Tips på träns

Ajda

Trådstartare
Dotterns ponny behöver ett nytt träns. Viktigt för mig är att det är ett träna v bra kvalité. Vilka märken kan ni rekommendera?
Själv är jag inne på islandshäst så där har jag mer koll på vad som är bra och dålig utrustning. Har köpt ett pat träna från hööks men upplever de väldigt trista i lädret. Vill ha ett mjukt träns.
Ingen nosgrimma med fast achenrem. Ps of sweden? Bu eller bä?
Ponnyn har idag ett dyon. Mjukt men väldigt tight. Kan vara roligt att testa något annat också :)
 
Det beror ju på vad du har för budget men jag har erfarenhet av flertalet tränsmärken genom jobbet. De jag gillar bäst är Otto Schumacher, PS of Sweden, Equipe och Dyon.

Jag vet att det råder delade meningar om PS läder, men enligt mig är läderkvaliteten bra nu för tiden. Ett tips som funkar för att liva upp de flesta "tråkiga" träns är annars att lägga dem i ett bad med paraffinolja ett par timmar, då brukar lädret bli jättefint och glansigt. Underhållet blir också superenkelt efteråt, man slipper ingrodd smuts och kan bara dra av tränset lite snabbt med sadeltvål.
 
Det beror ju på vad du har för budget men jag har erfarenhet av flertalet tränsmärken genom jobbet. De jag gillar bäst är Otto Schumacher, PS of Sweden, Equipe och Dyon.

Jag vet att det råder delade meningar om PS läder, men enligt mig är läderkvaliteten bra nu för tiden. Ett tips som funkar för att liva upp de flesta "tråkiga" träns är annars att lägga dem i ett bad med paraffinolja ett par timmar, då brukar lädret bli jättefint och glansigt. Underhållet blir också superenkelt efteråt, man slipper ingrodd smuts och kan bara dra av tränset lite snabbt med sadeltvål.

Har en kompis som är helt inne på PS. Hon har haft 3 st varav ett (high jump) har varit mjukt. Då köpte hon ändå ett nytt för en månad sen nu. Nosgrimman står rakt ut.
Jag hade gärna köpt en high jump, men ponnyn behöver inte snokrem. Känns onödigt att använda det då.

Budget runt 1200kr. Begagnat är också av intresse...
 
Har en kompis som är helt inne på PS. Hon har haft 3 st varav ett (high jump) har varit mjukt. Då köpte hon ändå ett nytt för en månad sen nu. Nosgrimman står rakt ut.
Jag hade gärna köpt en high jump, men ponnyn behöver inte snokrem. Känns onödigt att använda det då.

Budget runt 1200kr. Begagnat är också av intresse...

Har hon provat olja det då? Nya träns är ju ofta styva, oavsett märke.
 
Hööks tex. Har ju väldigt varierande träns. Vissa som är riktigt bra och vissa som är sämre. Brukar ju bero på prislappen också. Har haft ps träns som va hemskt styvt och tråkig kvalité. Sen har jag haft billigare träns som kvalitén varit riktigt bra och mjukt. Så jag brukar alltid klämma och känna innan jag köper istället. :D
 
Hööks träns köper jag bara i butik. De varierar en del mellan exemplaren så jag vill känna och klämma innan köp.
 
Har tre hööksträns (två billigare och ett dyrare) och alla har varit betydligt trevligare i lädret och kvalitén överlag än det PSträns jag hade. Nu är det fyra år sedan jag köpte det så jag kan inte uttala mig om hur lädret är nu.
Har ett Schockemöhleträns som är drygt 10 år gammalt som har varit supermjukt och fint ända från att det var nytt. Och det utan att det blivit sladdrigt eller töjt sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 070
Utrustning Min ponny gillar inte träns som går över tänderna, som aachenträns. Vi har försökt med många olika träns från olika anatomiska märken...
Svar
16
· Visningar
1 946
Senast: Itzyditzy
·
Utrustning Nu är det dags för mig att ge mig ut i tränsdjungeln (hur det nu ska sluta...) och jag har spanat in några träns som jag är väldigt...
Svar
2
· Visningar
1 128
Utrustning Letar efter ett mörkbrunt träns med mässingsspännen. Engelsk nossgrimma eller achen med löstagbart fäste. Bra kvalité så PS och Dyon går...
Svar
16
· Visningar
1 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp