Tips på sysselsättning?

Kom hem till mig så lovar jag att du kommer få annat att tänka på. Det finns så mycket att göra att jag typ gett upp och lagt mig på en mycket lägre nivå än jag vill.
Kaninburar som ska målas. Stenmurar och staket som ska rensas på sly. Hästar som ska ridas eller påbörjas inridning. Städa kaninburar, och passa på att gosa med kaninungar. Mocka lösdrift, städa sadelkammaren. Plocka äpplen och torka så jag och djuren har till vintern. Gå långpromenader med min hund. Städa hönshuset och fixa luckan inför vintern. Rensa jordgubbslanden (2 st) för de är galet där nu. Rensa alla odlingslådorna och växthuset. Ja, listan skulle kunna göras hur lång som helst.
 
Peter Wohlleben: Trädens hemliga liv, Djurens gåtfulla liv, Naturens dolda nätverk (Har bara läst den första ännu. Går att läsa i små bitar utan att behöva minnas och hålla tråden från vad man läste igår. Skrivna med kärlek och glädje, både roligt och intressant att läsa)
Sverre Sjölander: Från urhund till sällskapshund (Populärvetenskapligt med korta, relativt fristående kapitel och lättillgängligt språk)
 
Korsstygnsbroderi är enkelt. Finns massor av kul mönster på etsy :)
Pärlplattor är väl annars rätt nice verkar det som, och diamond painting är det många som sysslar med nuförtiden!

Diamond painting ser ut som en typisk sån sak som jag skulle försöka mig på, stå ut i några minuter och sen ge upp och det skulle flyga grejer i hela rummet :o Men pärlplattor kanske vore nåt! Tyckte om det när jag var liten iallafall.
 
"Synd" att du inte vill ha app annars hade jag också kunnat tips om en pusselapp! :D

Jag såg dock att denna veckan säljs pussel på Lidl för 49 kr eller liknande, sådana där självlysande på något vis, tror det var 1000 bitar, men kan ha sett fel. Vet inte kvalitet alls men tänkte själv kasta ett getöga på dem faktiskt. Älskar pussel, ser så dåligt nu så jag lägger inte pussel själv utan får hjälp av barnen när det är riktiga, annars använder jag min app eftersom man kan förstora bilderna och pusselbitarna där. Perfekt för mig. Men pussel är mitt tips också!

Är 1000 bitar "lagom"? Jag tror inte jag lagt pussel sedan jag hade ett 100-bitars lejonkungenpussel som liten, och det känns faktiskt lite för enkelt till och med för mig :p
 
Du har inte funderat på släktforskning? Om du blir fast kommer tiden bara att FLYGA förbi.... Tänker eftersom du skrev i inlägget ovanför att du var intresserad av historia.... :)
 
Jag tycker det är svårt att googla fram nåt informativt-men-inte-spoiler om författare, skriver de mycket typ rom-com eller vad är det för typ av handling i deras böcker?
Nu har jag inte läst jättemånga böcker av varje författare, men både Lucy Dillons och Jenny Colgans brukar handla om någon som förändrar sitt liv på något sätt. I en av Colgans serier är det en kvinna som blir av med jobbet och bestämmer sig för att flytta upp till de skotska högländerna och starta en bokbuss, till exempel. En annan av hennes serier handlar om en tjej som efter ett uppbrott flyttar från storstan till en pytteliten ö där hon öppnar bageri.

De är lite fåniga, men framförallt Jenny Colgans innehåller en dos härlig humor och många gulliga inslag (som när huvudkaraktären adopterar en lunnefågel och döper den till Neil till exempel). Jag är ganska kräsen och gillar inte alls den sortens böcker egentligen, men Jenny Colgans har jag njutit mycket av denna sommaren!
 
Jag behöver saker att göra för att hålla tankarna borta från dumheter. I nuläget blir det mest sitta och titta på Youtube, och det är ärligt talat inte jättekul flera timmar om dagen :cautious:

Jag är förstås i stallet en del, och ute med hundarna, men det går inte att göra 24/7.
Läsa funkar om det är en lättläst bok utan för "tunga" ämnen, som ändå är intressant/spännande/rolig. Så bokförslag kan vara nåt!

Pyssla är jag inte så bra på (har inga idéer) men målar ibland i målarbok, har dock svårt att koncentrera mig på det någon längre stund. Funderar på lägga pussel kanske? Har ni andra tips på "lätt" pyssel?

Sen har jag liksom slut på idéer :o Så har emot nästan vad som helst för tips som är "åt det hållet" om ni fattar ungefär vad jag är ute efter?

Kolla på Futurelearn, de har en massa onlinekurser man kan gå gratis. Jag gick en kurs om matlagning vid det engelska hovet under fem sekel, det var lagom långa segment och man kunde välja hur aktiv man ville vara. Från att se filmer och läsa kortare texter till att laga maten och diskutera i grupp.
 
Jag hade en period då jag behövde hålla mig borta från dumheter jag med... Började med korsstygn, det funkade över förväntan trots att jag är helt novis på sånt där. Korsord funkar oxå. Ljudbok brukar jag få tips om, men har aldrig fastnat för.
 
Jag behöver saker att göra för att hålla tankarna borta från dumheter. I nuläget blir det mest sitta och titta på Youtube, och det är ärligt talat inte jättekul flera timmar om dagen :cautious:

Jag är förstås i stallet en del, och ute med hundarna, men det går inte att göra 24/7.
Läsa funkar om det är en lättläst bok utan för "tunga" ämnen, som ändå är intressant/spännande/rolig. Så bokförslag kan vara nåt!

Pyssla är jag inte så bra på (har inga idéer) men målar ibland i målarbok, har dock svårt att koncentrera mig på det någon längre stund. Funderar på lägga pussel kanske? Har ni andra tips på "lätt" pyssel?

Sen har jag liksom slut på idéer :o Så har emot nästan vad som helst för tips som är "åt det hållet" om ni fattar ungefär vad jag är ute efter?
En gammalmoster, släkting 75+ cyklade till sonens sommarstuga, ca 5 mil, riksvägar delvis. Ta det som inspiration, jag gav mig genast ut på 5km tur med hunden och cykel. Tja vissa är Så bra helt enkelt.
 
Är 1000 bitar "lagom"? Jag tror inte jag lagt pussel sedan jag hade ett 100-bitars lejonkungenpussel som liten, och det känns faktiskt lite för enkelt till och med för mig :p
Jag tror de är det. Jag har något på 500, de går lite för fort. På surfplattan lägger jag 500 bitars och det går också fort. 1000 bitars känns mer som ett litet projekt. Inte för stort, inte för litet utan just lagom, man orkar med det liksom.
Men det gäller att välja rätt motiv! Jag föredrar lugna mjuka motiv som inte är plottriga, eller stadsbild eller liknande. Får bara inte vara plottrigt, det är stressande och jobbigt att ta in, tycker jag. Gå till en bokhandel och kika lite, eller leksaksaffär, de har också pussel.
 
Diamond painting ser ut som en typisk sån sak som jag skulle försöka mig på, stå ut i några minuter och sen ge upp och det skulle flyga grejer i hela rummet :o Men pärlplattor kanske vore nåt! Tyckte om det när jag var liten iallafall.
Haha välkommen till klubben! Morsan sysslar med det, själv begriper jag det inte alls. Tycker att det blir så fult med pärlorna dessutom så det skulle inte gå att göra nånting av det heller, och jag har aldrig sett någon diamond painting jag faktiskt gillat motivet på.
Pärlplattor verkar mycket trevligare så sett. Lite friare motivmässigt dessutom, det finns ju inga begränsningar alls. Det har mycket gemensamt med korsstygnsbroderi så sett, det är samma princip med pixelart men med olika material bara, så många som broderar skaffar tex pärlplattemönster att gå efter :D
 
Du har inte funderat på släktforskning? Om du blir fast kommer tiden bara att FLYGA förbi.... Tänker eftersom du skrev i inlägget ovanför att du var intresserad av historia.... :)

Njae tyvärr inte, vet att äldre släktingar har försökt släktforska men pga någon brand som förstörde alla gamla kyrkoböcker och register så tar det stopp där, så jag har aldrig riktigt känt nån mening med att försöka.
 
Nu har jag inte läst jättemånga böcker av varje författare, men både Lucy Dillons och Jenny Colgans brukar handla om någon som förändrar sitt liv på något sätt. I en av Colgans serier är det en kvinna som blir av med jobbet och bestämmer sig för att flytta upp till de skotska högländerna och starta en bokbuss, till exempel. En annan av hennes serier handlar om en tjej som efter ett uppbrott flyttar från storstan till en pytteliten ö där hon öppnar bageri.

De är lite fåniga, men framförallt Jenny Colgans innehåller en dos härlig humor och många gulliga inslag (som när huvudkaraktären adopterar en lunnefågel och döper den till Neil till exempel). Jag är ganska kräsen och gillar inte alls den sortens böcker egentligen, men Jenny Colgans har jag njutit mycket av denna sommaren!

Jag är inte så mycket för "fåniga" böcker men kanske ska ge nån ett försök iallafall, om de finns på biblioteket :)
 
Jag cyklar redan till stallet så behöver inte cykla mer :)
Jag tyckte det var en fräck utmaning dock. Fem mil för tanten är väl 15 mil för dig? Eller kanske 10 mil? Hon mådde så bra när jag pratade med henne. Du sökte ju utmaningar. Jag utmanar dig med att nolla din bilåkning då, för miljöns skull. Cykla, rid, promenera överallt. Heja dig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
4 979
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp