Tips på strö under halm

a1agnlju

Trådstartare
Jag vet att diskussionen är uppe minst en gång om året, men erfarenheter byggs ju på för varje år och någon kanske har det optimala combon och vill dela med sig av sitt strötips så därför frågar jag igen.

Jag vill ha något strö under halmen i boxarna för att binda urinen. Jag har haft spånpellets bara, halmpellets bara, kutterspån bara och har nu bara halm.
Jag vill kunna lyfta ut bajset, skrapa undan halmen och lätt ta bort urinfläckarna och lägga tillbaka halmen. Jag vill inte bara ha en stor mängd halm då det bygger så mycket på gödselstacken.

Så... Ge era bästa tips 🙂
 
Jag har testat torv och halmpellets. Halmpellets vinner med hästlängder
Även under halm? Jag gillade halmpellets också när jag bara hade det. För ena hästen blev det dock jättegeggigt ( men då hade han iof fri tillgång till saltsten =drack mycket= kissade enorma mängder).
 
Även under halm? Jag gillade halmpellets också när jag bara hade det. För ena hästen blev det dock jättegeggigt ( men då hade han iof fri tillgång till saltsten =drack mycket= kissade enorma mängder).
Ja jag använder det enbart under halm. Att ha bara halmpellets var vidrigt tyckte jag men som botten gillar jag det
 
Finns blandning torv / kutterspån. Lite mer klimatvänlig än torv men har torvens oöverträffade förmåga att binda urin och lukt.
 
Plantera in kompostmask/gödselmask i gödstelstacken så håller du nere volymen ganska mycket...
Tack för tips. Jag har massor med mask i gödseln, men de räcker tyvärr inte för att få ner gödselmängden tillräckligt om jag bara har halm som strö.
 
Tack för tips. Jag har massor med mask i gödseln, men de räcker tyvärr inte för att få ner gödselmängden tillräckligt om jag bara har halm som strö.
Sen blir ju stallmiljön ofta usel inom att halmen suger upp urin dåligt så det blir en blöt hinna med urin, eller pölar, på golvet under halmen.
 
Sen blir ju stallmiljön ofta usel inom att halmen suger upp urin dåligt så det blir en blöt hinna med urin, eller pölar, på golvet under halmen.
Ja, det är ju det jag vill bort ifrån. Det krävs så tjockt lager halm för att kunna binda den urinen. Trevligt för hästarna med halmpysslet dock, så det passar nog bra med halmpellets i botten och långhalm ovanpå 👍
 
Torv är bäst, men då tror jag det är lättast att låta torven ligga som en bädd i botten = mocka inte bort kiss i torven, utan låt torven ligga, och mocka bort bajs och kiss i halmen.
Vill du mocka bort allt kiss varje dag tror jag att spån i botten blir mer lätt mockat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 133
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 377
Senast: Leeelot
·
Ekonomi & Juridik Bytte i höstas från spånpellets till torv för att pelletsen var så fruktansvärt dammig, fast jag nästan "vattnade sönder" den...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Bliss
·
Foder & Strö Hej jag behöver tips på hur man kan göra om man vill ha slowfeedingnät i boxen till hästen men man vill ha det så gott som riskfritt att...
Svar
6
· Visningar
2 251
Senast: NightRain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp