Tips på syskonvagn!

MsSleepalot

Trådstartare
Ja visst behöver man väl en syskonvagn? Om jag tex vill ut och gå med barnen när dom ska sova eller när jag skjutsar äldsta till dagis. Men vad ska man ha för vagn? Ni som har erfarenhet?:)

Emmaljunga eller Brio syskonvagn där dom sitter bredvid varann?
Babytravel Dublin där dom sitter bredvid varann men ena sidan kan ha liggdel vänd mot dig?
Phil & Teds där äldre barnet sitter framför den lille?

Nån som har erfarenhet?
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Jag har en urban jungle och är så nöjd det går med en syskonvagn. Lillebror har en liggdel och storasyster sitter framåt, vilket hon gör i enkelvagnen också. Nackdelen är att det bara går att sitta framåt. Vi köpte den för några veckor sedan och kommer troligen sälja den i höst/vinter. Storasyster går mest så en ståbräda till enkelvagnen kommer nog räcka att ha de få gånger vi anser att hon inte ska gå, i trafikerade områden t ex.
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Min stora tjej är 3,5 (var 2,5 när vårt andra barn kom) och hon har inga planer på att sluta åka vagn så för oss har det verkligen varit guld värt.

Skulle man ekonomiskt och förvaringsmässigt haft en hel vagnspark så hade det varit det optimala för behoven skiftar beroende på vad man vill göra. Långpromenad, transport till och från dagis, stadskörning, springande i affärer...

Jag hade i alla fall bestämt mig för att jag inte går allt för mycket i trånga affärer med båda barnen och accepterade därmed den extra bredden syskonvagnar på bredden har. Sen kunde jag inte tänka mig att sätta min yngsta med riktning framåt efter bara några månader (vi bytte från liggdelen vid 4 månader - tänk på att liggkorgarna ofta är mindre än i singelvagnar). Så för min del blev det att köpa en begagnad First Wheels där man kan ändra vardera sittdel som man vill (den säljs inte längre i svenska butiker, men finns alltså på begagnat-marknaden). Betalade 3000 för en vagn i fint skick och jag är faktiskt supernöjd med den.

Priset för att kunna ha barnen i två olika riktningar är 5 cm extra på bredden jämfört med UJ. Vikt har jag ingen koll på. Däremot får man varsin sufflett och större liggkort t.ex. till skillnad från UJ.

Phil & Ted är väl otroligt praktiskt men det lilla barnet ska sitta nedtill när det slutar ligga och har då långt ifrån något bra liggläge för sovning (enligt min mening som helst vill ha barnen helt liggande). Sen nöjer sig kanske inte alla barn att sitta sådär bakom? Det lilla barnet har dessutom sina fötter i varukorgen så det blir ju begränsat med plats att ta med saker. Med en vagn på bredden får man ju trots allt dubbelt förvaringsutrymme i varukorg och det kan vara bra med all packning som kan behövas ibland...

Men som sagt ingen vagn är perfekt och jag skulle gärna ha en för varje behöv ;)
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Vi hade en Carena Double Swing. Kan verkligen rekommenderas! Vi var supernöjda med vår vagn. :)
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Vårt val står mellan Baby Jogger City Elite eller Phil & Ted! Alla andra går bort! Se ska vara smidiga och små ihop fällda!
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Ja visst behöver man väl en syskonvagn? ?

Njaee, det beror väl på vem du frågar ;).

Vi vill ha syskon till M när hon är typ 2 eller 3 och vi tänker inte lägga pengar på en syskonvagn.
Vi har en emmaljunga edge duo så då kommer barnen få turas om med den och att sitta i sjal.
Den har ju fullt liggläge och vändbart styre så den funkar ju både för spädis och större barn.
Vi har också en mindre sulky som det äldre barnet kan sitta i om man går i affärer, en spädis kan man ju bära i sjal då.

Så enligt mig behöver man ingen syskonvagn om man inte har tvillingar :).
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Håller inte riktigt med om att det är enda anledningen ;).
Har man 1-2 år mellan barnen så sover många storasyskon fortfarande på dagtid, lägg till en hund och många/långa promenader så är det värt att ha vagn där båda kan åka :)
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Vårt val står mellan Baby Jogger City Elite eller Phil & Ted! Alla andra går bort! Se ska vara smidiga och små ihop fällda!



Ändrar mig själv då jag provkörde P&T idag och tyckte inte alls om den! Baby Joggern däremot älskar jag! Óch det kommer inköpas en City Elite denna veckan;) Och vid syskon ska det blir en City Elite Double;)
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Jag tyckte inte alls om den, kan inte köra på vår grusväg utan att barnen studsar ur! Men de nya modellerna är bättre har jag hört.

Nu så här i efterhand ser jag att jag inte alls behöver syskonvagn så den ska säljas igen!
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Jag skrev att det var olika beroende på vem man frågar, men jag kanske skulle ha varit mer tydlig med med att jag inte kommer behöva syskonvagn ;).

Jag promenerar ju bara nån timme om dan och har ingen hund så för mig är det absolut inte nödvändigt med vagn :laugh:.

Dessutom älskar ju både jag och Mollpan våra sjalar :love:. så det är väldigt sällan vi tar vagnen.
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Ändrar mig själv då jag provkörde P&T idag och tyckte inte alls om den! Baby Joggern däremot älskar jag! Óch det kommer inköpas en City Elite denna veckan;) Och vid syskon ska det blir en City Elite Double;)

Den vagnen är häftig!
Det är nog den enda syskonvagnen jag skulle kunna tänka mig om jag mot förmodan skulle behöva en :).
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Jag gick många och långa promenader i skogen/på grusvägar med våran, och den var inte ett dugg hoppig/studsig. Det enda ställe den var lite svår att ta sig fram med (med båda barnen i) var på stranden (men säg den vagn som inte är svår att köra i djup sand ;))
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Ok då måste vi ha olika versioner av vagnen för min är lika stötdämpad som en stridsvagn. Om min Brio är 10/10 är min Carena 0,0...
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Ja jag vet att du svarade för hur du känner, jag håller dockk inte riktigt med dig i ditt resonemang
:-).
 
Sv: Tips på syskonvagn!

vi har en carena double swing 2010 och vi är jättenöjda med den. när vi provkörde den i butiken provade vi även babytravel sen var likvärdig med köregenskaperna, det som skiljde var handtaget som man på BT kan fälla. annars är de inte mkt som skiljer dem åt. det som avgjorde vårt val var att carenan var smidigare att fälla ihop, nytt för 2010 är även att carena satt på luftdäck istälelt för punkteringsfria vilket har gjort den mkt mindre stötig om man jämför 2010 med 2009.
provade även 2 modeller av phil&ted och är inte imponerad av det märket, alldeles för kort handtag, så med syskoninsatsen ditsatt så gick knäna i en o annan gång.
emmaljungas med 4 fasta hjul är en helt okej vagn dock är den tungstyrd.
brios dito.
provade även actas där de har syskonsitsarna på längden den kändes bara ricklig.
har inte prova UJ då vi inte har någon återförsäljare av de märket här i närheten.

det jag kan rek är en syskonvagn med svängbara framhjul men som går att låsa samt att däcken är jämnstora så funkar det på alla underlag. sen märke o prislapp är en smaksak. :)
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Den vagnen är häftig!
Det är nog den enda syskonvagnen jag skulle kunna tänka mig om jag mot förmodan skulle behöva en :).

Den totalt utklassade alla andra vagnar vi körde. Tom P&T, UJ och de aqndra med etablerade märkena i sverige. Nu testade vi dock bara singelvagnarna;)
 
Sv: Tips på syskonvagn!

Vi har en brio av stockholmsmodell. Den har separata ryggstöd och fotstöd. Den är suverän ö på sommaren då vi vill ta oss långt i stockholm och barnen inte orkar gå. Alla tre kan sitta i den om man fäller ryggstödet. Och de sitter med ryggarna mot varandra. De är 1 3 5 gamla.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 406
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 194
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 841
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 302
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp