Tips på välfungerande ridanläggningar sökes!

valterl

Trådstartare
Hej!
Jag är arkitekt och ska just sätta igång med en förstudie till en ridanläggning (för ca 35-40 hästar, med stall, ridhus, klubblokaler, kontor, café, förråd, paddock och hagar etc) och håller nu på att sätta mig in i begreppen och vad som krävs för en ridanläggning etc. Håller på att läsa anläggningsguiden på ridsport.se ( https://www.ridsport.se/RidklubbRidskola/Anlaggningguider/ ) vilket känns som ett bra sätt att närma sig det hela.

Jag undrar om ni skulle kunna ge mig lite tips på välfungerande ridanläggningar i ungefär den storleken (35-40 hästar). Det får gärna vara hyfsat nybyggt, och ni får jättegärna beskriva vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Ja förresten ta gärna med dåliga exempel också, så vi kan slippa att göra samma misstag som någon annan gjort tidigare.

Jag tänker framförallt på funktionen nu, men om det finns nån anläggning som är extra fin så är jag också nyfiken!

Med vänliga hälsningar,
Valter
 
Finns en idéhandbok om att bygga häststallar (inklusive det du beskriver, hela anläggningar). De flesta stall jag sett är tyvärr väldigt tungjobbade och jag kommer själv leta efter lösningar utanför hästvärlden när jag bygger stall.

Smedstorp ridanläggning i Linköping är relativt nybyggd. Vet dock inte hur den fungerar i bruk, eftersom jag var där innan hästarna stallats in.
 
Hej!
Jag är arkitekt och ska just sätta igång med en förstudie till en ridanläggning (för ca 35-40 hästar, med stall, ridhus, klubblokaler, kontor, café, förråd, paddock och hagar etc) och håller nu på att sätta mig in i begreppen och vad som krävs för en ridanläggning etc. Håller på att läsa anläggningsguiden på ridsport.se ( https://www.ridsport.se/RidklubbRidskola/Anlaggningguider/ ) vilket känns som ett bra sätt att närma sig det hela.

Jag undrar om ni skulle kunna ge mig lite tips på välfungerande ridanläggningar i ungefär den storleken (35-40 hästar). Det får gärna vara hyfsat nybyggt, och ni får jättegärna beskriva vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Ja förresten ta gärna med dåliga exempel också, så vi kan slippa att göra samma misstag som någon annan gjort tidigare.

Jag tänker framförallt på funktionen nu, men om det finns nån anläggning som är extra fin så är jag också nyfiken!

Med vänliga hälsningar,
Valter
Nästan samma fråga igen. Vi har ju redan svarat.
 
Om jag var du skulle jag nog pratat med ex Smedstad Ridcenter i Linköping. Det är en nybyggd och stor anläggning, men utformad av personer med väldigt dålig kunskap om hur man borde bygga denna typen av anläggningar. Jag tror att du skulle kunna få mycket tips och råd om vad man bör tänka på och vad man inte får glömma att ta hänsyn till. De har fått göra flera åtgärder i efterhand för att räta till problem som funnits från start, som man hade kunnat undvika. Ex var betongplattan gjuten på samma sätt som ett hus eller liknande, vilket blev snorhalt för hästarna. De har i efterhand fått rugga upp betongen där det gått, för att undvika skador. De har också fått göra om underlaget på en av ridbanorna samt en gångväg/ridväg där det var som att plumsa fram på en sandstrand. Vet att det finns fler saker de fått göra.
 
Jag skulle rekommendera dig att titta lite i LBK-pärmen (från Lantbrukets bradskyddskommitté, en del av Brandskyddsföreningen) den hanterar bla brandskydd i lantbruksfastigheter och ex ridhus och stall med. Finns en del att tänka på kring brandskydd vid foderförvaring och kring torkrum/tvättstuga som inte nämns i BBR. Även avstånd till andra byggnader och klassning av väggar kan vara lite olika.
 
Tack för svaren! Bra tips med Smedstad! Någon som varit där? Ska kika på LBK-pärmen för senare skeden (om det nu ens blir av, i nuläget är det bara en förstudie).

Nästan samma fråga igen. Vi har ju redan svarat.

Finns det en annan tråd? Hittade inget när jag sökte! Länka gärna isåfall
 
Tack för svaren! Bra tips med Smedstad! Någon som varit där? Ska kika på LBK-pärmen för senare skeden (om det nu ens blir av, i nuläget är det bara en förstudie).

Finns det en annan tråd? Hittade inget när jag sökte! Länka gärna isåfall
Jag har varit där ett par gånger, men jag tror att jag skulle ha pratat med de som driver ridskolan eller någon av ridlärarna som varit med sedan starten för att få alla fakta.
 
Hej!
Jag är arkitekt och ska just sätta igång med en förstudie till en ridanläggning (för ca 35-40 hästar, med stall, ridhus, klubblokaler, kontor, café, förråd, paddock och hagar etc) och håller nu på att sätta mig in i begreppen och vad som krävs för en ridanläggning etc. Håller på att läsa anläggningsguiden på ridsport.se ( https://www.ridsport.se/RidklubbRidskola/Anlaggningguider/ ) vilket känns som ett bra sätt att närma sig det hela.

Jag undrar om ni skulle kunna ge mig lite tips på välfungerande ridanläggningar i ungefär den storleken (35-40 hästar). Det får gärna vara hyfsat nybyggt, och ni får jättegärna beskriva vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Ja förresten ta gärna med dåliga exempel också, så vi kan slippa att göra samma misstag som någon annan gjort tidigare.

Jag tänker framförallt på funktionen nu, men om det finns nån anläggning som är extra fin så är jag också nyfiken!

Med vänliga hälsningar,
Valter

Hippologum i Umeå borde vara en bra anläggning att göra studiebesök på. En ambitiös satsning när den byggdes, nu har den varit i drift i flera år och det bör finnas en stor erfarenhetsbas.
 
Sen behöver du också fundera på vem som ska stå i stallet. Ska det vara blandade hobbyhästägare från närområdet? Ridskola? Professionellt tävlingsstall? Ska det finnas personal? Ska stallet kunna erbjuda lösdrift? Active Stable? Hur mycket mark har ni tillgång till och vad är det för kvalitet på den?
 
Hej!
Jag är arkitekt och ska just sätta igång med en förstudie till en ridanläggning (för ca 35-40 hästar, med stall, ridhus, klubblokaler, kontor, café, förråd, paddock och hagar etc) och håller nu på att sätta mig in i begreppen och vad som krävs för en ridanläggning etc. Håller på att läsa anläggningsguiden på ridsport.se ( https://www.ridsport.se/RidklubbRidskola/Anlaggningguider/ ) vilket känns som ett bra sätt att närma sig det hela.

Jag undrar om ni skulle kunna ge mig lite tips på välfungerande ridanläggningar i ungefär den storleken (35-40 hästar). Det får gärna vara hyfsat nybyggt, och ni får jättegärna beskriva vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt. Ja förresten ta gärna med dåliga exempel också, så vi kan slippa att göra samma misstag som någon annan gjort tidigare.

Jag tänker framförallt på funktionen nu, men om det finns nån anläggning som är extra fin så är jag också nyfiken!

Med vänliga hälsningar,
Valter
Jag rekommenderar att du kontaktar ett proffs på att planera anläggningar för djurhållning, dvs helst en agronom med byggnadsteknisk inriktning. Att planera en anläggning av den storlek du beskriver är inget för orutinerade. Jag har sett alldeles för många relativt nybyggda anläggningar som hissas som lysande, men när hästarna väl är på plats och man börjar arbeta på anläggningen inser man att det inte funkar så bra som tänkt. Lämpligen tar du kontakt med Hushållningssällskapet i din närhet och ber att få prata med deras byggnadsrådgivare.
 
Om du vill dela med dig av var nånstans du finns kanske det finns anläggningar i närheten som kan vara värda att besöka. Finns en relativt nybyggd ridskola här i närheten som jag tror fungerar rätt bra, men det är kanske inte intressant om du utgår från typ skåne :)
 
Hippologum i Umeå borde vara en bra anläggning att göra studiebesök på. En ambitiös satsning när den byggdes, nu har den varit i drift i flera år och det bör finnas en stor erfarenhetsbas.
Systeranläggningen finns i Helsingborg och byggdes först. Kan absolut vara intressant att jämföra dessa då de är väldigt lika, men ändå inte..
 
Jag tänker att många naturbruksgymnasium med hästinriktning har stora stallar och anläggningar man kan göra studiebesök på. Jag tror alla stall, hur välfungerande de än är, har sina brister och grejer man hade gjort annorlunda med facit i hand. På smedstad vet jag att både stallgolven, vissa dörrar och hovslagarrummet inte riktigt blev som man tänkt. Men bäst är nog att fråga personal och ridskolechef på vilken anläggning man än är på och fundera på vilka som ska röra sig på den anläggning man planerar.
 
Lidköpings ridklubb byggdes om 2011. Otroligt fin och välplanerad ridklubb där allt har sin plats.
Väldigt bra anläggning för även större tävlingar då det finns två stora ridhus samt ridbana, café/restaurang samt stor läktare.
Flertalet toaletter och omklädningsrum.
Smarta lösningar för personal och allmänt trevlig anläggning! Centralt läge men ändå fina ridvägar då ridklubben har tillstånd att rida på ungefär samma vägar som ett elljusspår går.

Något som är ett - är hagarna och det är ett stort minus.. finns endast grushagar, ganska små. Visserligen får ridskolehästarna gå i flockar men just hagarna ser tyvärr väldigt tråkiga ut för dem fyrbenta..
 
Boken Att bygga häststall är en bibel i de här frågorna. Vi anlitade även en av författarna för ett par konsulttimmar när vi byggde vårt mindre privata stall - väl investerade tusenlappar. Att lista detaljer som fungerar eller inte fungerar är knappt görbart, det är så mycket som ska funka, men i boken finns nästan allt beskrivet på ett bra sätt. Jag håller med om att Lidköpings anläggning är ett bra exempel, jag vet att personalen där är väldigt nöjda och det fanns mycket häst- och stallkunskap med i processen så de har en del väldigt smarta lösningar. Det finns även folk på SvRF som är duktiga på anläggningsfrågor, både anställda och förtroendevalda.
 
Tack för alla tips!
Har börjat bli lite insatt (vilket mest betyder att jag fattar hur mycket jag inte fattar!) och har verkligen förstått vikten av att koppla in en sakkunnig.

Det är en ridanläggning i Stockholmsområdet där det ska bedrivas ridskola. ca 20 hästar och 16 ponnys.

Active Stable låter vettigt, här planeras det för ett boxstall dock, projektledaren har redan bestämt sig.
 
Skulle titta på något HIT Active Stable eller Bopil Active Horse stall. HIT Active Stable erbjuder hjälp på plats.

Boxstall känns så fruktansvärt gammeldags och omodern när det ska byggas nytt.
Håller helt med. Helt idiotiskt att bygga anläggningar helt utan lösdriftsmöjligheter i någon form. Både sett till hästarnas välbefinnande och personalens arbetsbelastning och arbetsmiljö.
 
Tack för alla tips!
Har börjat bli lite insatt (vilket mest betyder att jag fattar hur mycket jag inte fattar!) och har verkligen förstått vikten av att koppla in en sakkunnig.

Det är en ridanläggning i Stockholmsområdet där det ska bedrivas ridskola. ca 20 hästar och 16 ponnys.

Active Stable låter vettigt, här planeras det för ett boxstall dock, projektledaren har redan bestämt sig.
Du kan inte lägga fram förslag på boxstall med lösdriftsmöjlighet? Tycker att de absolut bästa stallen är de som hade både lösdrift men att alla hästar har egna boxar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varför finns Israel?
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp