Tips på träningsglada raser?

Thunderjaw

Trådstartare
Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av raserna som listas på SKK och har valt ut några som kanske kan passa. Känner ni till någon av raserna får ni jättegärna dela med er av era erfarenheter.

Kort om mig är att jag är uppvuxen med hund, men har inte haft en egen tidigare. Jag är ensamstående med mina katter som sällskap. Bor i lägenhet och har inga närliggande planer om husköp.

Det jag söker är en träningsglad hund. Viktigt att hunden har will to please och tycker det är roligt med mental träning. Jag vill även ha en lättmotiverad hund, då jag själv tappar motivationen av behöva hitta ett sätt att motivera hunden. En ras som generellt är svårmotiverad vill jag inte chansa med.

Jag vill kunna harva lydnad, köra nosework och drag (främst till cykel). Olika sökmoment och rallylydnad låter också roligt, men det är de tre främsta jag inte vill kompromissa med.

Rapport har jag läst om och det låter också roligt, men då kommer vi in på brukssporter. Jag har periodvis funderat på om brukshund kan vara något, men är tveksam. Dels för att jag har noll och intet erfarenhet av brukshund, dels för att jag har rygg-/höftbesvär som gör att den fysiska aktiviteten kanske inte är tillräcklig. Jag vet inte heller om jag är tillräckligt intelligent och påhittig för så pass smarta hundar :p Kan man träna rapport utan brukshund?

Jag är ingen tävlingsmänniska, men det hade varit kul att satsa på det. Jag tänker också att träningen blir mer effektiv och målinriktad med… ja, ett mål.

Förutom ovan önskemål vill jag även att hunden har/är:
  • Föremålsintresse.
  • Matintresse.
  • Frisk ras i kropp och knopp.
  • Tystlåten eller lätt till att träna bort skall.
  • Gå att ha lös.
Jag vill inte gärna låsa mig vid storlek, å andra sidan vill jag gärna ha en mellan/stor hund av praktiska skäl (för att slippa böja mig så mycket vid belöningstillfällen).

Jag vill på sätt och vis inte låsa mig vid olika pälstyper heller, men jag gillar verkligen inte pälsvård. Hellre en fällras än en hund som behöver borstas en eller flera gånger i veckan, eller behöver klippas/trimmas.

En funktionell päls för alla väder är bäst, men jag har inget problem med att täcka med vinter-/regntäcke.

Jag är osäker på vilken mentalitet jag söker hos hunden. Jag är själv en rätt asocial människa och reserverade hundar som enbart tyr sig till ett fåtal personer tilltalar mig därför. Samtidigt brukar hundar som älskar allt och alla ta mig med storm. Med andra ord vill jag inte låsa mig vid detta heller, utan fokuserar hellre på att hunden ska vara följsam, arbetsvillig, lättmotiverad osv.

Hur har jag då tänkt att vårt liv ska se ut?
Jag tänker mig promenader på ca 2-3 timmar om dagen i varierat tempo och varierad terräng. Det kan bli mer, eller mindre, beroende på omständigheter. Hunden hoppas jag kunna ha lös för att den ska kunna springa av sig lite.

Träningen kommer vara mitt fokus. Jag vill som sagt kunna harva lydnad :D och köra nosework. Korta/långa stunder varje dag. Dragträning någon/några dagar i veckan. Någon form av träning kommer även vara inbakad i de vanliga promenaderna. Utöver det vill jag träna aktivt på en klubb, säg 2-4 gånger i veckan.

Följande raser har jag antingen fått tips om/hittat på SKK och funderat smått över.

Engelsk cockerspaniel
Min erfarenhet är att rasen är rätt duktig på nosarbete, men hur är det med intresset för träning som lydnad? Drag? Pälsen är det som mest talar emot, och att rasen i sig aldrig riktigt tilltalat mig.
Norsk buhund
Har fått tips om rasen. Är det någon som vet om den skulle kunna passa? Hur stort jaktintresse har den? Träningsintresse?
Norsk lundehund
Har kikat på denna ras från och till, och har alltid släppt den när jag läst att den är svårmotiverad. Någon som har rasen och vet mer om den?
Finsk lapphund
Har börjat kika smått på denna mer och mer. Hur krävande är pälsen? Hur arbetsvillig är rasen?
Svårmotiverad?
Lapsk vallhund
Har läst mycket om denna och ibland låter den bra och ibland mindre bra. Den har bl.a. beskrivits som aktivare än finsk lapphund och mer tränarvänlig. Samtidigt har den beskrivits som väldigt svårmotiverad. Någon med erfarenhet av rasen?
Sheltie
Den tilltalar mig generellt sätt inte, men samtidigt verkar det vara en förig och arbetsglad hund. Jag vill inte stryka den helt.
Pudel
Jag har smått varit inne på mellanpudel tidigare, men ändrar mig hela tiden. Pälsen, och att de har en viss tendens att bli översvallande glada (lättdistraherade och ”flamsiga”) lockar mig inte. Annars lättlärda och träningsglada.
Labrador retriever
De jag träffat har varit rätt ”tråkiga”. Om jag förstått rätt skiljer det sig linjer emellan dock, och det finns de varianter som är mer föriga. Lite mer allvar än Golden, vilket tilltalar mig.
Mudi
Hittade denna ras när jag gick igenom SKK. Någon som har erfarenhet? Hur mycket kräver de i aktivitet?
Nederlandse kooikerhondje
Hittat på SKK. Någon med erfarenhet?
Schipperke
Samma som ovan. Vissa säger att det är en liten hund med mycket fart och fläkt och andra säger not so much. Erfarenheter?
Västgötaspets
Jag har av någon anledning gillat de individer jag träffat, men hur arbetsglada är de generellt? Svårmotiverade? Håller de för drag?
Corgi cardigan/pembroke
Har läst att de generellt verkar ha mer tränarintresse än Västgötaspets, men jag har sett otaliga videos på Cardigans som förvisso gjort vad de betts om, men som inte sett speciellt motiverade ut. Samma frågor som för Västgötaspetsen.


Jag inser att listan spretar åt alla håll, men jag har mest letat efter aktiva raser som eventuellt kan tänkas passa.

Alla tips mottages tacksamt!
 
Utifrån det du skriver så hade jag strukit hundarna på din lista och kikat på brukshundarna istället. Kanske inte en superkvick malinois, utan mer schäfer av lämplig typ eller en bra aussie. @Voff har bra koll på schäfer och både @Miao och @Fisherling har bra koll på aussie.
Det finns ju inget som är mer dödande för ens träningsintresse om man får en hund med dålig motivation (hälsar hon med en Dvärgschnauzer som ger henne långfingret i allt) Så jag håller med dig att många hundar på listan kan rensas bort.
 
Jag kan motivera mitt rastips om Schäfer lite :)

Otroligt allroundras med stor will to please. Du kan absolut träna samtliga av de saker du tar upp inklusive drag och rapport.

Angående pälsen så är de helt underhållsfria. Jag brukade borsta ur under fällperioderna för att skona soffan lite men det är inget måste. Det blir aldrig tovor eller snöklumpar som fastnar. Pälsen är dessutom väldigt funktionell för både väder och temperaturer.

Mentaliteten då. Schäfrar är oftast neutrala. Ett sniffande/snabbkoll så har de gjort sin hälsning av okända. När det gäller kända personer så kan de bli väldigt glada men inte "labradorglada".
De är inte skälliga och väljer man ur stabila linjer så ljudar de inte under arbete heller. Merparten är mycket miljöstarka.

Se dig inte blind på motion. En Schäfer gör du mer nöjd med huvudbry än fysisk motion. Slänger in en bild på en av mina uppfödningar som ägaren pga sjukdom gjort till rena cirkusapan :p
Vill du ha tips på kennlar så PMa.


20190601_115428.jpg
 
Generellt upplever jag cardigans som lättmotiverade på arbete. Mina tackar inte nej till något, förutom den yngsta, som än inte vågar driva fåren. Spår, sök, viltspår, lydnad, nosework är vad vi kör/har kört hittills. Nu har vi även börjat introducera vallning.

Jag skaffade dem just för att jag inte ville riskera köpa mig en bruksras jag kanske inte orkar med. Nu tränar jag mycket, så i efterhand hade ju en bruksras inte varit något bekymmer, men jag är mycket nöjd med mina pojkar och planerar för en tredje. Jag tränar alltså lika mycket som om jag hade brukshund, så nej, man behöver förstås inte ha specifikt bruksras bara för att man vill träna och tävla.

Vill du inte böja dig ner vid belönandet så får du dock stryka corgisarna. :)

En DP-golden kanske skulle vara något?
 
Jag har också en cardigan och håller med om att arbetslusten finns där. Vi kör agility, lydnad, rallylydnad och ska snart testa på heelwork to music, vi har även provat på att valla. Det spelar ingen roll vad jag vill träna, min hund är alltid med på noterna och har en stor portion will to please. Nessie är som att ha en schäfer på korta ben och själv tycker jag det är smidigt med storleken men vill du ha en stor hund så välj en stor hund. Själv skulle jag satsa på schäfer från bra linjer då jag gillar den mentaliteten eller liknande. Mitt förslag är att du åker till en stor hundmässa eller kanske en tävling i det du vill tävla i och pratar med folk om för och nackdelar med de raser du träffar på.
 
Eftersom det låter som att mental träning är det du verkar vilja lägga mest tid på utöver lösspring så skulle absolut en bra aussie kunna passa. Jag har två tikar som inte behöver någon pälsvård (fast jag borstar när de fäller för det är mysigt och jag slipper lika mycket hår i lägenheten, samt att jag klipper tasspälsen då de annars får fula grinchen-tår :P) och de kan köra på i -20 lika väl som +20. Följsamma, oerhört träningsvilliga, glada i både mat, leksaker och sociala belöningar. Lättlärda, tysta (dock skäller min lilla gärna när hon leker), Tinja är sval mot folk hon inte känner och Asni är lite likadan, men de blir båda helt till sig i trasan när de träffar folk de känner.
52806626_10212577587662721_6530332906953375744_n.jpg

Jag tränar lite allt möjligt från rally till lydnad till drag och bruks, men fokus ligger på agility :D Men ska försöka komma ut på rapporttävling med Asni någon gång i framtiden, samt tävla klass 2 i lydnad med Tinja nu när hon är färdig med rallychampionatet.

Kan dock vara en djungel att hitta bra aussies, så det gäller att läsa på och göra ordentligt med research angående hälsa, mentalitet och arbetskapacitet. Rasklubbens hemsida och avelsdata är dina bästa vänner :P
 
Kanske en vallhund vore något? Föriga och lätta att ha lösa och har mycket arbetslust. Finns ett antal olika raser :)
 
Kanske en vallhund vore något? Föriga och lätta att ha lösa och har mycket arbetslust. Finns ett antal olika raser :)
Vad räknar du som vallhund i det här läget? Alla raser som har sitt ursprung som någon typ av vallhund eller en hund som faktiskt fungerar som vallhund idag? Det sistnämnda utesluter ju det mesta förutom BC, vilket jag verkligen inte skulle rekommendera till TS.
 
Vad räknar du som vallhund i det här läget? Alla raser som har sitt ursprung som någon typ av vallhund eller en hund som faktiskt fungerar som vallhund idag? Det sistnämnda utesluter ju det mesta förutom BC, vilket jag verkligen inte skulle rekommendera till TS.
Tänkte inte på border collie just men dom som fortfarande har lite mer av vallhundmentaliteten.
 
Min mamma har en västgötaspets, forfarande unghund men hon är även uppvuxen ned sådana då mormor och morfar alltid haft. Pigga och arbetsvilliga hundar. Lite gapig kan jag tycka, men kanske hör småhundar till ;) Rätt så tuff hund, mkt go i honom. Han vet nog inte om sin storlek, Håller lätt igång med både mina två och min brors jakthundar(stövare)och han är inte den som ledsnar i första taget.

Engelsk springer spaniel? Min tik älskar att jobba, jag tränar viltspår med henne och tanken är att kunna göra eftersök med henne så småningom. Lättlärd, och tycker att allt hon får göra är roligt. Har precis lärt henne leta grimmor i hagen, så varje gång
hon är med i hagarna så har hon lyckas hitta minst en grimma. Kan kolla upp och markera att nått vilt dykt upp, men jagar inte efter.
Otroligt matglad, är hundgodiset slut så funkar vanlig hundmat utmärkt som belöning. Lite nackdel att det verkar inte finnas nån botten.. Älskar att göra saker, och med en bra av/på knapp. Är full med energi ute men inne är hon lugn och nöjd. Lagom storlek, överlag en väldigt lagom hund på alla vis.
Pälsvården är inte jätteavancerad, jag borstar kanske 1-2 dagar i veckan. Nu har jag dock inte hållit henne rastypiskt trimmad...
Dessutom är hon väldigt vacker :love:
4C232826-C999-4E9C-9C70-CD0DC3B0CC0C.png
 
Malle, aussie eller kelpie.

Jag har två finska lapphundar och du ska ha ett jäkla flyt om du får en som du kan ”nöta lydnad” med.
 
Visserligen lite pälsvård och liten hund men måste ändå tipsa om papillon, den jag hade orkade med mer än vad schäfern gjorde :laugh: . Sveriges första lydnadschampion va dessutom en papillon tik ;).
 
Du vill ha en brukshund. Egentligen funkar alla brukshundsraserna. Hade valt bort Boxer pga hälsan. Bland rottweileraveln finns tyvärr också en del mentalt skräp. Malle är nog för intensiva om man är nybörjare.

Schäfer tycker jag låter som ett bra val.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 801
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 516
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp