Tips på vegetarisk mat som är lättlagad

ufot

Trådstartare
Jag överväger starkt att bli vegetarian, eller kanske till och med vegan på rund av djurskyddsskäl.
Egentligen tycker jag inte om kött, så smaken kommer jag inte att sakna.

Men, jag är hopplöst dålig på att laga mat. Jag har ätit samma mat i princip varje dag i 15 år (kyckling). Dessutom har jag ingen lust att lägga pengar på mat. Mitt matkonto idag ligger på cirka 1500 kronor i månaden.

Dessutom är jag glutenintolerant och vägrar köpa mat med palmolja i.
Alla hel- och halvfabrikat går bort. Jag lagar bara mat från grunden.

Så vilka alternativ finns det? Det måste vara mat som går att förvara i kylskåp ca 2 veckor då jag oftast gör storkok varannan vecka.

Rotfrukter och svamp tycker jag är gott och har relativt bra koll på. Men sen? Linser och böner? Vad mer finns det?
 
Portionen under Tian 😍🙏

Känner så igen mig, främst olika kycklinggrytor fanns i mitt recept lock och jag lagar fortfarande korvstroganoff med recept. Eller lagade kanske jag ska skriva, Portionen under tian har nämligen ett supergott recept på korvstroganoff utan kött haha.

Nej men på riktigt alltså, den där boken har gjort mitt liv så mycket enklare och vettigare vad gäller matbiten. Du kan ju börja med att kolla in Instagram eller blogg, där finns massa recept också. Jag är bara en sådan som vill ha det på papper så jag köpte boken. Det mesta är veganskt annar vegetariskt med tips på hur man gör det veganskt. Hållbara recept för miljön, inte massa krångliga ingredienser, lätt nog att laga för att vara tillgängligt och snabbt till de flesta och inte så dyrt heller.
 
Portionen under Tian 😍🙏

Känner så igen mig, främst olika kycklinggrytor fanns i mitt recept lock och jag lagar fortfarande korvstroganoff med recept. Eller lagade kanske jag ska skriva, Portionen under tian har nämligen ett supergott recept på korvstroganoff utan kött haha.

Nej men på riktigt alltså, den där boken har gjort mitt liv så mycket enklare och vettigare vad gäller matbiten. Du kan ju börja med att kolla in Instagram eller blogg, där finns massa recept också. Jag är bara en sådan som vill ha det på papper så jag köpte boken. Det mesta är veganskt annar vegetariskt med tips på hur man gör det veganskt. Hållbara recept för miljön, inte massa krångliga ingredienser, lätt nog att laga för att vara tillgängligt och snabbt till de flesta och inte så dyrt heller.
Det låter ju som en vettig kokbok! Har beställt. Hoppas det inte är en massa konstiga ingredienser. Sist jag försökte laga mat enligt recept (för typ 10 år sedan) hittade jag inte ens hälften av ingredienserna i affären, och de jag hittade tyckte jag var för dyra...
 
Det låter ju som en vettig kokbok! Har beställt. Hoppas det inte är en massa konstiga ingredienser. Sist jag försökte laga mat enligt recept (för typ 10 år sedan) hittade jag inte ens hälften av ingredienserna i affären, och de jag hittade tyckte jag var för dyra...
Det är inga konstiga ingredienser. Mycket tomatkross och kokosmjölk. Man klarar sig långt på baskryddor.
 
javligtgott.se har många goda recept.
De recept som innehåller t.ex. köttsubstitut och sådant är lätt att förändra och byta ut de ingredienser man inte vill ha.

Vill dock påpeka att halvfabrikat och helfabrikat inte är så illa som du tror, och kanske inte betyder exakt det du tror. Bröd, mjölk (veg eller inte), mjöl och havregryn t.ex. är också hel- respektive halvfabrikat.
Det du vill undvika antar jag är färdigmat. :)
 
Jag äter mycket indisk mat. Grytor av olika slag med linser, kikärtor, potatis, spenat och så vidare.
Skafferirens kallar vi det :D
 
Jag brukar göra storkok av linsgryta, det blir mkt mat och räcker länge, ffa är det mkt enkelt. Kan även spädas ut med buljong och bli soppa.

Röda linser. Morötter (rivna eller finhackade efter tycke och smak). Gul lök. Vitlök. Tomatpure. Krossade tomater. Buljong.

Steker lök + vitlök och kryddor (jag brukar ha spiskummin och chili men har även provat curry), blandar i torra linser så de får steka med, sätter sedan i morötterna + tomatpuré och låter steka med nån minut. Sedan häller jag på krossade tomater och vatten (linserna sväller mkt), strör på lite buljongpulver för att ge lite fyllighet (går bra med tärning med). Sedan locket på och låter koka 40-60 min. Rör om några ggr under tiden och häller ev på mer vätska.
 

Liknande trådar

Äldre Mina pengar börjar tryta och jag är på jakt efter billiga middagstips. Det får gärna vara lättlagat, för jag avskyr att laga mat. ;)...
Svar
18
· Visningar
2 087
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp