Tips på vegetariska (eller nästan veg) middagar

Lingon

Trådstartare
Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det måste jag få med mig familjen. De är inte kräsna egentligen men dottern gillar inte bönor och linser tyvärr. Om linserna är en liten del i en sås/gryta (och röda sönderkokta) går det bra d.v.s. om de inte är så framträdande. Bönor syns ju mer.

Gärna rätter där ägg ingår för det gillar familjen i de flesta former. Jag brukar göra en pastarätt där jag steker lök, champinjoner och vitlök och har det på pasta och så stekt ägg till.

Har ni några bra idéer?

-Helst inga eller lite bönor/linser annars äter nog inte dottern det.
-Ägg och mjölk går alldeles utmärkt. Gärna ägg!!
-Om rätten innehåller lite sardeller eller annat icke-vegetariskt i små mängder för smakens skull så går det bra. Men inget bacon.
-Helst inga köttsubstitut a la quorn och liknande. Men tofu går bra, det kan vara gott ibland.
-Gärna pasta eller ris

Tacksam för alla idéer!
 
Laxcarbonara är väldigt gott om ni vill äta fisk, bolognese på röda linser istället för färs, wokar av olika slag, soppor går att variera i oändlighet och något jag äter väldigt mycket av den här tiden på året.

Jag är inte vegetarian men är inte särskilt glad för kött, kan jag så väljer jag helst vegetariskt alternativ. Min pojkvän brukar göra en tacopaj på quornfärs, gillar inte quorn egentligen men i pajen är det faktiskt gott!
 
Paj eller gratäng. Kan varieras med otaliga fyllningar av olika grönsaker.

Varm sallad på matkorn och olika grönsaker. Antingen med fetaost eller laxbit till.

Pröva om dottern ätter biffar på linser eller kikärtor, välkryddade med yoghurtsås.

En variant är också att minska mängden kött i portionerna, exempelvis mustiga grytor med rotfrukter
 
Vegetarisk lasagne brukar alla uppskatta! Finns i olika utföranden :) Finns en blogg med många goda recept! Vet inte om man får länka men den heter Jävligt gott :D

Tack! Den ska jag kolla upp :-)

http://www.ica.se/recept/halloumiburgare-med-mango-chutney-dressing-718576/
Helt galet gott!
Smeten blir lös och lite vattnig men det ordnar till sig innan de ska vändas i pannan.

Låter gott!

Laxcarbonara är väldigt gott om ni vill äta fisk, bolognese på röda linser istället för färs, wokar av olika slag, soppor går att variera i oändlighet och något jag äter väldigt mycket av den här tiden på året.

Jag är inte vegetarian men är inte särskilt glad för kött, kan jag så väljer jag helst vegetariskt alternativ. Min pojkvän brukar göra en tacopaj på quornfärs, gillar inte quorn egentligen men i pajen är det faktiskt gott!

Vad är quorn gjort av?

Paj eller gratäng. Kan varieras med otaliga fyllningar av olika grönsaker.

Varm sallad på matkorn och olika grönsaker. Antingen med fetaost eller laxbit till.

Pröva om dottern ätter biffar på linser eller kikärtor, välkryddade med yoghurtsås.

En variant är också att minska mängden kött i portionerna, exempelvis mustiga grytor med rotfrukter
 
Paj eller gratäng. Kan varieras med otaliga fyllningar av olika grönsaker.

Varm sallad på matkorn och olika grönsaker. Antingen med fetaost eller laxbit till.

Pröva om dottern ätter biffar på linser eller kikärtor, välkryddade med yoghurtsås.

En variant är också att minska mängden kött i portionerna, exempelvis mustiga grytor med rotfrukter

Jag kan ju prova om hon tycker om falafel! Det är jättegott! Tack för tipsen!
 
Halloumistroganoff, om ni inte vill använda vegetarisk korv, är väl det jag kommer på som är enkelt "barnvänligt", inte redan nämnts, och lätt-ersatt utan bönor och linser osv.
 
Halloumistroganoff, om ni inte vill använda vegetarisk korv, är väl det jag kommer på som är enkelt "barnvänligt", inte redan nämnts, och lätt-ersatt utan bönor och linser osv.

Det låter spännande! Jag älskar Halloumi! Det ska jag googla :-)
 
Ostfondue, ostsufflé, falafel biffar på säsongens rotfrukter.
Fransk potatissallad där ingår lite kikärtor. Dressing på olja o vinäger + Dijonsenap. Kokt potatisen vänds ner i dressingen (som fått stå över natten med kikärtor i) tillsätt fint skivad rödlök o massvis med hackad bladpersilja.
 
Ostfondue, ostsufflé, falafel biffar på säsongens rotfrukter.
Fransk potatissallad där ingår lite kikärtor. Dressing på olja o vinäger + Dijonsenap. Kokt potatisen vänds ner i dressingen (som fått stå över natten med kikärtor i) tillsätt fint skivad rödlök o massvis med hackad bladpersilja.

Ostfondue är sååå gott!! Mums!
 
Jag skulle vilja äta mindre kött (främst vill jag minska på det röda köttet och öka mängden vegetariskt och fisk) och för att göra det måste jag få med mig familjen. De är inte kräsna egentligen men dottern gillar inte bönor och linser tyvärr. Om linserna är en liten del i en sås/gryta (och röda sönderkokta) går det bra d.v.s. om de inte är så framträdande. Bönor syns ju mer.

Gärna rätter där ägg ingår för det gillar familjen i de flesta former. Jag brukar göra en pastarätt där jag steker lök, champinjoner och vitlök och har det på pasta och så stekt ägg till.

Har ni några bra idéer?

-Helst inga eller lite bönor/linser annars äter nog inte dottern det.
-Ägg och mjölk går alldeles utmärkt. Gärna ägg!!
-Om rätten innehåller lite sardeller eller annat icke-vegetariskt i små mängder för smakens skull så går det bra. Men inget bacon.
-Helst inga köttsubstitut a la quorn och liknande. Men tofu går bra, det kan vara gott ibland.
-Gärna pasta eller ris

Tacksam för alla idéer!

Jag tänkte tipsa om två enkla favoriter:

Tortillas med halloumi, ugnsrostade grönsaker och vitlökscréme fraiche. Tex brukar jag skära bitar av vitkål, paprika & suchini och pensla med lite olja o salta och sedan in i ugnen ca 60min på 150 grader. Sedan steker jag halloumi så den får en fin yta o slänger ihop i tortillas. Supergott o lätt att variera, kräver en del tid pga ugnen, men minimalt jobb!

Rensa-kylen-wok: oftast tar jag morot, vitkål och ägg men der mesta funkar. Fräser allt i olja och vitlök, gärna lite cayenne eller chili. Kokar nudlar/ris och rör ihop allt i stekpannan o tillsätter soya. Går på typ 15min, mättar bra och är riktigt gott (& billigt!). Desto mer olja desto godare dock;) Man kan lyxa till det lite med jordnötter eller cashew.

image_587f7bfd9606ee67962d4978.jpg
 
Jag har just övergått till helt vegetarisk mat och vissa recept har jag verkligen fastnat för. Samtliga är snabba och enkla då jag inte orkar lägga ned så mycket tid på matlagning.

1. Woka broccoli, blomkål och haricoverts till de är mjuka.
Slå över en burk kokosmjölk samt 1 msk tomatpuré. Krydda med salt och rödcurry. Ät med ris.
Så enkelt och så gott, nästan godare dagen efter.

2. Falafel i tortilla.
Stekta champinjoner och lök tillsammans med falaflar (Anammas tycker jag är godast) i tortillabröd tillsammans med vitlöksdressing och grönsaker.

3. Dahl! Mycket linser i men såå gott! Googla recept, finns massor av bra på nätet.

Det viktigaste! Förbered inte någon på att det vegetariska är något substitut för kötträtten utan en helt ny rätt ni ska prova på. Om någon säger att falaflar är vegetariska köttbullar blir förväntningarna helt fel och då lyckas man inte med veggokost. :)
 
Du kan laga valfri maträtt och bara ersätta ev grädde med iMat (finns i veganhyllan), och köttet med Oumph! Oumph är väldigt gott och är inte alls som Quorn. Quorn är dessutom ovo-vegetariskt.
 
Senast ändrad:
Du kan laga valfri maträtt och bara ersätta ev grädde med iMat (finns i veganhyllan), och köttet med Oumph! Oumph är väldigt gott och är inte alls som Quorn. Quorn är dessutom ovo-vegetariskt.

Jag är allätare. Men vill äta mindre kött. Jag tar inte bort det helt utan vill minska på det. Så grädde går alldeles utmärkt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 638
Juridik & Ekonomi Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 052
Senast: Jenka
·
Äldre Mina pengar börjar tryta och jag är på jakt efter billiga middagstips. Det får gärna vara lättlagat, för jag avskyr att laga mat. ;)...
Svar
18
· Visningar
2 076
Senast: Emuliiaa
·
Övr. Barn Min snart tioåriga dotter kom idag hem och deklarerade att hon numera är vegetarian! Hon har inte mig veterligen påverkats av kompisar...
Svar
19
· Visningar
2 375
Senast: skuggan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp