Tips på träningsglada raser?

Jag sällar mig till dem som tycker att schäfer kan passa. Trots att jag själv är vänstervarvare med exteriörschäfrar (ok, nya valpen glömmer vi :o )så tycker jag att du ska titta på brukskennel som avlar för sport snarare än tjänst.
INTE exteriörschäfer. Det finns tyvärr ytterst få exteriöruppfödare som bryr sig det allra minsta om mentalitet. Med andra ord, åk inte till Stora Stockholm och tro att du ska få träffa dugliga schäfrar där.
 
Jag sällar mig till dem som tycker att schäfer kan passa. Trots att jag själv är vänstervarvare med exteriörschäfrar (ok, nya valpen glömmer vi :o )så tycker jag att du ska titta på brukskennel som avlar för sport snarare än tjänst.
INTE exteriörschäfer. Det finns tyvärr ytterst få exteriöruppfödare som bryr sig det allra minsta om mentalitet. Med andra ord, åk inte till Stora Stockholm och tro att du ska få träffa dugliga schäfrar där.

Åh, har du en bruksis också? Var då ifrån? :)
 
Åh, har du en bruksis också? Var då ifrån? :)

Samma uppfödare som alltid men efter en Imzedrift's hane. Så en kombo där mamman är exteriörschäfer som är mycket aktiv och uppskattad i hemvärnet. Valpen är egentligen bara till låns ett tag tills uppfödaren bestämmer sig vilken av de två dom sparat som ska bli deras nästa tävlingshund. Långsiktigt tänk för att få in mer drifter i exteriöraveln.
 
Du vill ha en brukshund. Egentligen funkar alla brukshundsraserna. Hade valt bort Boxer pga hälsan. Bland rottweileraveln finns tyvärr också en del mentalt skräp. Malle är nog för intensiva om man är nybörjare.

Schäfer tycker jag låter som ett bra val.

Kan så klart inte låta bli att dyka in när boxer nämns. Jag tycker inte hälsan bör avskräcka om man är noggrann i valet av uppfödare. Däremot om man vill ha en hund med en massa vill to please så är det svårare att hitta bland boxer. De är inte heller hundar som man harvar lydnad med direkt. Så nej, boxer är nog inte helt rätt, men skulle inte säga att hälsan är hindret. Dock lite urval idag i Sverige.
 
Jag sällar mig till dem som tycker att schäfer kan passa. Trots att jag själv är vänstervarvare med exteriörschäfrar (ok, nya valpen glömmer vi :o )så tycker jag att du ska titta på brukskennel som avlar för sport snarare än tjänst.

Nja, jag tycker nog att de mer tjänsteinriktade har stabilare hundar än sportkennlarna. Sportkennlarna tenderar att ha för mycket nerv, snabba reaktioner och jäkligt gnälliga hundar. Ofta inte så okomplicerade.
Tittar man på tex Spårmarken som L-testar nästan alla avkommor med GK, otroligt lättsamma och stabila hundar.
 
Om du vill köra mycket drag vill jag slå ett slag för dobermann faktiskt. Nackdelen är DCM och svår att ha lös. även om det går med rätt träning.

Kul brukshund som ställer upp på allt och är väldigt bra i draget med. Underhållsfri päls men behöver täcke om man är stilla ute på vintern/i bilen. Min fryser dock aldrig i rörelse.
Tycker inte dobermann är ljudligare än tex schäfer iaf. Min vaktar ingenting hemma typ men kan skälla/pipa ute vid tristess - men det är nog mer skit bakom kopplet än något annat ;)
 
Skulle också säga schäfer. Eller annan bruksras du fastnar för. Just nu får min tik mindre än det du räknar upp :D

Min tik är helt fantastiskt rolig att träna med och ganska enkel i vardagen ändå (lättbelönad :angel:) trots att hon är snabb och explosiv. Men hon tänker innan. Vilket är en stor fördel :D

Dock innebär ju en brukshund (generellt) att man får styra mer i vardagen. Menr man bekväm med/beredd på det så är de skitroliga. Vill man inte ha det utan enklare hundar så finns ju typ pudel, retriever, spaniel :)

Min dam nedan

received_10209742089257510.jpeg


ZY99IZe.jpg
 
Jag kan motivera mitt rastips om Schäfer lite :)

Otroligt allroundras med stor will to please. Du kan absolut träna samtliga av de saker du tar upp inklusive drag och rapport.

Angående pälsen så är de helt underhållsfria. Jag brukade borsta ur under fällperioderna för att skona soffan lite men det är inget måste. Det blir aldrig tovor eller snöklumpar som fastnar. Pälsen är dessutom väldigt funktionell för både väder och temperaturer.

Mentaliteten då. Schäfrar är oftast neutrala. Ett sniffande/snabbkoll så har de gjort sin hälsning av okända. När det gäller kända personer så kan de bli väldigt glada men inte "labradorglada".
De är inte skälliga och väljer man ur stabila linjer så ljudar de inte under arbete heller. Merparten är mycket miljöstarka.

Se dig inte blind på motion. En Schäfer gör du mer nöjd med huvudbry än fysisk motion. Slänger in en bild på en av mina uppfödningar som ägaren pga sjukdom gjort till rena cirkusapan :p
Vill du ha tips på kennlar så PMa.


Visa bifogad fil 38248
Nu har du fått mig att vilja ha en schäfer igen! Alltså, det är ju verkligen den ultimata hunden ❤️.
 
Vet att du är inne på schäfer nu, men angående renvallarraserna så har jag inte hört att den lapska vallhunden är svårmotiverad. Den är väldigt snarlik den finska och svenska lapphunden, bara lite mer "bruks" i (i Finland används den visst inom några bruksgrenar).

När det kommer till träning handlar det nog mer om att det ska vara roligt att träna. Många lapska vallhundar jag känner går det bra för i lydnad, spår, osv.
 
Vet att du är inne på schäfer nu
Hur visste du det? :eek:

Skämt åsido, då kanske den lapska vallhunden kan vara intressant. Har du erfarenhet av rasen och vet hur de är mentalt? Är de väldigt ljudliga? :p

Visst har du en norsk lundehund? Skulle du säga att den rasen kan passa mig?
 
Svarar alla.

Jag har ju funderat på brukshund i perioder. Jag älskar den mentala träningen och vill ha en hund som tackar ja till sådant arbete, utan att behöva motiveras. Jag vill kunna ”nöta” moment. Jag vill helst inte ha några begränsningar. Men det sätter samtidigt högre krav på mig och jag är osäker på om jag är lämpad för den sortens hund. Om jag struntar i mina eventuella begränsningar gällande den fysiska biten, så är jag inte vidare smart och inte en idérik person. Att skaffa en hund som kommer vara smartare än mig själv är kanske… mindre smart. Jag är rädd att jag inte är tillräcklig helt enkelt. Inte tillräckligt duktig på att vare sig hitta på nya saker att lära eller tillräckligt duktig att lära ut.

Innerst inne tror jag att jag vill ha en brukshund, eller åtminstone är jag väldigt nällad. Jag är bara livrädd att det ska bli fel, att jag överskattat mig själv och vad jag vill göra. Att jag inte är rätt sorts människa.

Jag vet inte vad som är bäst, att skaffa en bruksras och hoppas att det jag erbjuder räcker, eller skaffa en mindre aktiv ras och hoppas att den vill samma som mig. Risken att den blir ointresserad/svårmotiverad finns och det skulle nog vara ett värsta scenario för mig.

Jag har viss erfarenhet av svårmotiverad hund, från mina föräldrars tidigare hund. Den var totalt ointresserad av allt vad träning hette, och det var så frustrerande! Numera har de en betydligt mer lättränad hund, men jag känner att jag vill ha mer. Jag vill kunna träna längre pass, ”nöta” moment osv. Jag saknar det när jag tränar mina föräldrars hund. Han försöker verkligen och tycker träning är kul korta stunder, men han är mer en ”noshund” så att säga, och föredrar att jobba självständigt med nosen än moment där jag försöker lära honom något och han behöver tänka till. Jag vill ha en hund med mer go, som gillar problemlösning också och inte bara ”nosarbeten”.

Med det sagt, jag ÄR nällad på brukshund, men vet inte ett jotta om dem. Hur är de att leva med? Ni som har brukshund, hur ofta aktiverar ni/hur mycket behöver era hundar? Hur ofta behöver de utmanas med något nytt?

Är det ett måste att sikta mot tävling eller fungerar ett aktivt hem lika väl? Jag tänker att jag ska satsa mot tävling, men har aldrig tävlat någonsin och vet inte vad jag tycker om det. Jag är i varje fall ingen tävlingsmänniska, men för hundens skull och för att träningen ska bli mer effektiv – då kan jag tänka mig det.


Jag tänker ändå kika vidare på andra raser än bruksraser, ifall min rädsla tar över vill jag ha något att falla tillbaka på så att säga. Av de raserna på min lista har jag funderat mer på labrador, pudel (trots pälsen) och finsk lapphund.

Corgisarna kan eventuellt även vara av intresse om de nu generellt är träningsglada av sig. Hur ser deras hälsa ut? Är de lite hälsosammare än t.ex. tax som också har korta ben osv? Jag tror inte jag träffat en enda tax utan problem med ryggen nämligen och är rädd att det är samma för andra raser som har lite samma kroppsbyggnad.

Finns det någon här som även testat dra med sina corgis?
 
Svarar alla.

Jag har ju funderat på brukshund i perioder. Jag älskar den mentala träningen och vill ha en hund som tackar ja till sådant arbete, utan att behöva motiveras. Jag vill kunna ”nöta” moment. Jag vill helst inte ha några begränsningar. Men det sätter samtidigt högre krav på mig och jag är osäker på om jag är lämpad för den sortens hund. Om jag struntar i mina eventuella begränsningar gällande den fysiska biten, så är jag inte vidare smart och inte en idérik person. Att skaffa en hund som kommer vara smartare än mig själv är kanske… mindre smart. Jag är rädd att jag inte är tillräcklig helt enkelt. Inte tillräckligt duktig på att vare sig hitta på nya saker att lära eller tillräckligt duktig att lära ut.

Innerst inne tror jag att jag vill ha en brukshund, eller åtminstone är jag väldigt nällad. Jag är bara livrädd att det ska bli fel, att jag överskattat mig själv och vad jag vill göra. Att jag inte är rätt sorts människa.

Jag vet inte vad som är bäst, att skaffa en bruksras och hoppas att det jag erbjuder räcker, eller skaffa en mindre aktiv ras och hoppas att den vill samma som mig. Risken att den blir ointresserad/svårmotiverad finns och det skulle nog vara ett värsta scenario för mig.

Jag har viss erfarenhet av svårmotiverad hund, från mina föräldrars tidigare hund. Den var totalt ointresserad av allt vad träning hette, och det var så frustrerande! Numera har de en betydligt mer lättränad hund, men jag känner att jag vill ha mer. Jag vill kunna träna längre pass, ”nöta” moment osv. Jag saknar det när jag tränar mina föräldrars hund. Han försöker verkligen och tycker träning är kul korta stunder, men han är mer en ”noshund” så att säga, och föredrar att jobba självständigt med nosen än moment där jag försöker lära honom något och han behöver tänka till. Jag vill ha en hund med mer go, som gillar problemlösning också och inte bara ”nosarbeten”.

Med det sagt, jag ÄR nällad på brukshund, men vet inte ett jotta om dem. Hur är de att leva med? Ni som har brukshund, hur ofta aktiverar ni/hur mycket behöver era hundar? Hur ofta behöver de utmanas med något nytt?

Är det ett måste att sikta mot tävling eller fungerar ett aktivt hem lika väl? Jag tänker att jag ska satsa mot tävling, men har aldrig tävlat någonsin och vet inte vad jag tycker om det. Jag är i varje fall ingen tävlingsmänniska, men för hundens skull och för att träningen ska bli mer effektiv – då kan jag tänka mig det.


Jag tänker ändå kika vidare på andra raser än bruksraser, ifall min rädsla tar över vill jag ha något att falla tillbaka på så att säga. Av de raserna på min lista har jag funderat mer på labrador, pudel (trots pälsen) och finsk lapphund.

Corgisarna kan eventuellt även vara av intresse om de nu generellt är träningsglada av sig. Hur ser deras hälsa ut? Är de lite hälsosammare än t.ex. tax som också har korta ben osv? Jag tror inte jag träffat en enda tax utan problem med ryggen nämligen och är rädd att det är samma för andra raser som har lite samma kroppsbyggnad.

Finns det någon här som även testat dra med sina corgis?

Om vi nu fortsätter med tanken att brukshund = schäfer så är en BRA schäfer varken svår att träna med eller att leva med. Bara för att dom gärna jobbar 24/7 om dom får så betyder det inte att dom kräver det. Visst behöver dom motion och mental stimulans men vi snackar inte maraton och kvantfysik.
Dom schäfrar som kräver konstant aktivering skulle jag vilja säga har rätt stora brister i temperamentet.

Schäfern är för mig verkligen den ultimata allroundhunden. Vill man pyssla med lite av varje så ställer den upp på det och vill man elitsatsa mot ett specifikt håll så funkar det.
 
Jag kan bara tala för hur mina egna Schäfrar har varit att leva med.
Jag skulle vilja säga enkla. Bra av och påknapp. I perioder har det varit lite aktivering pga olika anledningar och det har de fixat bra utan att bli odrägliga. Men de har också i perioder fått jobba hårt vilket de glatt tackat ja till. Vi födde upp mot sport och tjänst så kraven har varit att de ska orka prestera mycket och bra.
Ändå har de varit vanliga familjehundar. De har levt bland barn, lille Dvärgschnauzern, katter och i en vanlig vardag med att åka med på semestrar likväl som tävlingar och prov. De som gått i tjänst har även de kunnat ställa om mellan arbete och semesterperioder med sin familj där inte mycket sker. Det är så rasen SKA vara. Sen finns det tyvärr hundar med dålig nervkonstruktion som känns lite ADHD och pipiga men dessa går att undvika om man köper från rätt linjer/uppfödare.
 
@linnsan @Voff
Schäfer är nog den vackraste rasen som finns!
Jag kan motivera mitt rastips om Schäfer lite :)

Otroligt allroundras med stor will to please. Du kan absolut träna samtliga av de saker du tar upp inklusive drag och rapport.

Angående pälsen så är de helt underhållsfria. Jag brukade borsta ur under fällperioderna för att skona soffan lite men det är inget måste. Det blir aldrig tovor eller snöklumpar som fastnar. Pälsen är dessutom väldigt funktionell för både väder och temperaturer.

Mentaliteten då. Schäfrar är oftast neutrala. Ett sniffande/snabbkoll så har de gjort sin hälsning av okända. När det gäller kända personer så kan de bli väldigt glada men inte "labradorglada".
De är inte skälliga och väljer man ur stabila linjer så ljudar de inte under arbete heller. Merparten är mycket miljöstarka.

Se dig inte blind på motion. En Schäfer gör du mer nöjd med huvudbry än fysisk motion. Slänger in en bild på en av mina uppfödningar som ägaren pga sjukdom gjort till rena cirkusapan :p
Vill du ha tips på kennlar så PMa.


Visa bifogad fil 38248
Det låter ju helt klockrent. Nu fick du mig sugen på Schäfer ;)
Skulle också säga schäfer. Eller annan bruksras du fastnar för. Just nu får min tik mindre än det du räknar upp :D

Min tik är helt fantastiskt rolig att träna med och ganska enkel i vardagen ändå (lättbelönad :angel:) trots att hon är snabb och explosiv. Men hon tänker innan. Vilket är en stor fördel :D

Dock innebär ju en brukshund (generellt) att man får styra mer i vardagen. Menr man bekväm med/beredd på det så är de skitroliga. Vill man inte ha det utan enklare hundar så finns ju typ pudel, retriever, spaniel :)

Min dam nedan

Visa bifogad fil 38282

ZY99IZe.jpg
Får man fråga vad din hund får i aktivitet just nu? Bara för att ha något att jämföra med J

Och för en som inte vet hur det är att leva med brukshund, på vilket sätt behöver man styra upp ”mer”? Vad kan hända om man misslyckas med att styra upp?
Jag sällar mig till dem som tycker att schäfer kan passa. Trots att jag själv är vänstervarvare med exteriörschäfrar (ok, nya valpen glömmer vi )så tycker jag att du ska titta på brukskennel som avlar för sport snarare än tjänst.
INTE exteriörschäfer. Det finns tyvärr ytterst få exteriöruppfödare som bryr sig det allra minsta om mentalitet. Med andra ord, åk inte till Stora Stockholm och tro att du ska få träffa dugliga schäfrar där.
Hur kommer det sig att du tror en sportavlad lämpar sig bättre än tjänst? Vad finns det för skillnader? Jag kommer absolut satsa på en bruksavlad om det blir Schäfer. Gillar inte hur exteriörschäfern ser ut och rör sig, även om inte alla är extrema.
Dom kelpie jag träffat stämmer in precis i vad du söker.
Kelpie är en av de brukshundar jag funderat på faktiskt. Nu har jag bara träffat en enda individ, och den hunden tog mig med storm, men det var nog rätt mycket för att den verkade gilla mig :p Annars har jag inte träffat på någon kelpie mig veterligen. Har du erfarenhet av rasen och kan berätta mer om dem?
Om du vill köra mycket drag vill jag slå ett slag för dobermann faktiskt. Nackdelen är DCM och svår att ha lös. även om det går med rätt träning.

Kul brukshund som ställer upp på allt och är väldigt bra i draget med. Underhållsfri päls men behöver täcke om man är stilla ute på vintern/i bilen. Min fryser dock aldrig i rörelse.
Tycker inte dobermann är ljudligare än tex schäfer iaf. Min vaktar ingenting hemma typ men kan skälla/pipa ute vid tristess - men det är nog mer skit bakom kopplet än något annat
Har funderat på Dobermann smått i omgångar, men vad jag hört är rasen rätt sjuk av sig och de blir inte så gamla. Det kanske har ändrats sedan jag hörde det för ett par-några år sedan.

Nu skrev du att din inte vaktar hemma, men är de inte generellt rätt vaktiga? Eller kanske bara jag som träffat den typen av hundar.

Hur är de mentalt annars? De jag träffat på har inte direkt varit några hundar att gå fram till om man säger så :D men det kan ha varit för att de just vaktat. Är de mer reserverade mot främlingar eller gillar de nya? Hur är de att träna? Fokus på föraren eller lite lättdistraherade?
Du vill ha en brukshund. Egentligen funkar alla brukshundsraserna. Hade valt bort Boxer pga hälsan. Bland rottweileraveln finns tyvärr också en del mentalt skräp. Malle är nog för intensiva om man är nybörjare.

Schäfer tycker jag låter som ett bra val.
Boxer är inget alternativ. Jag vet inget om hälsan, men de verkar vara rätt clowniga vilket inte riktigt är min melodi. Rottweileraveln har jag hört är svajig. Liksom aussieaveln.
Av de hundar du själv räknat upp så låter labradoren som ett säkrast kort, men skaffa en DP eller jaktvariant om du vill ha störst chans till träningslust.

Pudel är också ett underskattat rasval, funkar till allt det du önskar.
Labradoren är lite lockande. Jaktvarianten antar jag behöver apportera? Jag vet ingenting om den sporten eller om det är något jag kan tänkas gilla. Men DP-labbe kanske kan vara något, om det går att få tag på en sådan.

Pudel kan också vara något. Jag kan kompromissa med pälsen om den har allt annat jag vill ha. Vet du om det är skillnad på dvärg-, mellan-, och storpudel?
En sportig labrador retriever kanske kan vara någonting?
Absolut! Jag har den på min lista, så den kan vara aktuell.
 
@Fisherling Jag tror aldrig att jag träffat en bruksaussie. Utställningsvarianten har jag träffat och de har alla varit översvallande glada åt allt och alla. Huruvida de varit träningsglada vet jag inte, och det kvittar egentligen eftersom jag inte vill sponsra den aveln. Men hurdan är bruksaussien? Hur mycket gör du med dina för att de ska bli nöjda? Hur är de generellt mentalt? Jag har för mig att jag läst att de kan vara rätt hårda, skarpa. Inte nödvändigtvis lämpade som förstahund. Stämmer det in på den erfarenhet du har av rasen?
Malle, aussie eller kelpie.

Jag har två finska lapphundar och du ska ha ett jäkla flyt om du får en som du kan ”nöta lydnad” med.
Om vi tar bort själva nötandet, tror du rasen kan passa annars? Är rasen i övrigt vad jag vill ha och lätt att motivera till arbete kan jag kompromissa med att nöta lydnad.
Visserligen lite pälsvård och liten hund men måste ändå tipsa om papillon, den jag hade orkade med mer än vad schäfern gjorde . Sveriges första lydnadschampion va dessutom en papillon tik .
Jag har kanske fördomar, men jag tänker att en så liten hund med så mycket päls och drag = mindre bra kombination. Men jag blir gärna överbevisad :) Hur funkar det med den pälsen utomhus förresten, drar de mer sig en massa in? Samlar snöbollar under vintertid?

Vet du hur bra de är på nosarbete? Är de sportiga och är med på det mesta? Går det att "nöta" lydnad eller blir de snabbt uttråkade?
Min mamma har en västgötaspets, forfarande unghund men hon är även uppvuxen ned sådana då mormor och morfar alltid haft. Pigga och arbetsvilliga hundar. Lite gapig kan jag tycka, men kanske hör småhundar till ;) Rätt så tuff hund, mkt go i honom. Han vet nog inte om sin storlek, Håller lätt igång med både mina två och min brors jakthundar(stövare)och han är inte den som ledsnar i första taget.

Engelsk springer spaniel? Min tik älskar att jobba, jag tränar viltspår med henne och tanken är att kunna göra eftersök med henne så småningom. Lättlärd, och tycker att allt hon får göra är roligt. Har precis lärt henne leta grimmor i hagen, så varje gång
hon är med i hagarna så har hon lyckas hitta minst en grimma. Kan kolla upp och markera att nått vilt dykt upp, men jagar inte efter.
Otroligt matglad, är hundgodiset slut så funkar vanlig hundmat utmärkt som belöning. Lite nackdel att det verkar inte finnas nån botten.. Älskar att göra saker, och med en bra av/på knapp. Är full med energi ute men inne är hon lugn och nöjd. Lagom storlek, överlag en väldigt lagom hund på alla vis.
Pälsvården är inte jätteavancerad, jag borstar kanske 1-2 dagar i veckan. Nu har jag dock inte hållit henne rastypiskt trimmad...
Dessutom är hon väldigt vacker :love:
Visa bifogad fil 38263
Jag är rätt säker på att Västgötaspetsen har hög ljudnivå generellt ;) Pratar du förresten om rasen generellt eller den här individen när du säger att de är arbetsvilliga? Jag har hört både och nämligen och vill bara försäkra mig om vad du menar.

För egen del har jag aldrig träffat en arbetsvillig Västgötaspets, men det är ändå något hos dem som tilltalar mig. Men jag skulle inte våga skaffa en om det är som grisen i säcken vad man får.

Springer spaniel har jag aldrig tänkt på faktiskt. Skulle du säga att de generellt är arbetsvilliga? Det låter som en väldigt trevlig hund du har.

Måste man borsta så ofta? :p
 
@Thunderjaw
Majoriteten av de bruksaussies jag träffar bryr sig inte nämnvärt om andra, om det inte är så att man har godis eller leksaker de vill åt :D Skulle inte påstå att aussies är hårdare eller skarpare än de flesta andra brukshundar, jag köpte Tinja som min förstagångshund och det har gått hur bra som helst. Vi är uppe i klass 3 agility, klass 2 lydnad och igår blev hon rallychampion, hon är min första tränings- och tävlingshund, 4,5 år gammal är hon nu. Båda mina är oerhört lättsamma och enkla att leva med (utom att Asni inte kan gå vettigt i koppel än.. Hon går mycket bättre lös), jag kan punta över dem på vem som helst utan problem varesig det är hundpassning eller träning. De är väldigt chill med miljöer, till och med min lilla 17-månaders galning tar även de mest intensiva tävlingsmiljöer med ro. Ingen av dem springer varken på vilt eller till andra hundar eller människor, om jag inte säger "gå och hälsa".

Jag är inne i en intensiv period med träning nu så det blir en hel del, typ 4 dagar i veckan är jag på klubben, utöver kurser och tävlingar. Men under somrarna dör jag av värmen, då är de nöjda med att ränna runt på sjötomten på landet och enklare tricksträning på kvällen, med kanske ett större träningspass varannan vecka. De är oerhört anpassningsbara, men blir det veckor utan något alls så börjar de vakta och boffa och ha hyss för sig :p
 
Senast ändrad:
Jag har kanske fördomar, men jag tänker att en så liten hund med så mycket päls och drag = mindre bra kombination. Men jag blir gärna överbevisad :) Hur funkar det med den pälsen utomhus förresten, drar de mer sig en massa in? Samlar snöbollar under vintertid?

Vet du hur bra de är på nosarbete? Är de sportiga och är med på det mesta? Går det att "nöta" lydnad eller blir de snabbt uttråkade?
[/QUOTE]
Ja tyvärr så blir det en del snöbollar, jag brukade klippa min runt benen så blev det inte lika illa. Lite kvistar kan också följa med in :D . Dock är den inte så svårskött iövrigt, borstade min kanske en gång i veckan, smuts m.m. faller ju lätt av då pälsen är så glatt.
Min tränare har border collies, malle och papillon, hon tränar och tävlar hellre sina papillons i lydnad då de är så tacksamma att träna. Samtidigt som de har lätt för att koppla av inomhus. Mallarna är ju rätt skarpa så de tränar hon mer skydd med och sina BCs har hon till vallning. De som skällde om de va med på träning så va det mallarna och BCarna, hennes pappisar va alltid tysta :).

Min kunde man nöta lydnad i timmar utan att han tröttna och hade en bra nos! Det enda han inte gillade va agility.. det tyckte han va urtråkigt :laugh:
 
@linnsan @Voff
Schäfer är nog den vackraste rasen som finns!

Det låter ju helt klockrent. Nu fick du mig sugen på Schäfer ;)

Får man fråga vad din hund får i aktivitet just nu? Bara för att ha något att jämföra med J

Och för en som inte vet hur det är att leva med brukshund, på vilket sätt behöver man styra upp ”mer”? Vad kan hända om man misslyckas med att styra upp?

Hur kommer det sig att du tror en sportavlad lämpar sig bättre än tjänst? Vad finns det för skillnader? Jag kommer absolut satsa på en bruksavlad om det blir Schäfer. Gillar inte hur exteriörschäfern ser ut och rör sig, även om inte alla är extrema.

Kelpie är en av de brukshundar jag funderat på faktiskt. Nu har jag bara träffat en enda individ, och den hunden tog mig med storm, men det var nog rätt mycket för att den verkade gilla mig :p Annars har jag inte träffat på någon kelpie mig veterligen. Har du erfarenhet av rasen och kan berätta mer om dem?

Har funderat på Dobermann smått i omgångar, men vad jag hört är rasen rätt sjuk av sig och de blir inte så gamla. Det kanske har ändrats sedan jag hörde det för ett par-några år sedan.

Nu skrev du att din inte vaktar hemma, men är de inte generellt rätt vaktiga? Eller kanske bara jag som träffat den typen av hundar.

Hur är de mentalt annars? De jag träffat på har inte direkt varit några hundar att gå fram till om man säger så :D men det kan ha varit för att de just vaktat. Är de mer reserverade mot främlingar eller gillar de nya? Hur är de att träna? Fokus på föraren eller lite lättdistraherade?

Boxer är inget alternativ. Jag vet inget om hälsan, men de verkar vara rätt clowniga vilket inte riktigt är min melodi. Rottweileraveln har jag hört är svajig. Liksom aussieaveln.

Labradoren är lite lockande. Jaktvarianten antar jag behöver apportera? Jag vet ingenting om den sporten eller om det är något jag kan tänkas gilla. Men DP-labbe kanske kan vara något, om det går att få tag på en sådan.

Pudel kan också vara något. Jag kan kompromissa med pälsen om den har allt annat jag vill ha. Vet du om det är skillnad på dvärg-, mellan-, och storpudel?

Absolut! Jag har den på min lista, så den kan vara aktuell.
Jag har träffat flertalet kelpie och alla har varit ungefär likadana. Lydiga lyhörda och inte brytt sig så mycket om omgivningen och dom har riktigt mycket power när dom tränar, har inte upplevt dom som lika giftiga på omgivningen som schäfer och liknande heller utan lite coolare i vardagen. Min erfarenhet..
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 463
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp