Tips på störning

M

millansnillan

Jag har börjat träna min hund nu i att gå perfekt i koppel eller hur man ska säga.

Än så länge så går det jättebra, han håller sig på min vänstra sida och går tätt intill mitt ben. Han går på helt löst koppel (kan hålla längst ut på kopplet och han byter inte plats). Han följer min takt hela tiden, springer när jag springer, stannar när jag stannar och håller sig hela tiden tätt intill mitt vänstra ben. Jag är så stolt över honom :love:

Han ska sitta när jag stannar och det är det fortfarand elite problem med. Jag kan stanna men han sätter sig inte förrens jag sagt "Sitt." än så länge. Däremot fungerar det om man går långsammare och långsammare för att till slut stanna, då sätter han sig direkt.


Han söker inte ögonkontakt lika ofta som när han är lös. När jag stannar söker han hela tiden ögonkontakt tills jag börjar gå igen. När jag går så sneglar han mest på mina ben för att se så han går på rätt plats.


Har än så länge inte lärt in något kommando för att gå såhär (eftersom jag vill att han alltid ska gå såhär i koppel) men jag ska det när det är dags för honom att börja träna lös.

Nu till saken, målet är ju att han ska kunna gå såhär helt lös till slut och inte reagera på någon störning. Men det är ju det att han reagerar på störning nu så jag behöver tips på saker som är lite störand eoch som man sedan kan trappa upp.

Bilar reagerar han inte på (måste gå på en smal bilväg ibland men han lyssnar på mig hela tiden). Hästar i hage fungerar bra och när man möter människor går bra,.
Däremot så mötte vi ett rådjur när vi var ute och gick igår. När vi gick på vägen så stack det plötsligt förbi. Hunden blev ju såklart helt till sig (kanske inte så underligt, unghund med jaktblod i sig och så kutar det ett rådjur mitt framför nosen på en) och det tog kanske en 30-50 meter innan han började lyssna på mig igen, under tiden så slet han i kopplet och hoppade runt.



Så nu så vill jag ha tips på olika störningar (små till att börja med) så han till slut kan gå vid sidan helt lös även om det så kommer en hel flock med rådjur.
 
Sv: Tips på störning

Det är inte säkert att du måste träna med störningar bara för att han reagerar på dem nu. Fortsätt du att träna tills momentet är befäst. Sen kan du öka svårighetsgraden med störningar, nya miljöer etc.
 
Sv: Tips på störning

*upp*

Det verkar vara helt befäst när det är utan störningar och småstörningar som bilar och liknande.


Däremot var jag ute o ch gick med honom i en helt ny miljö idag och han gick sådär. Ibland gick han jättefint i kopplet men lika ofta så drog han iväg.

Det har varit dåligt med miljöträning på sista tiden (så går det när man bor mitt ute i ingenting :crazy:) så om en vecka när jag blir ledig så blir det till att ta bussen in till stan och gå me dhonom där varje dag, där finns dte iallafall störningar.


Men när man väl gått i stan någon vecka så borde han ju ha vant sig vid det och det blir väll inga problem med att gå i stan med honom. Fast nu så reagerar han ju fortfarande mycket på det som är nytt.


Nåja, fler tips på störningar hitåt!
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 385
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Har skrivit här tidigare om min hund som fått en knöl på typ bakre hälen/knät (när jag googlar anatomin så verkar det heta typ tarsus)...
Svar
0
· Visningar
541
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 090
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp