Tips på torrfoder utan fisk? (utbruten från Kattsnack #5)

sthu

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Jag har börjat leta torrfoder utan fisk, och sjutton vad svårt det är att hitta! Det är skaldjur eller fiskolja i typ allt. Om det nu är det Tuvan inte tål.. Tänk om det är kyckling som inte går, hon älskar blötmat med kyckling :nailbiting:
Vad är ett bra första foder att introducera efter en månad med allergifoder? Så rent som möjligt förstås, men vad?
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag har börjat leta torrfoder utan fisk, och sjutton vad svårt det är att hitta! Det är skaldjur eller fiskolja i typ allt. Om det nu är det Tuvan inte tål.. Tänk om det är kyckling som inte går, hon älskar blötmat med kyckling :nailbiting:
Vad är ett bra första foder att introducera efter en månad med allergifoder? Så rent som möjligt förstås, men vad?

Fiskolja ska dom inte reagera på om dom är allergiska mot fisk, har jag hört i alla fall. Men det är inget jag vågar chansa med :) Om du vill ge något så rent som möjligt, varför inte introducera bara en protein? Alltså ge tex ren fisk för att kolla om det blir reaktion mot fisk :)
 
Fiskolja ska dom inte reagera på om dom är allergiska mot fisk, har jag hört i alla fall. Men det är inget jag vågar chansa med :) Om du vill ge något så rent som möjligt, varför inte introducera bara en protein? Alltså ge tex ren fisk för att kolla om det blir reaktion mot fisk :)

Tyvärr är fröken ganska kräsen så tex ren kyckling går bort. I sås och packad på burk däremot, det är gott det!
Ska man testa för att se vad som ger reaktion eller vad som inte ger reaktion? Det här är helt nytt för mig och google gör mig inte mycket klokare :o Ska givetvis prata med veterinären igen när det börjar bli dags att testa foder.
 
Tyvärr är fröken ganska kräsen så tex ren kyckling går bort. I sås och packad på burk däremot, det är gott det!
Ska man testa för att se vad som ger reaktion eller vad som inte ger reaktion? Det här är helt nytt för mig och google gör mig inte mycket klokare :o Ska givetvis prata med veterinären igen när det börjar bli dags att testa foder.


Cosma har våtfoder som är väldigt rena innehållsmässigt. Om det kanske kan vara något :)
 
Cosma har våtfoder som är väldigt rena innehållsmässigt. Om det kanske kan vara något :)

Ska kolla på det! Tror jag köpt Cosma tidigare till min förra katt, har för mig att det var poppis :d
Det känns som att blötmat är första steget va? Undrar hur länge man ska prova ett protein för att vara säker på att det inte är det som utlöser allergin. Det beror väl på hur allergisk katten är antar jag.
Hoppas hoppas att hon tål kyckling!
 
Ska kolla på det! Tror jag köpt Cosma tidigare till min förra katt, har för mig att det var poppis :d
Det känns som att blötmat är första steget va? Undrar hur länge man ska prova ett protein för att vara säker på att det inte är det som utlöser allergin. Det beror väl på hur allergisk katten är antar jag.
Hoppas hoppas att hon tål kyckling!

Jag tror det är bäst du ställer dom där frågorna till din veterinär som sköter allergiutredningen :) För min katt räcker det med bara en portion med foder som innehåller fisk för att han ska få utslag, men sen är han extremt allergisk mot väldigt mycket
 
Jag tror det är bäst du ställer dom där frågorna till din veterinär som sköter allergiutredningen :) För min katt räcker det med bara en portion med foder som innehåller fisk för att han ska få utslag, men sen är han extremt allergisk mot väldigt mycket

Ja, veterinären borde kunna svara på det mesta. Men jag är så otålig och nyfiken :D Jag hoppas det visar sig snabbt på Tuva med, det skulle underlätta en hel del. Om det räcker att prov ett foder en gång menar jag, och inte behöva köpa flera förpackningar som hon sen inte tål.
Det är ju några veckor kvar så jag behöver inte ha nån panik med att hitta foder. Tänkte börja med att testa det jag har hemma, Bozita extra kyckling och nötfärs i gelé borde väl gå bra som förstafoder. Torrfoder är ju smidigt att ha något som funkar men hittar jag bara bra blötmat så får de vackert leva på det (och jag får stå ut med gnälliga katter ett tag).
 
Ja, veterinären borde kunna svara på det mesta. Men jag är så otålig och nyfiken :D Jag hoppas det visar sig snabbt på Tuva med, det skulle underlätta en hel del. Om det räcker att prov ett foder en gång menar jag, och inte behöva köpa flera förpackningar som hon sen inte tål.
Det är ju några veckor kvar så jag behöver inte ha nån panik med att hitta foder. Tänkte börja med att testa det jag har hemma, Bozita extra kyckling och nötfärs i gelé borde väl gå bra som förstafoder. Torrfoder är ju smidigt att ha något som funkar men hittar jag bara bra blötmat så får de vackert leva på det (och jag får stå ut med gnälliga katter ett tag).
Kontrollera så att våtfoderna enbart innehåller kyckling eller nöt, och ej slaktrester från andra djur! På Mjau skriver dom aldrig ut alla proteiner som det innehåller. Saxat från Mjau Kalkon "Kött och animaliska biprodukter* (varav svensk kalkon 8%), mineralämnen, cikoriainulin* (0,1%) *Naturliga råvaror " vad dom övriga kött-källorna är får du enbart reda på om du kontaktar Mjau
 
Kontrollera så att våtfoderna enbart innehåller kyckling eller nöt, och ej slaktrester från andra djur! På Mjau skriver dom aldrig ut alla proteiner som det innehåller. Saxat från Mjau Kalkon "Kött och animaliska biprodukter* (varav svensk kalkon 8%), mineralämnen, cikoriainulin* (0,1%) *Naturliga råvaror " vad dom övriga kött-källorna är får du enbart reda på om du kontaktar Mjau

Jag läste på Bozita-paketen, det står kyckling (97%) och gris. Kanske dumt att testa det först? Hmm.. Djungel!

Tack för all input och hjälp :)
 
Googlar mig blå men hittar inget fiskfritt foder. Kanske dumt att googla på just det redan nu, med tanke på att jag inte vet vad det är hon inte tål. Jag har mest gett kyckling, i och med att det är det hon gillar bäst, vad gör jag om det är det hon är allergisk mot? :nailbiting: Hur vanligt är det med korsallergi, om de inte tål kyckling tål de inte kalkon eller fasan?
Jag tycker inte om sånt här..
 
Svårt, vad säger veterinären?

Vår katt äter Orijen regional red som torrfoder, han är en riktig köttkille! Haha!

Trodde att vilka blötmatspåsar som helst utom kyckling fungerade då han älskar gourmet påsar/burkar (ja, jag vet) 😩😁

Men så köpte vi nya sorten med fisk för han älskar moussen och tänkte ”same shit” men jävlar vad magen tog stryk! Jisses!

(Han har alltså typ fri tillgång på både torr och blöt mat)

Så kött, kött & fisk i mousseform fungerar men inte fisk på påse.. udda? 🤨
 
@Vogue Veterinären säger att vi kan diskutera det längre fram, det är trots allt ett par veckor på specialfoder kvar. Men jag är otålig :angel:

Orijen innehåller fisk, så det ska jag nog undvika. Om det nu är fisk hon inte tål.

Mysko att kisse tål vissa former och inte andra! Undrar vad det kan bero på.

Funderar vidare. När man ska testa sig fram till vilket protein det är som ställer till det, fungerar det med typ Applaws blötmat (eller nåt annat märke med hyfsat rent protein) eller är det bättre att köpa kycklingdelar/fläsk-/nötfärs och servera? Tror visserligen inte att fröken kräsen äter det, men är det bättre att göra så så testar jag förstås.
 
@Vogue Veterinären säger att vi kan diskutera det längre fram, det är trots allt ett par veckor på specialfoder kvar. Men jag är otålig :angel:

Orijen innehåller fisk, så det ska jag nog undvika. Om det nu är fisk hon inte tål.

Mysko att kisse tål vissa former och inte andra! Undrar vad det kan bero på.

Funderar vidare. När man ska testa sig fram till vilket protein det är som ställer till det, fungerar det med typ Applaws blötmat (eller nåt annat märke med hyfsat rent protein) eller är det bättre att köpa kycklingdelar/fläsk-/nötfärs och servera? Tror visserligen inte att fröken kräsen äter det, men är det bättre att göra så så testar jag förstås.

Applaws är kanon i det syftet! 🙌🏻 Finns en annan sort som heter något med ”naturligt”, samma sak där!

Ah just det, fan va dum jag är! Haha! 😅
 
Det var fiskbild på påsarna sist jag kollade. Jag dock inte läst innehållet.

Applaws får det bli! Det har jag nog hemma till och med.

Ja det innehåller massa fisk, tankevurpa hos mig! (Lusläste alla innehållsförteckningar när jag valde Orijen så borde ha koll 😩😜)

Ja Applaws är kanon, försöker tvinga min lille kille att äta A då och då pga bra innehåll!
Fungerar ibland men inte lika mycket smakförstärkare som i gourme tyvärr 🙃🙃
 
@sthu jag körde Bozita älgkött ett tag på min ena gravt allergiska katt. Men den katten som tidigare redogjort var ju inte bara foderallergisk och behövde medicin oavsett utifrån det.

Jag kör f.ö applaws torrfoder till mina nya småmissar och de älskar det. Känns bra att ge ett foder utan spannmål och 80% kött oavsett tycker jag 😄
 
@mackan Applaws ska jag kolla in!


Det finns ju fler icke spannmål och kötthalt 80 osv på marknaden också 😄
Jag läste en del bra tips om liknande foder både här och i övrigt på nätet innan jag valde just Applaws . Så jag är ingen advokat för just Applaws bara så det är tydligt 😅 (har svårt för ”nyfrälsta” oavsett ämne som propagerar för just sin egna frälsta produkt 😱) 😄

Dock känner jag stort för att din katt (och du) råkat få allergiproblematiken utifrån mina egna erf av allergi hos katt, så jag känner mig engagerad och hoppas som sagt du vill/fortsätter uppdatera hur det går för er 💜
 
Senast ändrad:
Ja det innehåller massa fisk, tankevurpa hos mig! (Lusläste alla innehållsförteckningar när jag valde Orijen så borde ha koll 😩😜)

Ja Applaws är kanon, försöker tvinga min lille kille att äta A då och då pga bra innehåll!
Fungerar ibland men inte lika mycket smakförstärkare som i gourme tyvärr 🙃🙃

Varför behöver du ”försöka tvinga i” något annat märke ”då och då”, om du ger din katt ett fullfoder i övrigt ?
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 868
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 869
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
689
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
860
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp