Tips på sysselsättning?

Problematisk

Trådstartare
Jag behöver saker att göra för att hålla tankarna borta från dumheter. I nuläget blir det mest sitta och titta på Youtube, och det är ärligt talat inte jättekul flera timmar om dagen :cautious:

Jag är förstås i stallet en del, och ute med hundarna, men det går inte att göra 24/7.
Läsa funkar om det är en lättläst bok utan för "tunga" ämnen, som ändå är intressant/spännande/rolig. Så bokförslag kan vara nåt!

Pyssla är jag inte så bra på (har inga idéer) men målar ibland i målarbok, har dock svårt att koncentrera mig på det någon längre stund. Funderar på lägga pussel kanske? Har ni andra tips på "lätt" pyssel?

Sen har jag liksom slut på idéer :o Så har emot nästan vad som helst för tips som är "åt det hållet" om ni fattar ungefär vad jag är ute efter?
 
Jag behöver saker att göra för att hålla tankarna borta från dumheter. I nuläget blir det mest sitta och titta på Youtube, och det är ärligt talat inte jättekul flera timmar om dagen :cautious:

Jag är förstås i stallet en del, och ute med hundarna, men det går inte att göra 24/7.
Läsa funkar om det är en lättläst bok utan för "tunga" ämnen, som ändå är intressant/spännande/rolig. Så bokförslag kan vara nåt!

Pyssla är jag inte så bra på (har inga idéer) men målar ibland i målarbok, har dock svårt att koncentrera mig på det någon längre stund. Funderar på lägga pussel kanske? Har ni andra tips på "lätt" pyssel?

Sen har jag liksom slut på idéer :o Så har emot nästan vad som helst för tips som är "åt det hållet" om ni fattar ungefär vad jag är ute efter?
Jag har lite svårt med koncentreration ibland, pussel är något som kan få mig att fasta i timmar! Min sambo säger att han aldrig sett mig så still som med ett pussel!
Jag rekommenderar 1000-bitars, det är lagom svårt tycker jag. Finns mängder av motiv, välj något du själv tycker är fint. 🙂
 
Utöver pussel så tycker jag om att lösa korsord! Krysstidningar går ju att köpa lite överallt, de räcker länge (för mig i alla fall) och brukar även innehålla en massa andra "mind games", typ sudoku och sånt.

Vad gäller böcker kan jag rekommendera t.ex. Jenny Colgan, Lucy Dillon och Liane Moriarty som författare, de skriver lättlästa feel good-böcker som åtminstone brukar få mig på bättre humör.
 
Googlade lite snabbt och det kanske kan vara nåt, är det nåt man typ köper i tidningsform eller hur "får man tag på" sånt?

Det finns säkert i tidningar också men jag föredrar appformen :)

Screenshot_20200921_163821_com.easybrain.nonogram.jpg
 
Jag har en pusselapp i mobilen som heter "Pussel" där man kan ställa in antal bitar och om man vill kunna rotera dessa. Nackdel dock att den verkar äta batteri men rätt trevlig för att få in pusseltänket om man har slut på vanliga pussel eller bara har tråkigt :) Brukar lägga pussel med en serie i bakgrunden. Mer komedihållet eller iaf utan väldigt mycket detaljer att hålla reda på.
 
Utöver pussel så tycker jag om att lösa korsord! Krysstidningar går ju att köpa lite överallt, de räcker länge (för mig i alla fall) och brukar även innehålla en massa andra "mind games", typ sudoku och sånt.

Vad gäller böcker kan jag rekommendera t.ex. Jenny Colgan, Lucy Dillon och Liane Moriarty som författare, de skriver lättlästa feel good-böcker som åtminstone brukar få mig på bättre humör.

Jag tycker det är svårt att googla fram nåt informativt-men-inte-spoiler om författare, skriver de mycket typ rom-com eller vad är det för typ av handling i deras böcker?
 
Jag har en pusselapp i mobilen som heter "Pussel" där man kan ställa in antal bitar och om man vill kunna rotera dessa. Nackdel dock att den verkar äta batteri men rätt trevlig för att få in pusseltänket om man har slut på vanliga pussel eller bara har tråkigt :) Brukar lägga pussel med en serie i bakgrunden. Mer komedihållet eller iaf utan väldigt mycket detaljer att hålla reda på.

Jag vill inte göra mer med en skärm, så pussel-app är nog inte för mig men ska ge "vanliga" pussel en chans
 
Nu är hösten är på G tycker jag att det är kul att plocka in fina löv, grenar, kottar, pumpor, torkade äppel-/apelsinskivor eller så och göra någon höstig bordsdekoration med någon ljuslykta eller så. Eller liknande i kruka med en planta ljung och ställa utanför dörren/på balkongen om man har någon.
 
Jag brukar ibland räkna matte. Letar upp något område med lite uppgifter som jag löser, gillar huvudsakligen algebra. Går ju utmärkt att välja nivå på det hela själv. Fin hjärngymnastik och sätt att få tiden att gå när man lessnat på att läsa.

Annars div handarbete. Nåltovning verkar roligt och är nog näst på min ’prova på lista’. Nyckeln för mig är att inte göra samma sak hela tiden för att fördriva tiden utan variera.
 
Korsstygnsbroderi är enkelt. Finns massor av kul mönster på etsy :)
Pärlplattor är väl annars rätt nice verkar det som, och diamond painting är det många som sysslar med nuförtiden!
 

Bifogade filer

  • IMG_20200621_185150_407.jpg
    IMG_20200621_185150_407.jpg
    593 KB · Visningar: 38
Det som hjälper mig bäst mentalt är yoga. Behöver inte vara ansträngande alls eller innehålla någon form av meditation. Bara mjuk rörelse så att kroppen kan få ta över en stund och stänga ner hjärnkontoret.

Även matlagning, böcker (Ålevangeliet är både lättsam och lärorik, populärvetenskap/krönika) och tanklöst dagboksskrivande (att skriva ner tankeströmmar helt utan censur och aktning på skrivregler etc).
 
Marianne Cedervalls böcker är trevliga och lättlästa. Serien om Mirjan och Hervor är typ fell good-deckare med starka kvinnor. Finns något med hästar på Gotland också, men de har jag inte läst.
 
Jag vill inte göra mer med en skärm, så pussel-app är nog inte för mig men ska ge "vanliga" pussel en chans
"Synd" att du inte vill ha app annars hade jag också kunnat tips om en pusselapp! :D

Jag såg dock att denna veckan säljs pussel på Lidl för 49 kr eller liknande, sådana där självlysande på något vis, tror det var 1000 bitar, men kan ha sett fel. Vet inte kvalitet alls men tänkte själv kasta ett getöga på dem faktiskt. Älskar pussel, ser så dåligt nu så jag lägger inte pussel själv utan får hjälp av barnen när det är riktiga, annars använder jag min app eftersom man kan förstora bilderna och pusselbitarna där. Perfekt för mig. Men pussel är mitt tips också!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
Övr. Hund Min valp har nu hunnit bli 15 veckor och har ända tills för ca 3-4 dagar sedan alltid kunnat vara lös. Jag har inte behövt vara orolig...
Svar
17
· Visningar
4 964
Senast: Grålly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp