Tips på uppbyggande träning efter armbågsfraktur

Vorsteh

Trådstartare
För att göra en lång historia kort.

Vi har en 6-årig korthårig vorsteh som blev påkörd 2/6 och fick en ful fraktur i ena armbågen. Ilfart till Djursjukhuset där han opererades. Det var ingen enkel operation och utgången var länge kritisk, men det lyckades till vår stora glädje.
Han har nu spikar och annat "konstgjort" i området, som enligt röntgen sitter som det ska.
Tyvärr fick han även ett sår vid sporren som blev såpass infekterat att det var osäkert om han skulle kunna behålla benet. (amputera ett framben på en vorsteh är inget alternativ för oss, så då hade han fått somna in)
Såret är nu jättefint och läker hur bra som helst. Jag gissar på att vi behöver bandagera en vecka till ungefär.

Hundstackaren lever således sitt liv instängd i en hage med bandage och tratt. Vi är ut på korta rastningar, han får följa med i bilen, vi lyfter även upp honom i soffan varje kväll och har lite "kvalitetstid" med honom.
Med tanke på vilken aktiv hund han är, går det riktigt bra. Han har varvat ner och är ganska lugn, har liksom accepterat att det inte händer mer än såhär. Underbar hund. :love:

Armbågen får absolut inte hoppa ur läge, det är jätteviktigt. Om det händer måste han opereras igen, och det går inte. Därför är vi väldigt försiktiga och nästan lite nojiga över att han ska råka kliva snett eller tvärhoppa och landa fel etc.

Veterinärerna är inne på att hunden ska bli så gott som återställd om allt går som det ska framöver.
Vi kommer naturligtvis tänka på att inte jaga för hårt, låta honom anstränga sig som förut - dvs dragträning, springa en mil i snö framför skotern, och liknande. Sunt förnuft får råda.

(det upptäcktes även att han har pålagringar i lederna sedan innan)

Till frågan. När det blir dags för uppbyggnadsträning, vart vänder man sig då?
Någon som har tips på bra sidor på nätet där det går att läsa, någon duktig person man kan kontakta? Osv.
Och om det finns någon med liknande erfarenhet vore det guld värt att få inblick i hur det gick för er.

Tacksam för svar :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 357
Senast: tanten
·
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
666
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 429
Senast: s957
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 358
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp