställen även om det såg rätt ok ut utifrån.

Kanske kan du ta kontakt med författaren av Balans och Harmoni? Hon finns ju i Örebro och är sjukgymnast med inriktning på ridning. Kanske hon har tips för dig?
Annars kan du leta efter tränare som har kunskap om Feldenkrais.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 789
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 046
Senast: Buck
·
Ridning Rider en jättehärlig kille på 6 år, lite trots och "valp" finns kvar i honom men överlag är han supergo. Vårat största problem...
Svar
1
· Visningar
1 678
Utrustning Har sökt men hittade inte det svar jag ville ha och inte heller rätt tråd... förlåt moderator om jag postar en till kaka på kaka tråd!:o...
2
Svar
27
· Visningar
3 403
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp