Tips på tåliga blommor till sommarhus i skärgården

Hoarfrost

Trådstartare
Smyger in här med en liten fråga eftersom jag gärna vill förvalta farmors gamla älsklingsrabatt som tidigare varit vacker och prunkande.

Den ligger på en väldigt solig plats på en udde ute i skärgården i Småland. Kan bli rejält blåsigt om det spelar roll.

Just nu har jag rivit upp en hel del luktärt som hade tagit över totalt. Även massor med gräs och annat ogräs.
Sparade någon vit blomma?, Någon buskiga grön grej som jag tror det kommer blommor på? Luktärter, fetknopp, stensöta, något annat grönt, och smultron.
Fluffade upp jorden och ska vattna igenom.

Men det är lite tomt! Så nu behöver jag tips på lättskötta växter som är ok med att bli vattnade extremt sporadiskt och oftast bara under ca 4 veckor på sommaren. Helst något som hänger kvar ett par år.
 
Nu är frågan om jag ska köpa färdiga plantor eller frön. Farmor har alltid sått och sagt att det är så mycket blåst att det blir bättre så.
Ligger det något i det tro?

Jag googlade alla förslag och hittade ett gäng fräna digitalis, gillade pipörten (vi har mycket humlor som smyger sig fram när vinden lägger sig)
Jättedaggkåpan passar nog inte i just den här rabatten men skulle passa perfekt i en annan rabatt vi har, så den tar jag med mig till senare projekt :)
 
Nu är frågan om jag ska köpa färdiga plantor eller frön. Farmor har alltid sått och sagt att det är så mycket blåst att det blir bättre så.
Ligger det något i det tro?

Jag googlade alla förslag och hittade ett gäng fräna digitalis, gillade pipörten (vi har mycket humlor som smyger sig fram när vinden lägger sig)
Jättedaggkåpan passar nog inte i just den här rabatten men skulle passa perfekt i en annan rabatt vi har, så den tar jag med mig till senare projekt :)

Pipört är busenkel att så, jag hade provat det.
 
Det finns inga digitalis i närheten de brukar gå att flytta eller helt enkelt prova att ta blomstänglar och hoppas fröna ta sig
Nej, är som sagt skärgårdsudde som är snustorr och blåsig som bara den så de mycket få blommor som finns är både svåra att hitta samt svåra att gräva upp (sten, massa massa sten.)
 
De var ju riktigt söta! Någon sån ska jag nog testa!
Nävor finns inte sällan vilda i skärgården också. Se om du hittar som du kan ta frön från.
Vill du ha något som brer ut sig, men inte lika mycket i karg skärgård som på vanliga villatomter så kan praktlysing och såpnejlika också passa. I Stockholms skärgård hittar man dem ofta mer eller mindre förvildade kring gamla hus. Men de blir inte lika invasiva som i god jord (kan med fördel placeras utanför rabatten).
Sedan hade jag satsat på någon fin rosbuske, t ex Roslagsros/finlads vita ros eller någon vildros som passar bra där det är lite kargt.
Kommer du inte ihåg vad din farmor brukade ha? Borstnejlikor är en gammaldags blomma som är tvåårig, men som frösår sig så att den verkar perenn. Finns i massor av färger. Detsamma gäller akleja. De är en ganska bra kombination eftersom aklejorna blommar före borstnejlikorna. Båda går utmärl
IMG_2062[1].JPG
t att fröså, gör du det på sommaren så blommar de nästa år. Sedan fortsätter de att korsa sig och fröså sig.
 
Nävor finns inte sällan vilda i skärgården också. Se om du hittar som du kan ta frön från.
Vill du ha något som brer ut sig, men inte lika mycket i karg skärgård som på vanliga villatomter så kan praktlysing och såpnejlika också passa. I Stockholms skärgård hittar man dem ofta mer eller mindre förvildade kring gamla hus. Men de blir inte lika invasiva som i god jord (kan med fördel placeras utanför rabatten).
Sedan hade jag satsat på någon fin rosbuske, t ex Roslagsros/finlads vita ros eller någon vildros som passar bra där det är lite kargt.
Kommer du inte ihåg vad din farmor brukade ha? Borstnejlikor är en gammaldags blomma som är tvåårig, men som frösår sig så att den verkar perenn. Finns i massor av färger. Detsamma gäller akleja. De är en ganska bra kombination eftersom aklejorna blommar före borstnejlikorna. Båda går utmärlVisa bifogad fil 53017t att fröså, gör du det på sommaren så blommar de nästa år. Sedan fortsätter de att korsa sig och fröså sig.
Jag får ta med mig en spade när jag åker runt på öarna och plocka med mig alla fina blommor jag ser kanske :D

Praktlysing finns ett par stycken i rabatt nr 2 som jag tänkte ta mig an som ett senare projekt. Jag minns att de tidigare fanns i hörnet på den rabatten och var jättefina och gula. Där behöver jag nog gräva ur nästan all jord lägga nytt, för den rabatten har ballat ur totalt. :cautious:

Rosor har vi i andra rabatter, uråldriga från farmors farmor men blommar fortfarande :love:(om än sparsamt)

Tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på de blommor farmor brukade ha, men jag brukade vara med och så blommor och ta hand om dem. Många av de blommor som tipsats om i tråden känner jag faktiskt igen!:up: Tyvärr är farmor rejält dement nu, önskar att jag hunnit fråga lite kring vad hon sådde osv - hon hade så himla mycket kunskap om vilka blommor som funkade på udden.
Gillade aklejorna och borstnejlikorna! De får hoppa in på min lilla lista :)
 
Smyger in här med en liten fråga eftersom jag gärna vill förvalta farmors gamla älsklingsrabatt som tidigare varit vacker och prunkande.

Den ligger på en väldigt solig plats på en udde ute i skärgården i Småland. Kan bli rejält blåsigt om det spelar roll.

Just nu har jag rivit upp en hel del luktärt som hade tagit över totalt. Även massor med gräs och annat ogräs.
Sparade någon vit blomma?, Någon buskiga grön grej som jag tror det kommer blommor på? Luktärter, fetknopp, stensöta, något annat grönt, och smultron.
Fluffade upp jorden och ska vattna igenom.

Men det är lite tomt! Så nu behöver jag tips på lättskötta växter som är ok med att bli vattnade extremt sporadiskt och oftast bara under ca 4 veckor på sommaren. Helst något som hänger kvar ett par år.
Min mormor hade judas silverpenningar, undrar om någon har den numera? Går att fröså. Trädgårds nattviol och Jakobs stege/blågull (finns vita också) är andra fina perenner som går fint att så. Phlox finns både perenn (höstflox) och annuell (sommarflox). Om hon sådde mycket så var det kanske mest ett- och tvååriga blommor? Ringblommor kanske?
 
Min mormor hade judas silverpenningar, undrar om någon har den numera? Går att fröså. Trädgårds nattviol och Jakobs stege/blågull (finns vita också) är andra fina perenner som går fint att så. Phlox finns både perenn (höstflox) och annuell (sommarflox). Om hon sådde mycket så var det kanske mest ett- och tvååriga blommor? Ringblommor kanske?
Minns att hon sådde ringblommor men de dog hela tiden :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp