Tips på tålig ”rymningssäker” transportbur?

Sasse

Trådstartare
Min transportbur är tydligen inte säker, märkte jag igår när katten helt sonika tryckte sig mot gallret tills det släppte från fästena. Tur i oturen fick jag tag i honom innan han drog som en avlöning.

Men, jag behöver en annan bur. Det jag söker är:
- Kompakt bur (som rymmer 6,5 kg)
- Helst öppning uppifrån.
- Om tyg, så man kan ta av och tvätta.
- TÅLIG för aggressiva försök att ta sig ut.

Finns det något sådant och var i så fall? Annat ni rekommenderar?

Den på bilden har jag nu, men den är dels för stor och dels som sagt inte säker.

0FDBB1AA-3092-4B63-AEE7-8794A753A2E8.jpeg
 
Det kan vara värt att kolla efter en bur som uppfyller IATAs krav för flygtransport, där måste det verkligen vara utbrytningssäkrat av förklarliga skäl. Finns bland annat MPS Skudo, där även minsta storleken ska tåla upp till 12 kg. Lånad bild:

t39735_1_1.jpg

Jag har inte exakt den, men något liknande och kan säga att den där låstypen är superbra. Trots ihärdiga försök så har aldrig katten lyckats ta sig ut, men det är samtidigt jättelätt att öppna för hans människa :D. Det finns ingen öppning ovanifrån men det är lätt att snäppa loss och lyfta av överdelen om det behövs. Den enda nackdel jag kan komma på är att den här typen av bur ofta är åt det större hållet, så har man begränsat med utrymme i bilen (eller vilket annat transportmedel man använder) så kan det behövas lite kreativt tänkande för att spänna fast den på ett bra sätt.
 
Det kan vara värt att kolla efter en bur som uppfyller IATAs krav för flygtransport, där måste det verkligen vara utbrytningssäkrat av förklarliga skäl. Finns bland annat MPS Skudo, där även minsta storleken ska tåla upp till 12 kg. Lånad bild:

Visa bifogad fil 90866

Jag har inte exakt den, men något liknande och kan säga att den där låstypen är superbra. Trots ihärdiga försök så har aldrig katten lyckats ta sig ut, men det är samtidigt jättelätt att öppna för hans människa :D. Det finns ingen öppning ovanifrån men det är lätt att snäppa loss och lyfta av överdelen om det behövs. Den enda nackdel jag kan komma på är att den här typen av bur ofta är åt det större hållet, så har man begränsat med utrymme i bilen (eller vilket annat transportmedel man använder) så kan det behövas lite kreativt tänkande för att spänna fast den på ett bra sätt.
Prio 1 är absolut att buren är säker och inte lätt att ta sig ur. Den måste inte ha öppning uppifrån, mer jag som funderat på om det skulle vara säkrare (och lättare att få in katten). Ska kika på buren du tipsar om! Minuset är ju storleken som du nämner. Jag har inte bil utan går alt. åker buss om jag har bråttom. Buren får ju gärna vara lätt att bära runt på mao ;)
 
Vår ena katt biter sig blodig i vanliga transportburar, men han åker snällt i sleepypod! Innerfodret är lätt att ta av och tvätta vid olyckor, öppnas uppifrån och hela "locket" går att ta av om man vill använda den som bädd. Numera kryper han gärna in och sover i den när vi är hemma också :)
 
Jag har en sån här, en Atlas 20 open top, tror jag det är.
Tror den är relativt rymningssäker om man ser till att allt sitter där det ska.
Dock osäker på vikten, handtaget sitter ju i gallret och det kanske inte tål så mycket. Det tål 5 kg i alla fall, främre katten väger det.
20170223_112304.jpg
 
Rekommenderar sleepypod. Definitivt rymningssäker, går att ta av och tvätta dynorna och skura insidan (en slags hård plasttextil i botten, vattentät). Också mycket mer bilsäker än plastburar som krossas vid krock.
 
Jo, det är Atlas 20 open/vision jag har och maxvikt på den är 8 kg. Jag har Sleepypod med, men tycker det är bökigt att dra igen dragkedjor och hålla katt samtidigt.
 
Jag har en annan modell av Atlas (utan öppning i taket), och tycker att den känns som att den är säker avseende "utbrytare". Den känns rejäl, mycket mer rejäl än min andra transportbur.
 
Har fått rekommenderat Atlas från flera ställen, så jag får se om jag kan hitta en sådan bur ute och ”känna på den”. Verkar efter beskrivning mer robust än den (de) jag har. Har också funderat på sleepypod i omgångar, men är det tygnät? Finns inte risken att klor kan fastna och ryka?

Rekommenderar sleepypod. Definitivt rymningssäker, går att ta av och tvätta dynorna och skura insidan (en slags hård plasttextil i botten, vattentät). Också mycket mer bilsäker än plastburar som krossas vid krock.

Jag har en rund imazo.. vet inte om jag var slarvig men plötsligt hade jag en katt i knät i bilen. 😳
Inget att skaffa mao ;)
 
Har fått rekommenderat Atlas från flera ställen, så jag får se om jag kan hitta en sådan bur ute och ”känna på den”. Verkar efter beskrivning mer robust än den (de) jag har. Har också funderat på sleepypod i omgångar, men är det tygnät? Finns inte risken att klor kan fastna och ryka?
Min katt klöser kopiöst på buren men har aldrig förlorat en klo (eller lyckats ta sönder nätet, vilket hänt med billigare burar). Enstaka "klohöljen" har gått av, som de gör ibland av sig själva, men hon har aldrig fastnat. Jag klipper inte hennes klor.
 
Min transportbur är tydligen inte säker, märkte jag igår när katten helt sonika tryckte sig mot gallret tills det släppte från fästena. Tur i oturen fick jag tag i honom innan han drog som en avlöning.

Men, jag behöver en annan bur. Det jag söker är:
- Kompakt bur (som rymmer 6,5 kg)
- Helst öppning uppifrån.
- Om tyg, så man kan ta av och tvätta.
- TÅLIG för aggressiva försök att ta sig ut.

Finns det något sådant och var i så fall? Annat ni rekommenderar?

Den på bilden har jag nu, men den är dels för stor och dels som sagt inte säker.

Visa bifogad fil 90862
 
Jag har en Iris Pet Travel Carrier som får lov att vara under flygplanssäte (den går inte hela vägen in men har godkända mått, min katt har flugit i den några gånger), den känns väldigt säker, går definitivt inte att öppna inifrån med tryck. Har flugit en gång med katten i en Merikh och upptäckte efteråt att katten lätt kunde trycka sig ut, fick efterhandsångest men som ”tur” var var katten för rädd för att försöka ta sig ut under resans gång. Slängde den väskan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Lillkatten har tagit sönder dragkedjan på sin transportväska och den stora behöver också en ny kattbur. Jag söker efter en hållbar bur...
Svar
4
· Visningar
603
Senast: Liten
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
1 882
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp