Tips på trygg och lugn ras?

cambodia

Trådstartare
Jag är ju lite insnöad på shetlandsponny men börjar fundera på om jag kanske ska se mig om efter en helt annan ras.

Jag vill ha en häst som är lugn och trygg. Som tål att gå på lösdrift och inte måste aktiveras av människan varje dag. Gärna kunna gå barfota. Den ska helst ha mycket tagel.

Jag själv vill ta långa promenader för hand och borsta och pyssla, och så vill jag att mitt barn ska kunna rida den i mitt sällskap.

Barnet är idag (snart) 5 år, men jag tror han kommer bli ganska lång i framtiden.
Jag är 155 cm lång och väger 60 kg.

Jag har inte ridit på många år utan hållit på med hästar på andra sätt. Men visst kan det hända att jag blir ridsugen ibland, så det vore ju kul att ha möjligheten att sitta upp.

Jag söker främst en ponny. Men är det någon särskild ras jag ska kolla på? Börjar snegla på russ tex, för det står flera i stallet där jag är. Jag förstår såklart att hästar är individer, men ändå. Vad har ni för idéer?
 
Ja, funderat lite på det faktiskt! De få gångerna jag ridit islandshäst har jag dock inte fallit för de extra gångarterna, men man måste ju inte använda dem förstås. Man kan väl använda dem som vilken ponny som helst? :o

Sen är väl nackdelen också att de generellt är väldigt dyra…
 
Jag älskar fjordingar! Tänkte skriva med det också men samtidigt, alla fjordingar jag ridit har varit ”brötiga” och svåra, starka och envisa. En var jättemysig från marken men ridningen gick inte bra. Jag var i och för sig kanske 12 år eller nåt, men i alla fall :angel:Tänker att det kanske ligger lite i rasen? Eller har jag haft otur? För de är verkligen de finaste av alla enligt mig 🥰
 
Welsh cob kanske?

Skulle inte rekommendera islandshäst generellt om du vill ha en lugn häst och inte uppskattar tölten. De flesta jag känner till (är några stycken) är rätt energiska, även om de är trygga ute. Sen är de ju ganska dyra och om man inte uppskattar tölten känns det lite onödigt. Men alla är individer, finns de som skulle passa bra :)
 
Jag älskar fjordingar! Tänkte skriva med det också men samtidigt, alla fjordingar jag ridit har varit ”brötiga” och svåra, starka och envisa. En var jättemysig från marken men ridningen gick inte bra. Jag var i och för sig kanske 12 år eller nåt, men i alla fall :angel:Tänker att det kanske ligger lite i rasen? Eller har jag haft otur? För de är verkligen de finaste av alla enligt mig 🥰
Det ligger nog generellt i kallblod att vara lite brötiga och envisa. Jag tycker bara det är charmigt. Mitt kallblod är stabil och trygg, men är en korsning med ångvält. Jag tycker oftast det är skitkul. 😅

Men vill man inte ha den mentaliteten är det iofs ett säkrare kort att inte välja ett kallblod.
 
Jag slår ett slag för haflinger. Min erfarenhet är att de är supercoola. Har en själv och han är värd sin vikt i guld.

Annars rekommenderar jag alltid Connemara. Det är sällan man hittar en mentalt dålig connemara och de kommer i både c- och d-ponny.
 
Jag älskar fjordingar! Tänkte skriva med det också men samtidigt, alla fjordingar jag ridit har varit ”brötiga” och svåra, starka och envisa. En var jättemysig från marken men ridningen gick inte bra. Jag var i och för sig kanske 12 år eller nåt, men i alla fall :angel:Tänker att det kanske ligger lite i rasen? Eller har jag haft otur? För de är verkligen de finaste av alla enligt mig 🥰
De är fantastiska hästar, dessa guldhästar som ju enligt mig också är de finaste ❤.
Alltså fjordhästen är ju ofta väldigt bestämd till sin karaktär och man måste vara en stark ledare. Men som jag brukar säga; klarar man en fjordhäst klarar man alla 😅.
Min förra var en fjordvalack som var väldigt lätt i baken, jösses vad han kastade av mig men jag har honom att tacka för idag när jag inte längre åker av så lätt ;). Ganska nervig för att vara fjord, stark ja och enveten. Mitt nuvarande sto är lättare på det viset att hon är överlag mera stabil, inte lika stark men ja hon vet vad hon vill och är tydlig 😄.
 
Ja, funderat lite på det faktiskt! De få gångerna jag ridit islandshäst har jag dock inte fallit för de extra gångarterna, men man måste ju inte använda dem förstås. Man kan väl använda dem som vilken ponny som helst? :o

Sen är väl nackdelen också att de generellt är väldigt dyra…
Har vänner som använder dom som vilken ponny som helst. Man kan göra lite som man vill.. Vissa vill ju bara dom ska gå på speciella islandhästlösdrifter osv..
Vad är generellt dyrt? Alltså vilken prisklass menar du dom ligger i?
 
Welsh cob kanske?

Skulle inte rekommendera islandshäst generellt om du vill ha en lugn häst och inte uppskattar tölten. De flesta jag känner till (är några stycken) är rätt energiska, även om de är trygga ute. Sen är de ju ganska dyra och om man inte uppskattar tölten känns det lite onödigt. Men alla är individer, finns de som skulle passa bra :)
Lite min tanke också, att det känns lite ”onödigt” :o

Welsh cob, känns lite stora? Eller kanske finns mindre också? :)
 
Det ligger nog generellt i kallblod att vara lite brötiga och envisa. Jag tycker bara det är charmigt. Mitt kallblod är stabil och trygg, men är en korsning med ångvält. Jag tycker oftast det är skitkul. 😅

Men vill man inte ha den mentaliteten är det iofs ett säkrare kort att inte välja ett kallblod.
Nja, vill nog helst ha en som är lite mer följsam än en ångvält 😂
 
Jag slår ett slag för haflinger. Min erfarenhet är att de är supercoola. Har en själv och han är värd sin vikt i guld.

Annars rekommenderar jag alltid Connemara. Det är sällan man hittar en mentalt dålig connemara och de kommer i både c- och d-ponny.
Haflinger har jag sneglat på!

Och connemara tänker jag också passar, tänker dem som en snäll häst helt enkelt. Sökte lite på annonser och det verkade mest finnas tävlingshästar till salu, men det beror väl förstås på var man kollar tänker jag.
 
Senast ändrad:
De är fantastiska hästar, dessa guldhästar som ju enligt mig också är de finaste ❤.
Alltså fjordhästen är ju ofta väldigt bestämd till sin karaktär och man måste vara en stark ledare. Men som jag brukar säga; klarar man en fjordhäst klarar man alla 😅.
Min förra var en fjordvalack som var väldigt lätt i baken, jösses vad han kastade av mig men jag har honom att tacka för idag när jag inte längre åker av så lätt ;). Ganska nervig för att vara fjord, stark ja och enveten. Mitt nuvarande sto är lättare på det viset att hon är överlag mera stabil, inte lika stark men ja hon vet vad hon vill och är tydlig 😄.
Jag är nog ingen stark ledare… har hela mitt (häst) liv fått höra att jag är för snäll, så helst vill jag bara ha en häst som jag kan vara snäll mot och som är snäll tillbaka. Vill inte behöva bråka (missförstå mig rätt).

Du sålde tyvärr inte in rasen till mig 😅
 
Jag är nog ingen stark ledare… har hela mitt (häst) liv fått höra att jag är för snäll, så helst vill jag bara ha en häst som jag kan vara snäll mot och som är snäll tillbaka. Vill inte behöva bråka (missförstå mig rätt).

Du sålde tyvärr inte in rasen till mig 😅
Hihi jo men så är det nog...! Men finns ju såklart individuella variationer. Därför jag fastnade för min nuvarande av de två ungstona jag provred; den andra ifrågasatte precis allt. Min är supersnäll; har fått ett väldigt ridrädd tjej (barn) våga rida och tycker allt är lattjo men som sagt; fjordhästen är listig 😄.
 
Har vänner som använder dom som vilken ponny som helst. Man kan göra lite som man vill.. Vissa vill ju bara dom ska gå på speciella islandhästlösdrifter osv..
Vad är generellt dyrt? Alltså vilken prisklass menar du dom ligger i?
När jag kollar ligger de flesta i prisklassen 60 000 - 100 000 och uppåt. Det är för mycket för mig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 851
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 542
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 156
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp